Kvalitetskriterier
Et kvalitetskriterium udtrykker den højeste koncentration af et forurenende stof, som vurderes ikke at medføre skader på vandmiljøet. Kvalitetskriterier udgør det faglige grundlag for fastsættelse af retligt bindende miljøkvalitetskrav. De skal anvendes af miljømyndighederne i forbindelse med sagsbehandlingen af projekter, der vil medføre udledning af miljøfarlige forurenende stoffer til vandmiljøet. (Se vejledning til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer)
Miljøkvalitetskrav
Et miljøkvalitetskrav er en retligt bindende grænseværdi for forekomsten af et miljøfarligt forurenende stof i vandmiljøet. Miljøkvalitetskrav skal være overholdt i de enkelte vandområder, for at vandområdeplanernes miljømål ’god tilstand for overfladevand’ er opfyldt. Miljøkvalitetskrav indgår i grundlaget for miljømyndighedernes fastsættelse af vilkår for udledninger til vandmiljøet.
Miljøkvalitetskravene er fastsat i bekendtgørelse nr. 796 af 13. juni 2023 om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand.
Liste over kvalitetskriterier
Nedenfor findes en liste over stoffer, for hvilke der er udarbejdet et datablad med kvalitetskriterier for det pågældende stofs forekomst i vand, sediment og/eller biota.
Databladene fremstår med varierende layout, forord og logo, afhængigt af tidspunktet for udarbejdelsen, og indeholder relevante informationer om det pågældende stofs fysisk-kemiske egenskaber og giftighed over for vandlevende organismer. Databladene indeholder endvidere oplysninger om, hvordan kvalitetskriterierne for det pågældende stof er beregnet.
I databladene henvises til det vejledningsmateriale, som ligger til grund for udarbejdelsen. Det drejer sig om relevant vejledning fra Miljøstyrelsen samt EU-kommissionens vejledning ”Technical Guidance for Deriving Environmental Quality Standars", som har gennemgået opdateringer, hvilket er afspejlet både i udarbejdelsen af de konkrete kvalitetskriterier og i, hvilke matricer (vand, sediment og biota) der er udarbejdet kvalitetskriterier for.
Regler om en teknisk procedure for udarbejdelse af kvalitetskriterier findes i bekendtgørelse nr. 796 af 13. juni 2023 om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand.
Liste over stoffer, hvor der i forbindelse med fastsættelsen af kvalitetskriterier for vand og/eller sediment og biota, er udarbejdet et datablad over stoffets miljøeffekter mv
Navn (link fører til datablad) | CAS nr. | Sidst opdateret |
71-55-6 | 2009 | |
79-34-5 | 2005 | |
288-88-0 | 2009 | |
504-02-9 | 2014 | |
50-28-2 | 2005 | |
97-00-7 | 2005 | |
445-29-4 | 2007 | |
88-06-2 | 2010 | |
120-83-2 | 2010/2016 | |
2008-58-4 | 2008 | |
87-65-0 | 2005 | |
393085-45-5 | 2014 | |
615-65-6 | 2005 | |
110-76-9 | 2016 | |
1671-48-3 | 2014 | |
3-(4,4-dimethyl-3-oxoisoxazolidin-2-yl)-2,2-dimethylpropansyre (YCP-72) | Ikke tildelt | 2020 |
95-74-9 | 2006 | |
4835-90-9 | 2020 | |
104-96-1 | 2015 | |
89-63-4 | 2005 | |
59-50-7 | 2005 | |
84852-15-3 | 2020 | |
140-66-9 | 2020 | |
130-16-5 | 2014 | |
83-32-9 | 2022 | |
208-96-8 | 2008 | |
75-05-8 | 2014 | |
383412-05-3 | 2014 | |
107-02-8 | 2008 | |
26787-78-0 | 2006 | |
120-12-7 | 2023 | |
118-92-3 | 2009 | |
7440-36-0 | 2009 | |
7440-38-2 | 2008/2017 | |
7440-38-2 | 2023 | |
83905-01-5 | 2022 | |
7440-39-3 | 2009/2015 | |
25057-89-0 | 2005 | |
56-55-3 | 2022 | |
50-32-8 | 2020/2021 | |
205-99-2 207-08-9 205-99-2 | 2009/2013 | |
193-24-2 193-39-5 | 2013 | |
71-43-2 | 2013 | |
94-09-7 | 2005 | |
65-85-0 | 2009 | |
100-51-6 | 2009 | |
85-68-7 | 2020 | |
98-87-3 | 2005 | |
20315-30-4 | 2023 | |
92-52-4 | 2011 | |
