Affaldstilsyn

I 2025 træder ny lovgivning i kraft, der skal styrke tilsynet med virksomheders sortering og håndtering af affald. Her kan du læse mere om, hvad det betyder for dig, uanset om du repræsenterer en virksomhed, en kommune, en indberetter eller et affaldsforbrændingsanlæg eller er importør eller eksportør af affald.

Hvorfor styrket affaldstilsyn?

Alle virksomheder i Danmark har pligt til at sortere deres affald og sikre, at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding. Alligevel forbrændes næsten en tredjedel af alt dansk affald, hvilket medfører udledning af massive mængder CO2. Derfor er det politisk besluttet at styrke tilsynet med virksomhedernes affaldshåndtering fra 2025 med en strømlinet praksis på tværs af landet.

Det styrkede og strømlinede affaldstilsyn skal sikre:

  • at alle virksomheder – både affaldsproducenter, indsamlingsvirksomheder og modtageanlæg – overholder regler om affaldshåndtering og -sortering
  • at affald egnet til materialenyttiggørelse ikke bliver sendt til forbrænding
  • at der er en reel høj materialenyttiggørelse
  • at der er lige konkurrencevilkår på affaldsområdet.

​Hvad medfører et styrket affaldstilsyn?

Det styrkede affaldstilsyn indebærer blandt andet:

  • flere affaldstilsyn ude hos virksomhederne – også hos virksomheder, der i dag ikke får et affaldstilsyn
  • at det er Miljøstyrelsen og ikke kommunerne, der udpeger de virksomheder, som skal underkastes et tilsyn
  • at der kommer modtagekontrol på affaldsforbrændingsanlæg, hvor affaldslæs via stikprøvekontrol med hvert 20. læs bliver afvist, hvis de indeholder mere end en begrænset andel af affald egnet til materialenyttiggørelse.

Risikobaseret udvælgelse

De fleste affaldstilsyn bliver risikobaserede på baggrund af data fra det fælles affaldsdatasystem (ADS), data i CVR-registreret og/eller branchespecifikke data. Det betyder, at affaldstilsyn målrettes de virksomheder, hvor der er størst risiko for, at reglerne ikke bliver overholdt, og hvor miljørisikoen ved regelbrud er størst.

Virksomhederne bliver sammenlignet ved hjælp af en række indikatorer og rangeret, så virksomheder med høj risiko vil blive udvalgt ofte, mens virksomheder med lav risiko sjældnere vil blive udvalgt til tilsyn. 
Der bliver dog også foretaget stikprøvekontrol og udført en række tematiserede tilsyn – det kan fx være tilsyn med virksomheder i en bestemt branche, Miljøstyrelsen vælger at sætte fokus på.

Når vi fra 2025 anvender en risikobaseret model, er det bl.a., fordi vi får data af højere kvalitet i ADS. Vi øger nemlig kravene til de indberetninger, indsamlingsvirksomhederne hvert år leverer om det affald, de henter hos landets virksomheder.

​To nye typer affaldstilsyn

Der kommer to nye typer tilsyn fra 2025: et administrativt affaldstilsyn og et fysisk affaldstilsyn. Det administrative affaldstilsyn med virksomheden står Miljøstyrelsen for, mens det fysiske affaldstilsyn kan blive ført af enten kommunen eller Miljøstyrelsen.

En virksomhed kan blive udtrukket alene til administrativt tilsyn – eller blive udpeget til fysisk affaldstilsyn på baggrund af det administrative. 

Der vil dog også være virksomheder, der får fysiske affaldstilsyn uden forudgående administrative affaldstilsyn. Det kan fx være virksomheder, der får affaldstilsyn i forbindelse med regelmæssige miljøtilsyn, eller som bliver udpeget i forbindelse med de tematiserede tilsyn.

Uanset tilsynstype er det som noget nyt Miljøstyrelsen, der udpeger virksomhederne. Det sikrer lige konkurrencevilkår på tværs af landet, hvilket var centralt i ’Strategi for Cirkulær Økonomi’ fra 2018, som det styrkede affaldstilsyn – sammen med klimaplanerne for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra hhv. 2020 og 2022 – er baseret på. Du kan finde de tre aftaler længere nede på siden.

Her kan du læse mere om de to nye typer af affaldstilsyn.

FAQ - styrket affaldstilsyn