Liste med blanketter
For overførsler af affald, der er omfattet af anmeldelseskravet, skal der indgås en kontrakt mellem anmelderen og modtageren med henblik på nyttiggørelse eller bortskaffelse af det anmeldte affald. Dokumentation for denne kontrakt eller en erklæring, der godtgør dens eksistens i overensstemmelse med bilag 1A, skal gives til de berørte kompetente myndigheder på anmeldelsestidspunktet.
Blanketter til udfyldelse af kontrakt:
- Kontrakt (ikke-midlertidig operation)
- Kontrakt (midlertidig operation herunder R12, R13, D13, D14, D15)
Blanketterne i en engelsk version:
Efter transportforordningens bilag II, del 1, nr. 7 og 13, skal der i en anmeldelse vedlægges dokumentation for, at de påtænkte transportører er registreret til affaldstransport. I forbindelse med behandlingen af en anmeldelse om overførsel af affald påser Miljøstyrelsen på den baggrund, at der er indsendt dokumentation for at de vognmandsvirksomheder, der påtænkes anvendt til vejtransport af affaldet i Danmark, er registreret som transportør eller indsamlingsvirksomhed i Affaldsregistret.
Ovenstående dokumentation kan fremsendes i form af en af følgende muligheder:
- Et udskrift fra Affaldsregistret, eller
- En erklæring om registrering i Affaldsregistret. Erklæringen findes også i en engelsk version
Miljøstyrelsen foretrækker, at den fremsendte dokumentation er i form af en erklæring.
Det bør af listen over fragtførere på en anmeldelse være markeret/angivet, hvilke af virksomhederne der skal udføre vejtransport i Danmark.
Opmærksomheden henledes på at alle affaldstransportører med egen vognmandstilladelse skal være registreret i Affaldsregistret, og at det er den vognmandsvirksomhed, der faktisk udfører transporten, som registreringspligten påhviler. Hvis vognmandsvirksomheden der anvendes til vejtransport af affald i Danmark ikke er registreret som transportør eller indsamlingsvirksomhed i Affaldsregistret, kan det udløse en bøde.
Affaldsregistret varetages af Energistyrelsen.
På Miljøstyrelsens hjemmeside findes der mere information om transport af affald.
For overførsler af affald, der er omfattet af anmeldelseskravet, skal der stilles finansiel sikkerhed eller tilsvarende forsikring, der dækker følgende:
a) Transportomkostninger
b) Omkostningerne ved nyttiggørelse eller bortskaffelse, herunder eventuelle nødvendige midlertidige behandlinger
c) Omkostninger i forbindelse med oplagring i 90 dage.
Den finansielle sikkerhed eller tilsvarende forsikring skal dække omkostninger i forbindelse med:
1) Tilfælde, hvor en overførsel eller nyttiggørelse eller bortskaffelse ikke kan gennemføres som planlagt, jf. artikel 22
2) Tilfælde, hvor en overførsel eller nyttiggørelse eller bortskaffelse er ulovlig, jf. artikel 24.
Den finansielle sikkerhed eller tilsvarende forsikring stilles af anmelderen eller af en anden fysisk eller juridisk person på dennes vegne og skal være gyldig på anmeldelsestidspunktet eller senest på det tidspunkt, hvor overførslen påbegyndes.
Der skal fremsendes en finansiel sikkerhedsstillelse sammen med anmeldelsen.
Skabeloner til udfyldelse af sikkerhedsstillelse:
Hvis anmelder ikke er producent eller indsamler, er det muligt at handle på vegne af en anden med en skriftlig fuldmagt. I så fald skal anmelder være registreret som forhandler eller mægler i Affaldsregistret.
Ved eksport af kildesorteret genanvendeligt erhvervsaffald til materialenyttiggørelse, skal indsamleren være registreret og godkendt i Affaldsregistret. En registreret indsamler behøver ikke fuldmagt for at være anmelder.
Ved eksport af alle andre affaldstyper kræves fuldmagter mellem anmelderen og affaldsproducenten og en oversigt over alle affaldsproducenterne. Fuldmagterne skal være dateret og underskrevet af affaldsproducenten.
Der kan i særlige tilfælde gives fritagelse for udarbejdelse af fuldmagter. Ved spørgsmål kontakt os.