Skal kosmetik godkendes af myndighederne før det må markedsføres? Må producenterne udføre dyreforsøg med kosmetiske produkter? Og er der nogen, der registrerer bivirkninger ved brug af kosmetik? Læs her om, hvilke regler der gælder for kosmetik i EU.
Siden 1976 har EU haft fælles regler om markedsføring af kosmetik – disse fremgår af kosmetikdirektivet, som i Danmark er implementeret ved Kosmetikbekendtgørelsen. Fra juli 2013 erstattes direktivet af en forordning, der rummer de samme regler plus nogle flere om kosmetik. Nedenfor er reglerne gennemgået, som de fremgår af forordningen, og kun hvor der er forskel på, hvad der kommer til at gælde med forordningen i forhold til det, der nu gælder med direktivet, er det nævnt, hvad der gælder hvor.
- Sikkerhed
- Forbudte og tilladte stoffer
- Sikkerhedsvurdering
- Dyreforsøg
- Oplysningsret
- Kontrol
- Øvrige regler
1. Sikkerhed
Den vigtigste regel i forordningen er bestemmelsen om, at kosmetik skal være sikker for menneskers sundhed, når det anvendes under normale betingelser eller betingelser, som med rimelighed kan forudses, under hensyntagen til bl.a. præsentationsmåde, mærkning og anvisninger vedrørende anvendelse og bortskaffelse.
Kosmetiske produkter bliver ikke, modsat hvad mange tror, godkendt af en myndighed. Det er den, der er ansvarlig for markedsføringen, der er ansvarlig for, at produkterne er sikre. Når produkterne sættes på markedet skal den markedsføringsansvarlige blot anmelde produkterne til EU Kommissionen, der registrerer alle produkterne på det europæiske marked. Registreringen er ikke en godkendelse.
Den markedsføringsansvarlige skal sikre produkternes sikkerhed ved blandt andet at leve op til de følgende to meget vigtige bestemmelser:
- Alle produkter skal overholde regler om, hvilke indholdsstoffer, der må anvendes, sådan som de fremgår af bilagene til forordningen, der omhandler forskellige forbudte og tilladte stoffer
- Alle produkter skal sikkerhedsvurderes, før de sættes på markedet.
2. Forbudte og tilladte stoffer
Kosmetikreglerne fastsætter krav til visse typer af ingredienser. Eksempelvis må man kun anvende de farvestoffer, konserveringsmidler og UV-filtre, der fremgår af forordningens positivlister. Omvendt findes der en negativliste med alle de stoffer, der er forbudt at anvende og en begrænsningsliste med stoffer, der kun må anvendes til særlige formål og i bestemte koncentrationer. Stofferne er ordnet i forskellige bilag.
Bilag 2: Forbudslisten. Alle stoffer på denne liste er forbudt at anvende i kosmetik uanset hvilken type produkt der er tale om og hvilken koncentration. De såkaldte CMR-stoffer er som udgangspunkt også forbudt, men fremgår efter december 2010 ikke direkte af bilag 2. Man er derfor nødt til at tjekke om et stof har en CMR-klassificering ud over at tjekke stofferne med bilagene. Ca. 1500 stoffer eller stofgrupper er forbudt i kosmetik. Eksempelvis er narkotika, østrogener, radioaktive stoffer, antibiotika og en række pesticider forbudt. Læs mere om CMR og kosmetik .
Bilag 3: Er en begrænsningsliste, der oplister en række stoffer, som kun er tilladt til særlige formål og i bestemte koncentrationer. Stofferne må ikke bruges til andre formål end de, der er nævnt i bilag 3. For mange af stofferne er der tilknyttet en obligatorisk mærkningstekst, som skal fremgå af produktet, hvis det indeholder det pågældende stof. Ca. 150 stoffer eller stofgrupper har denne type regulering. Eksempelvis hvis produktet indeholder det stærkt allergifremkaldende hårfarvestof PPD, som findes på dette bilag, skal produktet mærkes med advarsler bl.a. om, at hårfarve kan fremkalde en allergisk reaktion, og at hårfarve ikke er egnet til personer under 16 år. Denne mærkning gælder for alle produkter fra november 2012.
