Ifølge miljøbeskyttelsesloven § 64, stk. 1, 1. pkt., skal erstatningen for et beskyttelsesområde betales af de ”
brugere, der har fordel af forbuddet eller påbuddet
”. Dette er i tråd med vandforsyningsregimet, hvor udgifter til grundvandsbeskyttelse kan medregnes, hvis kommunen udmelder grundvandsbeskyttelse som et miljø- og servicemål, som kan indregnes i prisloftet jf. vandforsyningslovens § 52a. Taksationskommissionen er tillagt en kompetence i miljøbeskyttelsesloven § 64, stk. 1, 2. pkt., og Taksationskommissionen kan beslutte, at kommunen skal afholde omkostningerne til grundvandsbeskyttelsen helt eller delvist.
Ang. frivillige aftaler:
I stedet for at udstede påbud, kan kommunen indgå frivillige aftaler om dyrkningsrestriktioner mod kompensation til lodsejeren. Hvis den frivillige aftale er omfattet af kommunens miljø- og servicemål, kan kompensationen medregnes i prisloftet. Dette medfører, jf. miljøbeskyttelseslovens § 64, at de brugere af vandet, der har fordel af aftalen eller påbuddet skal betale for kompensationen, det vil sige forbrugerne. Det er Forsyningssekretariatet, der vurderer, om omkostningerne for dyrkningsaftalen kan indregnes i prisloftet.