Information til kommuner om affaldstilsyn

Her kan du læse mere om, hvad det styrkede affaldstilsyn betyder for kommunernes ansvar og arbejdsopgaver. Vi arbejder også på en guide til, hvordan du udfører et fysisk tilsyn – den publicerer vi her, når den er klar.

Webinarer om styrket affaldstilsyn – skal du med?

I efteråret 2024 inviterer vi til en række webinarer, der vil introducere til det styrkede affaldstilsyn og klæde kommunale medarbejdere godt på til at føre fysiske affaldstilsyn med virksomheder.

Hvert webinar vil vare to timer og handle om forskellige emner relateret til det styrkede affaldstilsyn. Der vil være oplæg fra medarbejdere i Miljøstyrelsen og muligvis også fra kommuner, ligesom der vil være tid til spørgsmål og dialog.

Undervejs vil det være muligt at skrive spørgsmål i chatten, så vi efterfølgende kan følge op på de spørgsmål, vi ikke når omkring undervejs.

Tilmeld dig webinarerne her.

7. oktober 2024 kl. 9-11: Om implementering og gebyrfinansiering af affaldstilsyn

På dette webinar får du en introduktion til det styrkede affaldstilsyn og de to faser, det bliver implementeret i. Vi taler også om gebyrfinansieringen af de fysiske tilsyn, som ligger i kommunerne, og der vil muligvis være et inspirationsoplæg fra en kommune om netop gebyrfinansieringen.

28. oktober 2024 kl. 12.30-14.30: Administrative tilsyn, udpegning og nyt ADS

På dette webinar får du en præsentation af den nye ADS-brugergrænseflade for kommuner og de rapporter, der genereres i forbindelse med et affaldstilsyn. Vi fortæller også om, hvad der ligger i administrative affaldstilsyn.

18. november 2024 kl. 9-11: Om at føre fysiske affaldstilsyn og sende data retur

På dette webinar gennemgår vi de forskellige faser i tilsynsprocessen med afsæt i den guide til at føre fysiske affaldstilsyn, som vi har udarbejdet. Vi kommer også omkring, hvilke data du har til rådighed undervejs, og hvordan du sender data retur til Miljøstyrelsen.

​Hvad betyder et styrket affaldstilsyn for kommunen?

Kommunerne fører i dag regelmæssige miljøtilsyn med omkring 40.000 virksomheder på landsplan. I den sammenhæng bliver der typisk også ført tilsyn med virksomhedernes affaldssortering. 

Den praksis fortsætter fra 2025 – men med den væsentlige ændring, at miljøtilsyn og affaldstilsyn bliver to separate tilsyn, som dog kan udføres under samme besøg. 

Samtidig sker der ændringer for de omkring 360.000 danske virksomheder, der i dag ikke er underlagt regelmæssige miljøtilsyn. Fra 2025 kan de nemlig blive udpeget til et affaldstilsyn. Det sker i to trin:

  • Ca. 24.000 virksomheder bliver på basis af risiko, stikprøver eller særlige temaer årligt udtrukket til et datadrevent, administrativt tilsyn, der udføres af Miljøstyrelsen. Temaer dækker over tilsyn med virksomheder i en bestemt branche, Miljøstyrelsen vælger at sætte fokus på.
  • Dernæst vil Miljøstyrelsen udpege ca. 4.800 virksomheder til et fysisk affaldstilsyn på baggrund af det administrative affaldstilsyn.

Hvor mange fysiske affaldstilsyn skal kommunen udføre? 

Kommunerne og Miljøstyrelsen skal altså samlet set årligt udføre ca. 4.800 fysiske affaldstilsyn – ud over de affaldstilsyn, der allerede i dag udføres sammen med regelmæssige miljøtilsyn. Kommunerne skal stå for hovedparten af de 4.800, dog udfører Miljøstyrelsen fysiske affaldstilsyn med særlige virksomheder (det kan du læse mere om nedenfor).

For nogle kommuner vil det betyde flere tilsyn end i dag, for andre færre. Miljøstyrelsen vil tilstræbe, at det antal tilsyn, den enkelte kommune skal udføre, ikke varierer væsentligt fra år til år.

Særligt om en overgangsordning fra 1. januar 2025 

Udpegningen af virksomheder til fysiske affaldstilsyn på baggrund af et forudgående administrativt tilsyn vil først ske i det tidlige efterår 2025. I perioden fra 1. januar 2025 og frem til dette tidspunkt vil kommunerne kunne udføre 100 pct. gebyrfinansierede fysiske affaldstilsyn med udgangspunkt i temaer fastsat af Miljøstyrelsen.

Ændret tilsynskompetence for visse virksomheder 

Som led i den nye lovgivning overtager Miljøstyrelsen ansvaret for fysiske affaldstilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsyn. Det betyder i praksis, at affaldstilsynet med omkring 630 virksomheder fra 2025 flyttes fra kommunerne til Miljøstyrelsen. Kommunerne vil fortsat udføre disse virksomheders miljøtilsyn.

​Det administrative og fysiske affaldstilsyn

​Det administrative affaldstilsyn

Hver 15. af de omkring 360.000 danske virksomheder, der ikke får miljøtilsyn, vil årligt blive udtrukket til et administrativt affaldstilsyn, som Miljøstyrelsen står for. Her får virksomheden ikke fysisk besøg, men et tilsyn på baggrund af affaldsdata og/eller data fra branchen og CVR-registret.

Virksomheden får besked i e-Boks, når tilsynet er gennemført, sammen med en virksomhedsrapport, en tilsynsrapport og en opkrævning på et administrationsgebyr.

​Det fysiske affaldstilsyn

Det er primært kommunerne, der står for de fysiske affaldstilsyn. Dog fører Miljøstyrelsen fysiske affaldstilsyn med affaldshåndteringsvirksomheder samt virksomheder, hvor Miljøstyrelsen har ansvaret for miljøtilsynet.

Det fysiske affaldstilsyn kan enten foregå 1. sammen med et miljøtilsyn eller 2. som selvstændig indsats.

  1. I dag bliver der jævnligt lavet miljøtilsyn med omkring 40.000 virksomheder, der er underlagt den pågældende ordning. Her bliver der typisk også kigget nærmere på virksomhedens affaldssortering. Den praksis fortsætter fra 2025, men tilsynet bliver udvidet, så der bliver udført både et miljøtilsyn og et fysisk affaldstilsyn under samme besøg.
  2. Hver 75. af de virksomheder, der ikke er underlagt miljøtilsyn, vil årligt blive udpeget til et fysisk affaldstilsyn – svarende til hver femte af dem, der får et administrativt tilsyn.

Ændringerne giver en ensartet tilsynspraksis på tværs af landet og sikrer dermed lige konkurrencevilkår, når det kommer til affald og genanvendelse.

Gebyr for det fysiske affaldstilsyn

Kommunerne kan som noget nyt få 100 pct. gebyrfinansiering af fysiske affaldstilsyn. Du kan læse mere om fastsættelse af gebyret i nyhedsbrevet fra juni 2024.

FAQ - om gebyr for affaldstilsyn

Affaldssortering nytter

Du kan her finde en række materialer, der kan bidrage i dialogen med virksomhederne omkring deres sortering af husholdningslignende affald.