Du kan se RoHS-bekendtgørelsen på retsinformations hjemmeside.
For en hurtig indføring i reglerne se vores faktaark.
De danske regler er baseret på EU-regler , der kan findes på Kommissionens sider om RoHS og på EUR-LEX hjemmeside
Kommissionen har en FAQ om RoSH , der forklarer hvordan reglerne skal forstås.
Generelle retningslinjer for EU’s produktlovgivning, herunder CE-mærkning findes i Blue Guide 2016 på Kommissionens hjemmeside
Har du specifikke spørgsmål om REACH, kan du læse mere på vores emneside eller få hjælp hos REACH helpdesken
Hvis du har spørgsmål til miljø kan du kontakte Miljøstyrelsens informationscenter.
Det er Miljøstyrelsens opfattelse, at et mundstykke til en støvsuger/højtryksrenser, som udgangspunkt er at betragte som en reservedel, idet der er tale om en separat del af EEE (elektrisk og elektronisk udstyr), som kan udskifte en del af EEE, og hvor EEE ikke kan fungere efter hensigten uden den pågældende del af EEE. Elektrisk og elektronisk udstyrs funktionsdygtighed genetableres eller øges, når den pågældende del erstattes af en reservedel (se definitionen på ”reservedel” i RoHS-bekendtgørelsen). Dette gælder uanset om tilbehøret sælges separat.
Da reservedele er inden for RoHS-reglernes anvendelsesområde, så vil komponenter/tilbehør som kan opfattes som reservedele også falde inden for RoHS reglernes anvendelsesområde.
Mundstykker, som støvsugeren typisk er født med i ”maven” som tilbehør, vil ligeledes falde ind under definitionen på reservedele.
I RoHS bekendtgørelsen er store faste installationer undtaget, og udstyr indbygget i store faste installationer er ligeledes undtaget, men bygninger anses ikke som store faste installationer (se også Kommissionens FAQ spørgsmål 3.1). Byggevarer som elektriske døre og vinduer er derfor ikke undtaget.
Læs videre i EU-kommissionens FAQ.
Salg af udstyr, hvor der reelt ikke flyttes noget fysisk, betyder ikke, at man ikke at man fritages fra at overholde reglerne i RoHS-bekendtgørelsen.
Betingelserne for at falde ind under definitionen på faste installationer i stor skala er:
En stordimensioneret kombination af forskellige typer af apparater og, hvis relevant, andet udstyr, der samles og installeres af fagfolk med henblik på permanent anvendelse på et på forhånd fastsat og dertil indrettet sted, og som afmonteres af fagfolk, jf. definitionen i direktivet (2011/65/EU) art. 3, nr. 4.
Det afgørende er således, at der er tale om et stort apparat/udstyr, som nødvendiggør montering og afmontering af fagfolk, samt at placeringen er permanent og indrettet til formålet. Vindmøller og havvindmøller, som lever op til disse krav, er undtaget fra reglerne.
Se den senest konsoliderede version af RoHS-direktivet
(EU-kommissionens hjemmeside)
Tvivlspørgsmålene opstår, når man går tilpas langt ned i størrelse og man ikke længere umiddelbart kan se, når der er tale om forskellige materialer. Men så længe det er teknisk muligt at skille eller splitte materialer ad mekanisk, såsom ved skrue-, skære-, knuse-, male- eller slibeprocesser, er der tale om to forskellige homogene enkeldele.
Det vil sige, er det elektriske eller elektroniske udstyr omfattet af kategori 1-7, 10 og 11 i bilag 1 til direktivet (1. Store husholdningsapparater, 2. Små husholdningsapparater, 3. It- og teleudstyr, 4. Forbrugerudstyr, 5. Belysningsudstyr, 6. Elektrisk og elektronisk værktøj, 7. Legetøj og fritids-og sportsudstyr, 10. salgsautomater, 11. Andet EEE, der ikke er dækket af ovenstående kategorier), og var undtagelsen opført på bilag III den 21. juli 2011, er udløbsdatoen 21. juli 2016 .
Er det elektriske eller elektroniske udstyr derimod omfattet af kategori 8 og 9 i bilag 1 til direktivet (8. Medicinsk udstyr, 9. Overvågnings- og reguleringsinstrumenter, herunder industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter), og var undtagelsen opført på bilag III den 21. juli 2011, afhænger udløbsdatoen af, om der er tale om:
1) Medicinsk udstyr og overvågnings- og reguleringsinstrumenter.
2) Udstyr, der er beregnet til medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik.
3) Industrielle overvågnings- og reguleringsinstrumenter.
Er der tale om nr. 1) er udløbsdatoen den 22. juli 2021 . Er der tale om nr. 2) er udløbsdatoen den 22. juli 2023 . Og endelig er der tale om nr. 3) er udløbsdatoen 22. juli 2024 .
De nævnte datoer gælder dog kun for så vidt, der ikke er fastsat en kortere periode.
Varer importeret fra ikke EU-lande anses for overdraget, når de har afsluttet toldbehandlingen.
Det er en god ide at udlevere/efterspørge dokumentation videre i distributionskæden for at kunne bevise, at udstyret er overdraget af producenten inden reglerne trådte i kraft. Dokumentationen kan være nødvendig i forbindelse med senere kontrol.
Se også EU-kommissionens ’Blue Guide’ på deres hjemmeside
LED-lyskilder skal derfor overholde de krav, der er fastsat i bekendtgørelsen, herunder reglerne om at de ikke må indeholde bestemte stoffer i koncentrationer, der er højere, end hvad der fremgår af bilag 2 til bekendtgørelsen. Dog med de undtagelser, der fremgår af bilag 3 og 4.”
Miljøstyrelsen betragter generelt anlæg til lejligheder eller private hjem som mindre anlæg, mens større anlæg, der anvendes i industrien og i varehuse, som regel er store anlæg.
Der er også hjælp at hente i spørgsmål 3.1 i EU-Kommissionens FAQ på deres hjemmeside.
Ansøgningen skal indgives til Kommissionen og skal indsendes senest 18 måneder før undtagelsens udløb. Dette følger af RoHS-direktivets (2011/65/EU) artikel 5, stk. 3, 4 og 5. Se endvidere bilag V til direktivet i forhold til krav til ansøgningens indhold.