Bilag 4: Dette er en positivliste, der rummer alle tilladte farvestoffer, på nær hårfarvestofferne, da disse fremgår af bilag 3. Farvestofferne er angivet efter om de må bruges i alle typer produkter eller kun visse typer, der fx har kortvarig kontakt med huden eller ikke kommer i kontakt med øjne eller slimhinder. Alle farvestofferne har et Colour Index nr (CI nr.). Farvestoffer, der ikke er på listen, må ikke anvendes i kosmetiske produkter. Ca. 150 farvestoffer er godkendt til brug i kosmetik. Eksempelvis er det violette farvestof CI 50325 kun tilladt til brug i produkter, der skal skylles af efter brug.
Bilag 5: Er en positivliste, der rummer godkendte konserveringsmidler. Her er angivet hvilke konserveringsmidler, der er tilladt til hvilken type produkter samt i hvilken koncentration. For nogle af stofferne er der, ligesom i bilag 3, tilknyttet en advarselstekst, der skal anføres på produktets etiket, hvis det indeholder det pågældende stof. Konserveringsmidler, der ikke er på listen, må ikke anvendes i kosmetiske produkter. Der findes knap 60 konserveringsmidler, som er godkendt til brug i kosmetik. Eksempelvis er salicylsyre godkendt som konserveringsmiddel i op til 0,5%. Produkter med salicylsyre skal mærkes med advarselsteksten: ”Må ikke anvendes til børn under 3 år”.
Bilag 6: Er en positivliste, der indeholder alle godkendte UV-filtre. Også her gælder, at UV-filtre, der ikke er opført på denne liste, ikke må anvendes som UV-filter i kosmetik. Bilaget angiver den tilladte maksimale koncentration, og i nogle tilfælde er der også krav om, at produktet skal mærkes, hvis det indeholder stoffet. Knap 30 UV-filtre er godkendt til brug i kosmetik. Eksempelvis er benzophenone-3 tilladt som UV-filter i op til 10%. Produkter, der indeholder stoffet skal mærkes med teksten: ”Indeholder benzophenone-3”. Læs mere om solcreme og selvbruner .
De ovenstående bilag rummer stoffer, som man i EU har fundet grund til at regulere eller begrænse. Også i positivlisterne ligger en indirekte begrænsning, idet det ikke er tilladt at anvende andre stoffer til det givne formål end de, der er nævnt i positivlisterne. Reglerne om stofferne på bilagene bliver til i arbejdsgrupper, hvor alle medlemslande er repræsenteret og diskuterer nye forslag som derefter sættes til afstemning. Oftest er forslag til nye regler baseret på en videnskabelig vurdering af et stofs sikkerhed, foretaget af EU’s Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF). Læs mere om hvordan reglerne bliver til, og hvordan stoffer bliver godkendt eller forbudt .
Bilagene til forordningen rummer ca. 2000 ingredienser eller grupper af ingredienser, og i praksis anvendes langt flere ingredienser i kosmetik. En del af de ingredienser, der ikke er regulerede på bilagene er stoffer, der anses for at være uskadelige og derfor ikke behøver en ekspertvurdering, som fx vand og visse fedtstoffer eller sukkerarter.
Andre stoffer har været igennem en ekspertvurdering og er fundet ikke at være til skade for menneskers sundhed, mens andre endnu ikke er blevet vurderet. Bilagene skal opfattes som et minimumskrav til producenterne, men et produkt kan på ingen måde siges at være sikkert for menneskers sundhed, alene fordi det opfylder kravene i bilagene.
3. Sikkerhedsvurdering
Alle kosmetiske produkter skal sikkerhedsvurderes før de sættes på markedet. Sikkerhedsvurderingen inddrager samtlige ingredienser i produktet, uanset om de er regulerede eller ej. Det er den, der er ansvarlig for at sætte produktet på markedet i EU, der også er ansvarlig for at udarbejde og opbevare sikkerhedsrapporten, som skal være let tilgængelig for myndighederne i det pågældende land.
