Faktaark om Creme og lotion

De fleste mennesker bruger en creme eller lotion til ansigt eller krop. Disse produkter indeholder typisk et stort antal forskellige ingredienser, hvoraf mange er uproblematiske for sundheden. Dog skal du være opmærksom på, at der altid er en risiko for allergi fra visse indholdsstoffer som eksempelvis parfume.

Cremer og lotions til krop og ansigt kan indeholde et stort antal forskellige stoffer. Typisk indeholder en creme eller lotion blandt andet vand, fugtgivende stoffer, blødgørere, emulgatorer, antioxidanter, konserveringsmidler, pH-regulerende stoffer, parfume og farvestoffer. En creme eller lotion kan også indeholde planteekstrakter eller stoffer, der anføres at have særlige virkninger som fx opstrammende, beroligende osv.

Nogle af de indholdsstoffer, der kan give allergi er parfume, konserveringsmidler og planteekstrakter. Der er også andre stoffer man bør være opmærksom på som fx frugtsyrer, der kan gøre huden mere sart over for sol.

Se særskilt information om plejemidler til børn

Se særskilt information om solbeskyttelse

Parfume

Mange cremer og lotions er tilsat parfume enten for at produktet skal dufte eller for at maskere lugten af ingredienserne. Da cremer og lotions er produkttyper, der bliver siddende på huden, har huden kontakt med parfumestofferne i længere tid, og der er derfor en større risiko for parfumeallergi end ved brug af eksempelvis sæbe, der skylles af.

Parfume skal fremgå af indholdsdeklarationen som ”parfum” eller ”parfume” eller ”aroma”. Ofte er der tale om en blanding af mange parfumestoffer, og de enkelte stoffer skal som udgangspunkt ikke deklareres. Dog gælder det inden for EU, at man har vedtaget, at en liste af udpegede parfumestoffer, som er dokumenteret at være allergifremkaldende, skal deklareres med navn på indholdsdeklarationen. Meningen er, at man som allergiker skal kunne undgå det eller de parfumestoffer, man ikke kan tåle.

Konserveringsmidler

Konserveringsmidler tilsættes produkterne for at undgå vækst af bakterier og svampe. Nogle konserveringsmidler kan være allergifremkaldende.
Der har i nogle år været debat om den type konserveringsmidler, der kaldes parabener. Parabener er kun meget sjældent årsag til allergi. Debatten har derimod handlet om, hvorvidt disse stoffer kunne være hormonforstyrrende.

Miljøstyrelsen har været meget aktiv i EU på dette område og har fået lavet flere ekspertvurderinger af parabeners potentielle skadevirkninger og risikoen ved at bruge produkter med de forskellige parabener. Konklusionen er, at der ikke vurderes at være en risiko for voksne og børn over 3 år. Til gengæld kan det ikke udelukkes, at der er en risiko ved at bruge produkter med visse parabener til børn under 3 år.

Planteekstrakter

Ekstrakter fra planter og blomster anvendes i nogle cremer og lotions med forskellige formål. Nogle er parfumerende, andre anføres at have blødgørende eller beroligende virkning på huden. Plantestoffer kan i nogle tilfælde være allergifremkaldende, og det gælder også, hvis det er økologiske ekstrakter. Mange har den fejlagtige opfattelse, at når et stof findes i naturen, så er det mindre problematisk. Dette er ikke altid tilfældet.

Allergi

Det er umuligt at forudsige, hvem der får allergi, da vi reagerer meget individuelt, og nogle er mere følsomme end andre. Hvis du oplever rødme, hævelse og kløe bør du holde op med at bruge det produkt, du mistænker for at være årsagen og søge læge for at få undersøgt nærmere, om der er tale om en allergi. Hvis du hos en hudlæge finder ud af, hvad du er allergisk over for, kan du nemmere forsøge at undgå det i produkter fremover.

Frugtsyrer

Frugtsyrer som glykolsyre (glycolic acid), mælkesyre (lactic acid) eller citronsyre (citric acid) tilhører gruppen af stoffer, man også kalder alfa-hydroxy-syrer (AHA). De tilsættes typisk med det formål, at produktet skal kunne peele, dvs. fjerne det yderste lag af døde hudceller. Frugtsyrer gør dermed ofte huden mere sart umiddelbart efter brug, så der har du større risiko for solskoldning, hvis du opholder dig i solen. Det er vigtigt, at du sørger for at beskytte dig mod solen, hvis du har brugt et produkt med frugtsyrer, enten ved at holde dig i skyggen eller bruge solcreme med en høj faktor.