Information til kommuner om affaldstilsyn

Her kan du læse mere om, hvad det styrkede affaldstilsyn betyder for kommunernes ansvar og arbejdsopgaver. Du kan ligeledes finde en guide til, hvordan et fysisk tilsyn udføres.

​Hvad betyder et styrket affaldstilsyn for kommunen?

Kommunerne førte indtil 2025 regelmæssige miljøtilsyn med omkring 40.000 virksomheder på landsplan. I den sammenhæng blev der typisk også ført tilsyn med virksomhedernes affaldssortering. 

Den praksis fortsætter i 2025 – men med den væsentlige ændring, at miljøtilsyn og affaldstilsyn bliver to separate tilsyn, som dog kan udføres under samme besøg. 

Samtidig sker der ændringer for de omkring 360.000 danske virksomheder, der tidligere ikke var underlagt regelmæssige miljøtilsyn. Fra 2025 kan de nemlig blive udpeget til et affaldstilsyn. Det sker i to trin:

  • Ca. 24.000 virksomheder bliver på basis af risiko, stikprøver eller særlige temaer årligt udtrukket til et datadrevent, administrativt tilsyn, der udføres af Miljøstyrelsen. Temaer dækker over tilsyn med virksomheder i en bestemt branche, Miljøstyrelsen vælger at sætte fokus på.
  • Dernæst udpeger Miljøstyrelsen ca. 4.800 virksomheder til et fysisk affaldstilsyn på baggrund af det administrative affaldstilsyn.

Hvor mange fysiske affaldstilsyn skal kommunen udføre? 

Kommunerne og Miljøstyrelsen skal altså samlet set årligt udføre ca. 4.800 fysiske affaldstilsyn – ud over de affaldstilsyn, der udføres sammen med regelmæssige miljøtilsyn. Kommunerne står for hovedparten af de 4.800, dog udfører Miljøstyrelsen fysiske affaldstilsyn med særlige virksomheder (det kan du læse mere om nedenfor).

For nogle kommuner betyder det flere tilsyn end før 2025, for andre færre. Miljøstyrelsen vil tilstræbe, at det antal tilsyn, den enkelte kommune skal udføre, ikke varierer væsentligt fra år til år.

Særligt om en overgangsordning fra 1. januar 2025 

Udpegningen af virksomheder til fysiske affaldstilsyn på baggrund af et forudgående administrativt tilsyn vil først ske i det tidlige efterår 2025. I perioden fra 1. januar 2025 og frem til dette tidspunkt vil kommunerne kunne udføre 100 pct. gebyrfinansierede fysiske affaldstilsyn med udgangspunkt i temaer fastsat af Miljøstyrelsen.

Ændret tilsynskompetence for visse virksomheder 

Som led i den nye lovgivning har Miljøstyrelsen overtaget ansvaret for fysiske affaldstilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsyn. Det betyder i praksis, at affaldstilsynet med omkring 630 virksomheder fra 2025 flyttes fra kommunerne til Miljøstyrelsen. Kommunerne vil fortsat udføre disse virksomheders miljøtilsyn.

Guide til affaldstilsyn for myndigheder

Find guiden med alt, der er værd at vide, når du skal føre et fysisk affaldstilsyn hos en virksomhed her.

Du kan også få svar på en masse spørgsmål i vores FAQ, der er målrettet kommuner.

To typer affaldstilsyn

​Det administrative affaldstilsyn

Hver 15. af de omkring 360.000 danske virksomheder, der ikke får miljøtilsyn, vil årligt blive udtrukket til et administrativt affaldstilsyn, som Miljøstyrelsen står for. Her får virksomheden ikke fysisk besøg, men et tilsyn på baggrund af affaldsdata og/eller data fra branchen og CVR-registret.

Virksomheden får besked i e-Boks, når tilsynet er gennemført, sammen med en virksomhedsrapport, en tilsynsrapport og en opkrævning på et administrationsgebyr.

​Det fysiske affaldstilsyn

Det er primært kommunerne, der står for de fysiske affaldstilsyn. Dog fører Miljøstyrelsen fysiske affaldstilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsynet.

Det fysiske affaldstilsyn kan enten foregå 1. sammen med et miljøtilsyn eller 2. som selvstændig indsats.

  1. Indtil 2025 blev der jævnligt lavet miljøtilsyn med omkring 40.000 virksomheder, der var underlagt den pågældende ordning. Her blev der typisk også kigget nærmere på virksomhedens affaldssortering. Den praksis fortsætter fra 2025, men tilsynet bliver udvidet, så der bliver udført både et miljøtilsyn og et fysisk affaldstilsyn under samme besøg.
  2. Hver 75. af de virksomheder, der ikke er underlagt miljøtilsyn, vil årligt blive udpeget til et fysisk affaldstilsyn – svarende til hver femte af dem, der får et administrativt tilsyn.

Ændringerne giver en ensartet tilsynspraksis på tværs af landet og sikrer dermed lige konkurrencevilkår, når det kommer til affald og genanvendelse.

Webinarer om styrket affaldstilsyn

I 2024 holdt Miljøstyrelsen en række webinarer for at klæde kommunale medarbejdere godt på til at føre fysiske affaldstilsyn med virksomheder. Du kan herunder se præsentationerne fra webinarerne.

Gebyr for det fysiske affaldstilsyn

Kommunerne kan som noget nyt få 100 pct. gebyrfinansiering af fysiske affaldstilsyn. Du kan læse mere om fastsættelse af gebyret i nyhedsbrevet fra juni 2024 og i vores FAQ.

Affaldssortering nytter

Se materialet, der kan bidrage i dialogen med virksomhederne omkring deres sortering af husholdningslignende affald.