Kort sagt vurderes sikkerheden ved, at man sammenholder data omkring de potentielle skadevirkninger af hver enkelt ingrediens med den udsættelse, man forventer, at brugeren kan få ved normal og forudsigelig brug. Data om stoffernes potentielle skadevirkninger kan komme fra dyreforsøg, laboratorieforsøg eller kendskab til stoffer, der ligner det pågældende stof meget.
Hvis der ikke findes data nok til at vurdere et givet stofs sikkerhed, kan det ikke anvendes i kosmetik. I sikkerhedsvurderingen skal også tages hensyn til særligt følsomme brugergrupper som fx børn. Der skal tages hensyn til en række forhold omkring brugen af produktet som hvor meget af produktet, brugerne vil anvende pr. dag, hvor stort hudareal, der udsættes, hvor ofte man bruger produktet, og hvor meget der kan trænge igennem huden.
Når alle faktorer er inddraget i vurderingen, kan der drages en konklusion om, hvorvidt produktet anses for at være sikkert. Kun hvis produktet vurderes sikkert til den tilsigtede anvendelse, kan det sættes på markedet. Hvis produktet ikke er sikkert på grund af en bestemt ingrediens, kan det ikke markedsføres. I så fald kan man forsøge at løse problemet med at udskifte ingrediensen eller nedsætte koncentrationen.
Der er krav om, at det skal være en person med en relevant akademisk uddannelse inden for toksikologi, medicin, farmakologi eller lignende, som udfører sikkerhedsvurderingen. Det kan være en ekstern konsulent, der vurderer produktet for firmaet.
Bilag 1 til forordningen beskriver hvilke punker, der skal være beskrevet i en sikkerhedsrapport for et kosmetisk produkt.
4. Dyreforsøg
Det er ikke længere tilladt at teste kosmetik på dyr – hverken de færdige produkter eller ingredienserne enkeltvis. Det er meningen, at dyreforsøgene helt skal erstattes af såkaldte alternative metoder, der blandt andet rummer metoder, hvor man i stedet for levende dyr anvender cellekulturer eller organer til at vurdere et stofs potentielle skadevirkninger i mennesker.
Reglerne om forbud mod dyreforsøg på kosmetik og kosmetiske ingredienser er delt op i et testforbud og et markedsføringsforbud. Det har siden 2004 været forbudt at teste færdige kosmetiske produkter på dyr i EU, hvis man gør det med det formål at leve op til reglerne om kosmetik og dermed med det formål at kunne markedsføre produkterne. Og siden 2009 har det været forbudt at teste de enkelte ingredienser på dyr i EU, hvis man gør det med samme formål.
Da man ønsker at undgå den situation, at reglerne kan omgås, fx hvis et firma eller en gruppe forskere tester kosmetiske ingredienser med et ikke-kosmetisk formål, eksempelvis et medicinsk formål, og andet firma herefter bruger disse data til at markedsføre deres kosmetik, har man også indført et markedsføringsforbud. Det betyder, at produkter og ingredienser, der er blevet testet på dyr efter 2009 ikke må markedsføres – uanset hvad formålet med testene har været.
I erkendelse af, at der endnu ikke findes brugbare alternative metoder til at teste stoffernes evne til at fremkalde eksempelvis fosterskader, skader på fertilitet og andre alvorlige virkninger, som kan opstå efter længere tids udsættelse, har man lavet en undtagelse fra markedsføringsforbuddet. Tests der undersøger denne type skader på ingredienser, må stadig gerne anvendes med det formål at understøtte en markedsføring af et kosmetisk produkt – men kun indtil 2013.
Testene må dog ikke være lavet med det formål at kunne markedsføre kosmetik, dvs. det skal være test, der fx er lavet i forskningsøjemed eller fordi stoffet også reguleres efter anden lovgivning, fx om lægemidler.
Forskere må dog gerne fortsat teste både kosmetiske produkter og ingredienser på dyr, hvis det sker med et andet formål end at skulle markedsføre produkterne, fx med et medicinsk formål. Det kan eksempelvis være, at forskningen har til formål at skaffe viden, der kan bruges i behandlingen af patienter med allergi.
Andre brancher, fx lægemiddelindustrien, må også gerne teste ingredienser, der kan anvendes i både kosmetik og lægemidler, hvis det sker med et andet formål end at markedsføre kosmetik, fx hvis det sker med det formål at leve op til lægemiddelreglerne.
