Kortlægning af kommunale ordninger 2021

Miljøstyrelsen har kortlagt eksisterende ordninger i kommunerne med fokus på de ti fraktioner: Madaffald, papir, pap, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, farligt affald og restaffald. Kortlægningen dækker de ni af fraktionerne, som skulle implementeres inden udgangen af 2022.

Kortlægningen

Kortlægningen for 2021/2022 er udarbejdet af NIRAS på vegne af Miljøstyrelsen.

Kortlægningen er et øjebliksbillede og viser ikke, hvornår ordningerne er indført i løbet af 2022, samt hvornår de resterende kommuner ville implementere efter 2022.

Som noget nyt er der, udover datasættet (excel-ark), udarbejdet et Danmarkskort, hvor du kan se, hvor langt de enkelte kommuner var i 2021, og hvor de forventede at være ved udgangen af 2022. Kortet viser kommunernes ordninger for henholdsvis parcelhuse og etageboliger.

Kortet er interaktivt, og du kan trykke både på den enkelte kommune eller på de enkelte fraktioner. Farveskalaen går fra rød til mørkegrøn afhængig af, hvor langt den enkelte kommune er med implementeringen.

Baggrundsmateriale

Kortlægning af kommunale ordninger 2021