117-81-7 | 2021 | |
80-05-7 | 2005 | |
81777-95-9 | 2020 | |
7439-92-1 | 2017 | |
7440-42-8 10043-35-3 11113-50-1 1303-86-2 12267-73-1 13840-56-7 1330-43-4 1303-96-4 12179-04-3 (12045-88-4, 3754-41-8) | 2022 | |
3844-45-9 | 2006 | |
7722-84-1 | 2005 | |
7440-43-9 | 2023 | |
114420-56-3 | 2012 | |
105512-06-9 | 2012 | |
79456-26-1 | 2007 | |
41668-11-5 | 2014 | |
29091-09-6 | 2007 | |
57-15-8 | 2015 | |
79-11-8 | 2005 | |
1698-60-8 (17254-80-7 + 6339-19-1) | 2017 | |
29934-91-6 | 2023 | |
90-13-1 91-58-7 | 2009 | |
126-99-8 | 2005 | |
2921-88-2 | 2019 | |
218-01-9 | 2022 | |
85721-33-1 | 2023 | |
81103-11-9 | 2022 | |
99607-70-2 | 2012 | |
88349-88-6 | 2012 | |
56-72-4 | 2005 | |
108-39-4 95-48-7 106-44-5 | 2009 | |
917-61-3 | 2014 | |
76023-99-9 | 2024 | |
103-23-1 | 2020 | |
26761-40-0 68515-49-1 | 2022 | |
28553-12-0 | 2020 | |
53-70-3 | 2008 | |
106-93-4 | 2009 | |
84-74-2 | 2009/2019 | |
69045-84-7 | 2007 | |
91-94-1 | 2009 | |
540-59-0 75-35-4 | 2005 | |
15165-67-0 | 2009 | |
15307-86-5 15307-79-6 | 2022 | |
342-25-6 | 2007 | |
117-84-0 | 2022 | |
60-51-5 | 2022 | |
68-12-2 | 2007 | |
81778-07-6 | 2020 | |
576-26-1 105-67-9 108-68-9 95-65-8 526-75-0 95-87-4 1300-71-6 | 2024 | |
75-18-3 | 2009 | |
13472-45-2 | 2015 | |
57-63-6 | 2010 | |
Ethyl 3-[[bis(1-methylethoxy)-phosphinothioyl]thio]propionat | 71735-74-5 | 2016 |
140-88-5 | 2016 | |
100-41-4 | 2009 | |
17321-49-2 | 2021 | |
2465-65-8 | 2021 | |
114-07-8 | 2022 | |
514797-96-7 | 2012 | |
76639-94-6 | 2013 | |
79622-59-6 | 2007 | |
206-44-0 | 2020/2022 | |
462-06-6 | 2007 | |
86-73-7 | 2008 | |
88374-05-4 | 2007 | |
76674-21-0 | 2007 | |
54041-17-7 | 2015 | |
201668-31-7 | 2015 | |
201668-32-8 | 2015 | |
50-00-0 | 2005 | |
76703-62-3 | 2019 | |
1071-83-6 | 2020 | |
608-73-1 58-89-9 319-84-6 319-85-7 319-86-8 6108-10-7 | 2021 | |
94050-90-5 | 2012 | |
89402-40-4 | 2012 | |
268567-32-4 | 2019 | |
611-70-1 | 2016 | |
98-82-8 | 2009 | |
7553-56-2 | 2005 | |
562-54-9 | 2007 | |
7722-64-7 | 2005 | |
70223-33-5 | 2021 | |
127-65-1 | 2005 | |
7440-50-8 | 2005/2016 | |
7440-48-4 | 2009 | |
7440-47-3 | 2023 | |
129-73-7 569-64-2 | 2017 | |
68411-30-3 | 2020 | |
913545-19-4 1156459-77-6 | 2014 | |
121-75-5 | 2023 | |
7439-96-5 | 2009 | |
16484-77-8 93-65-2 | 2009 | |
110964-79-9 | 2014 | |
104206-82-8 | 2014 | |
90-12-0 91-57-6 28804-88-8 28652-77-9 | 2009 | |
298-00-0 | 2019 | |
1634-04-4 | 2009 | |
22916-47-8 | 2024 | |
7439-98-7 | 2008 | |
110-71-4 | 2007 | |
110-91-8 | 2001 | |
81-15-2 | 2009 | |
756-80-9 | 2021 | |
49640-61-1 | 2021 | |
91-20-3 | 2013 | |
7440-02-0 | 2017 | |
1671-49-4 | 2014 | |
298-06-6 | 2023 | |
17321-47-2 | 2023 | |
14698-29-4 | 2007 | |
79-57-2 2058-46-0 | 2007 | |
103-90-2 | 2024 | |
40487-42-1 | 2011 | |
76-01-7 | 2007 | |
| 2023 | |
106700-29-2 | 2011 | |
85-01-8 | 2022 | |
108-95-2 | 2009 | |
29232-93-7 | 2023 | |
7012-37-5 35693-99-3 37680-73-2 31508-00-6 35065-27-1 35065-29-3 | 2024 | |
52888-80-9 | 2023 | |
129-00-0 | 2021 | |
69-72-7 | 2016 | |
7782-49-2 | 2010 | |
124774-27-2 | 2007 | |
7440-24-6 10476-85-4 10042-76-9 | 2015 | |
68-35-9 | 2006 | |
144-82-1 | 2023 | |
7440-22-4 | 2009 | |
75-65-0 | 2023 | |
1643-19-2 | 2022 | |
16872-11-0 | 2012 | |
7440-28-0 | 2008 | |
7440-31-5 | 2024 | |
108-88-3 | 2009 | |
126-73-8 | 2009 | |
36643-28-4 | 2021 | |
76-03-9 | 2023 | |
13674-84-5 | 2009 | |
3380-34-5 | 2010 | |
121-44-8 | 2014 | |
112-27-6 | 2009 | |
76-05-1 | 2024 | |
738-70-5 | 2006 | |
115-86-6 | 2009 | |
7440-61-1 | 2011 | |
7440-62-2 | 2023 | |
75-01-4 | 2009 | |
887502-60-5 | 2014 | |
1330-20-7 | 2009 | |
7440-66-6 | 2007 |