5. Ret til oplysninger
Du har som forbruger adgang til information om produkterne via mærkningen. Her er det primært indholdsdeklarationen, der er vigtig. Men du har også mulighed for at opsøge mere information om et produkt – du har nemlig ret til at få oplyst eventuelle uønskede virkninger, og om der er klassificerede farlige stoffer i produktet.
Uønskede virkninger: Du har som forbruger mulighed for at spørge kosmetikproducenterne om, hvilke uønskede sundhedseffekter et kosmetisk produkt har. Det kan eksempelvis være effekter som kløe, irritation, allergiske reaktioner, pigmentforandringer eller øget følsomhed overfor solen.
Producenterne skal oplyse om alle de uønskede virkninger, de kender til, at produktet kan have eller har haft, og hvor tit de optræder.
Farlige stoffer: På indholdsdeklarationen kan du se, hvilke stoffer et produkt indeholder. Dog er det ikke angivet hvor meget produktet indeholder af de enkelte stoffer, da dette anses for at være forretningshemmeligheder. Kun i særlige tilfælde kan du få oplyst mængden af et stof. Det gælder hvis stoffet er klassificeret som farligt, fx hvis det er ætsende eller lokalirriterende, dvs. kan irritere hud og øjne eller fremkalde hudallergi.
Hvis du vil have oplysninger om indholdet eller uønskede virkninger af et kosmetisk produkt, kan du skrive eller ringe til producenten. Du kan finde kontaktoplysninger på produktets emballage. Du har også mulighed for at finde producenten på den fælleseuropæiske database over kosmetikproducenter .
Hvis du selv har oplevet at et kosmetisk produkt har givet uønskede effekter, kan du indberette det til Miljøstyrelsen og til producenten på www.indberetskaden.nu
6. Kontrol
I Danmark er det Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, der fører tilsyn med at reglerne overholdes. Ifølge kosmetikforordningen skal kontrolmyndighederne i medlemsstaterne skal samarbejde om kontrolindsatser og udveksle erfaringer.
Læs mere om Kemikalieinspektionens arbejde
7. Øvrige regler
Kosmetikforordningen indeholder en række yderligere regler, blandt andet om hvilke oplysninger en virksomhed skal give til Kommissionen om sine produkter, før de sættes på markedet i EU. Der findes også meget detaljerede regler om, hvordan produkterne skal mærkes og regler om, at produkterne ikke må markedsføres på en måde, der kan vildlede forbrugeren. I EU har man nedsat en arbejdsgruppe, der skal udarbejde fælles kriterier for, hvordan markedsføringsanprisninger vurderes.
Læs mere om mærkning af kosmetik
Læs mere om vildledende markedsføring af kosmetik
Læs mere
Kosmetikforordningen på dansk , EU-Kommissionen
Direktivteksten på dansk , EU-Kommissionen
Kosmetikbekendtgørelsen , Retsinformation
Læs mere om din ret til at få oplysninger om indhold af farlige stoffer i kosmetiske produkter Pressemeddelelse fra EU-kommissionen, 2006 , EU-Kommissionen
Hvis du finder et kosmetisk produkt som du mener er ulovligt, kan du indberette dette til Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion, som fører kontrol med produkterne.
Du kan indberette et produkt til Kemikalieinspektionen, hvis du mistænker at det er ulovligt. Det kan f.eks. være, hvis du finder et produkt uden indholdsdeklaration eller hvor brugsanvisningen ikke er på dansk.
Du kan indberette mulige overtrædelser elektronisk til Miljøstyrelsen, eller du kan kontakte Kemikalieinspektionen på mail, Obfuscated Email .
Læs mere
Om Kemikalieinspektionens arbejde
Alle kosmetiske produkter skal være mærket efter bestemte regler. Det sikrer, at du som forbruger kan se, hvad der er i produkterne, hvor længe det er holdbart, hvordan det skal bruges osv. Der gælder de samme regler for alle kosmetiske produkter, der markedsføres inden for EU.
