I 2016 var det samlede antal dispensationssager vedrørende tilstandsændringer i § 3-beskyttede natur 1466 sager. Til sammenligning var der i 2006 og 2008 hhv. 1391 og 1085 sager vedrørende § 3-beskyttede natur.
Der er udarbejdet separate opgørelser for sager vedrørende henholdsvis § 3-vandløb og § 3-erstatningsnatur, mens der for de resterende naturtyper, er der lavet en stikprøvebaseret opgørelse af det samlet antal dispensationssager i 2016, som følger nedenfor.
Fordeling af afgørelser og ansøgere
Der blev i 2016 givet dispensation i 92 % af de opgjorte sager, heraf var 4 % lovliggørende dispensationer. I de resterende 8 % af sagerne blev der givet afslag eller påbud. Lodsejere står bag halvdelen af dispensationsansøgningerne, mens myndigheder og private virksomheder/organisationer hver står for ca. en fjerdel af ansøgningerne.
Ansøgte tilstandsændringer
Den hyppigst ansøgte tilstandsændring i 2016, er tilladelse til at oprense vandhul/sø, som udgør ca. 31 % af dispensationsansøgningerne, efterfulgt af tilladelse til at udgrave eller udvide en sø, som udgør 17 % af ansøgningerne. Andre hyppigt ansøgte tilstandsændringer er etablering af tekniske anlæg, etablering af vejanlæg (herunder både veje, stier og broer), etablering af bebyggelse, og naturpleje tiltag såsom rydning/slåning/beskæring.
I flere af de ansøgte tilstandsændringer er der givet dispensation i 100 % af sagerne (se figur 3). Afslag og påbud er oftest givet i sager, hvor der ansøges om tilladelse til opfyldning af sø eller etablering af beplantning.
Når de ansøgte tilstandsændringer fordeles på ansøgertype, ses det at de fleste typer tilstandsændringer ansøges af både myndigheder, lodsejere og private virksomheder/organisationer (se figur 4). Tilladelse til at etablere faunapassage og indvinde råstoffer ansøges dog kun af lodsejere, mens tilladelse til etablering/genåbning af vandløb på § 3-beskyttede arealer, kun ansøges af myndigheder.
Dispensationsvilkår
Når der gives dispensation til en tilstandsændring på et § 3-beskyttet område, vil dispensationen oftest gives på betingelse af en række vilkår. De vilkår der stilles er overvejende individuelle vilkår, der bærer præg af at være målrettet de specifikke tilstandsændringers påvirkninger. Opgøres vilkårene i mere overordnede kategorier, ses det at de hyppigst fastsatte vilkår vedrører udformning og fysiske forhold, som indgår i ca. 73 % af sagerne. Vilkår der stiller krav til selve udførelsesperioden, indgår i ca. halvdelen af sagerne, ligesom krav om at kommunen skal orienteres i forbindelse med tilstandsændringen også stilles i næsten 50 % af sagerne. Krav om ingen fodring eller udsættelse dyr, og krav om at fjerne opgravet materiale fra § 3-område indgår også i en væsentlig del af sagerne.