Når du køber et kosmetisk produkt, er der bestemte informationer, som du som forbruger skal have adgang til via mærkningen på emballagen. Hvis du er allergisk, er det især vigtigt, at du kan se, om det eller de stoffer, du ikke kan tåle, findes i et produkt. Mærkningsreglerne er de samme i hele EU, men i hvert land skal mærkningen være på det pågældende lands sprog. Alle produkter i DK skal derfor være mærket på dansk, og mærkningen skal være synlig, letlæselig og må ikke kunne viskes ud.
Her kan du se, hvad der skal stå på emballagen .
Ifølge kosmetikreglerne må kosmetiske produkter ikke markedsføres på en måde, der kan vildlede forbrugeren i forhold til den risiko, der kan være ved at bruge produktet. Men hvornår er et udsagn vildledende, og hvem bestemmer, hvad der er vildledende?
Hvornår er det ok at love forbrugeren, at et produkt er ”mildt og skånsomt”? Hvornår må man kalde det ”parfumefri”, ”naturligt” osv? Miljøstyrelsen får mange spørgsmål både fra forbrugere og virksomheder om, hvornår forskellige udsagn er vildledende. Ifølge kosmetikreglerne må kosmetiske produkter ikke markedsføres på en måde, der kan vildlede forbrugeren i forhold til, hvad produktets egenskaber er. Det gælder både i forhold til produktets eventuelle risici, men også i forhold til dets virkninger.
Vurdering af vildledende markedsføring
En vurdering af, om markedsføringen af et givet produkt er vildledende, kan være meget omfattende. Når man taler om vildledende markedsføring, drejer det sig om stort set al den kommunikation, en virksomhed sender ud om sit produkt, dvs. ikke kun de udsagn der måtte være printet på selve emballagen, men også produktets præsentation, anprisninger i markedsføringsmateriale som fx reklamer i magasiner eller foldere og på virksomhedens hjemmeside. Og når man skal vurdere om denne kommunikation er vildledende, drejer det sig ikke kun om tekster i anprisninger – også betegnelser, mærker, afbildninger eller andre figurer og symboler, der fremgår af emballagen eller markedsføringsmaterialet og som signalerer noget om produktet, er en del af vurderingen.
Afhængig af udsagnets karakter inkluderes også viden om indholdsstofferne og de eventuelle risici, som stofferne kan udgøre. Derefter foretages en vurdering af, om markedsføringen samlet set tillægger produktet mindre farlige egenskaber, end det har, og dermed kan betragtes som vildledende. Markedsføringen vurderes ud fra hvilke forestillinger, man forventer, at den fremkalder hos en almindeligt oplyst, gennemsnitlig forbruger.
Vurderingen af, om et produkt markedsføres vildledende er ikke en vurdering, der kan sættes på en fast formel. På enkelte områder er der klare retningslinjer for, om der er tale om vildledende markedsføring, men i langt de fleste tilfælde kan man dog ikke på forhånd sige, at den ene eller den anden måde at markedsføre et produkt på er vildledende. Hvis striden gælder en bestemt shampoo, så er det produkt, Miljøstyrelsen vurderer, og afgørelsen gælder kun denne ene shampoo.
Det er vigtigt at understrege, at Miljøstyrelsen kun behandler sager om vildledende markedsføring af kosmetiske produkter . Dvs. hvis en virksomhed bruger udsagn, der kan opfattes som vildledende, men som ikke handler om konkrete produkter, men derimod virksomhedens filosofi eller værdigrundlag, kan Miljøstyrelsen ikke gribe ind. Det kan være hvis en butik fx markedsfører sig med kun at forhandle produkter uden skadelig kemi. I sådan et tilfælde vil det være Forbrugerombudsmanden, der skal håndtere sagen.
Se mere her om vildledende markedsføring .
Hvis du finder et produkt, som du mener er markedsført på en vildledende måde, kan du indberette produktet til Kemikalieinspektionen på Obfuscated Email eller ringe til Miljøstyrelsen.
Kosmetikreglerne er totalharmoniseret i EU – det betyder, at vi i Danmark som udgangspunkt ikke kan lave vores egne særregler, undtaget i helt specielle tilfælde. Men det betyder dog ikke, at vi er uden indflydelse. Danmark er et af de lande, der bidrager aktivt til diskussionerne, når der skal laves nye regler for, hvad kosmetik må indeholde.
I alle EU-landene gælder de samme regler for kosmetik. Disse fremgår af kosmetikdirektivet, som har været gældende i EU siden 1976, og som i 2013 bliver erstattet af Kosmetikforordningen. Det forventes, at der går nogle år, før selve forordningen skal revideres, men de bilag til forordningen, der rummer forbudte, godkendte og begrænsede stoffer, bliver hele tiden opdateret.
Der kan til enhver tid tilføjes eller fjernes ingredienser på listerne, og en stor del af EU arbejdet på kosmetikområdet består i at diskutere og vedtage nye regler for, hvordan forskellige ingredienser må bruges i kosmetik. I praksis foregår det ved, at der regelmæssigt bliver afholdt møder, hvor forslag om nye regler bliver diskuteret blandt medlemsstaterne.
- Begrænsning eller forbud
- Godkendelse
- EU's Videnskabelige komite for Forbrugersikkerhed
- Case: Forbud mod MG
Begrænsning eller forbud af kosmetiske ingredienser
En ændring af reglerne om brugen af kosmetiske ingredienser kan starte på forskellig vis. Eksempelvis kan en medlemsstat bringe sagen op i EU, hvis der er kommet ny viden, der peger på, at der kan være en sundhedsrisiko ved at bruge en ingrediens. Det kan også ske, at en medlemsstat via en befolkningsundersøgelse finder, at en ingrediens fremkalder allergi hos et betydeligt antal personer, selv om man tidligere har troet, at der kun var en lille risiko for allergi.
Dette kan medføre, at man i EU tager sagen op og diskuterer, om stoffet enten skal forbydes eller begrænses. En begrænsning kan betyde, at man nedsætter den koncentration, stoffet er tilladt i, eller at man kun tillader brugen af stoffet i en begrænset produktgruppe, fx produkter, der skal skylles af efter brug, som sæbe, shampoo mm.
Arbejdsgrupper
Når en medlemsstat tager en sag om en ingrediens eller gruppe af ingredienser op, vil det typisk foregå ved, at man diskuterer sagen i en arbejdsgruppe, der indeholder repræsentanter for alle medlemsstater samt repræsentanter for industrien og forbrugerorganisationer. Denne gruppe kaldes Working Party (WP).
I WP diskuteres ikke kun enkelte ingredienser, men også spørgsmål af mere generel teknisk karakter. WP afholder møder tre gange årligt, og Danmark bidrager aktivt på disse møder. Det er også på disse møder, at Kommissionen præsenterer forslag til ændringer af reglerne, baseret på tidligere diskussioner, men det er ikke her, man stemmer om, hvorvidt nye regler skal vedtages. Afstemningerne foregår i Standing Committee (SC), hvor kun medlemsstaterne er repræsenteret. Hverken industrien eller forbrugerorganisationerne har derfor stemmeret. Også møderne i SC afholdes tre gange årligt.
Sikkerhedsvurdering
Før en sag om forbud eller begrænsning bliver til forslag om ændring af reglerne, vil der ofte være udarbejdet en vurdering af sikkerheden ved at bruge stoffet i kosmetik under de konkrete forhold. Vurderingen udføres af EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF), og inkluderer alle nye undersøgelser og forsøg, der måtte være kommet frem og som giver anledning til bekymring. Se mere om VKF nedenfor.
VKFs vurdering danner baggrund for, at Kommissionen kan fremsætte et ændringsforslag. Dette bliver herefter diskuteret i WP og sat til afstemning i SC.
Det vil typisk være en medlemsstat eller en gruppe forskere eller eksperter, der ved at henvende sig til Kommissionen og de andre medlemsstater starter en sag om forbud eller begrænsning af en ingrediens. Det kan også ske, at en given ingrediens også anvendes i andre sammenhænge, fx som industrikemikalie, og i den sammenhæng er blevet vurderet. Dette kan medføre, at man må revidere brugen af stoffet i kosmetik.
Godkendelse af kosmetiske ingredienser
Ingredienser i kosmetik skal ikke godkendes, før de anvendes, undtagen konserveringsmidler, farvestoffer og UV-filtre. Det betyder, at hvis man anvender et stof, der ikke hører under en af de tre kategorier og heller ikke er forbudt eller begrænset på anden måde, og sikkerhedsvurderingen viser, at produktet, der indeholder det pågældende stof, er sikkert, så er stoffet lovligt at anvende. Hvis en virksomhed har udviklet fx et nyt UV-filter som de gerne vil bruge i en solcreme, skal dette stof imidlertid være godkendt som UV-filter, før det må anvendes.
Det samme gælder konserveringsmidler og farvestoffer. Før denne godkendelse kan gives, er det nødvendigt, at den Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed har foretaget en vurdering af samtlige data, der findes om stoffet, og at denne vurdering viser, at stoffet sikkert kan anvendes til det konkrete formål og i den konkrete koncentration.
Ud fra denne vurdering vil Kommissionen herefter fremlægge et forslag til en ændring af reglerne, dvs at stoffet optages på et af de tre bilag, og dette diskuteres i WP og afstemmes i SC på samme måde som hvis der er tale om forbud eller begrænsning.
Det vil normalt være industrien, der starter en godkendelsessag, typisk fordi de enten har udviklet et nyt stof eller finder på at anvende et stof, der er godkendt til noget andet i en ny funktion.
EU’s Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF)
VKF er Kommissionens og medlemsstaternes ekspertudvalg, som kan spørges til råds om konkrete ingredienser. VKF består af en række forskere, hudlæger og andre eksperter med hver deres speciale inden for emner, der relateret sig til brugen af kosmetik. Du kan se hvem der pt. er medlemmer af VKF her .
VKF beskæftiger sig med at lave sikkerhedsvurderinger af kosmetiske ingredienser. I en sådan vurdering gennemgås alle eksisterende data om stoffets potentielle skadevirkninger, og dette sammenholdes med den forventede brug, og hvor meget vi som forbrugere vil blive udsat for det givne stof gennem kosmetiske produkter. Sikkerhedsvurderingen tager udgangspunkt i et eller flere konkrete spørgsmål, som er stillet af Kommissionen, og som kaldes et mandat.
Spørgsmålet kan fx være ”Vurderer VKF, at stof x er sikker for menneskers sundhed ved brug i hårshampoo i koncentrationen 0,5%?”.VKFs opgave er at svare på lige netop dette spørgsmål, og deres vurdering, som også kaldes en opinion, lægges ud til offentlig høring.
Case: Forbud mod MG
Methyldibromo glutaronitril (MG) er et konserveringsmiddel, der tidligere har været tilladt at bruge i kosmetik i koncentrationen 0,1 %. I 2002 modtog Kommissionen en henvendelse fra European Environmental & Contact Dermatitis Research Group, der indeholdt data for, at der var en stigende forekomst af kontaktallergi over for MG. Dette fik Kommissionen til at bede VKF om at vurdere risikoen. VKF svarede at indtil man havde flere data, ville det være fornuftigt at begrænse brugen af MG til kun at måtte bruges i produkter, der skal skylles af, dvs sæbe, shampoo mm. I 2004 modtog Kommissionen så en henvendelse fra Danmark med en række videnskabelige artikler, der demonstrerer MGs potentiale for at fremkalde allergi. Artiklerne var resultatet af danske forskeres undersøgelser – blandt andet forskere fra Videncenter for Allergi. Herefter besluttede Kommissionen at genåbne sagen og bede VKF revurdere sikkerheden ved brug af MG set i lyset af de nye data. Denne gang vurderede VKF, at det ikke var muligt at fastlægge et sikkert niveau for indhold af MG i kosmetiske produkter – heller ikke den type produkter, der skylles af. Det betød, at MG blev forbudt til alle typer kosmetik. Forbuddet trådte i kraft i september 2005.
Læs mere
Læs mere om de forskellige arbejdsgrupper på kosmetikområdet inden for EU
Om EU-reglerne for kosmetik
Andre hjemmesider
EU-Kommissionens side om kosmetik
Kosmetikforordningen på dansk , EU-Kommissionen
VKF (Scientific Committee on Consumer Safety)