Fra 1. januar 2016 gælder supplerende regler i transportforordningens artikel 50 om, hvilke oplysninger myndighederne kan kræve til brug for klassificering af stoffer og genstande som affald ved grænseoverskridende transport. Reglerne , som findes i et nyt stykke 4a - 4d i artikel 50, er indført for at gøre det sværere at maskere affald som varer til genbrug og for at sætte visse minimumsstandarder for tilsynsmyndighedernes beføjelser.
Nye regler om klassifikation af affald
Myndigheder, som udøver tilsyn, kan på baggrund af transportforordningen forlange, at den, som er i besiddelse af stoffet eller genstanden, eller som står for transporten af det, skal fremlægge dokumentation for indholdets oprindelses- og bestemmelsessted, og dokumentation for, at indholdet i transporten ikke er affald, herunder dokumentation for funktionsduelighed, hvor dette er relevant. I den forbindelse kontrolleres indholdets beskyttelse mod skader under transport, lastning og losning, f.eks. tilstrækkelig emballage og passende stabling.
Det er derfor muligt, at en virksomhed vil blive bedt om at fremskaffe denne dokumentation i forbindelse med et tilsyn.
Indholdet af en forsendelse kan blive klassificeret som affald af tilsynsmyndigheden:
- hvis den person, som er i besiddelse af stoffet eller genstanden, eller som står for transporten, ikke inden for en given frist forelægger
* dokumentation for indholdets oprindelses- og bestemmelsessted,
* dokumentation for, at der ikke er tale om affald, herunder dokumentation for funktionsduelighed, hvor dette er relevant, eller
* dokumentation som kræves i henhold til anden EU-lovgivning for at fastslå, at et stof eller en genstand ikke er affald.
Indholdet af en forsendelse kan også blive klassificeret som affald af tilsynsmyndigheden:
- hvis tilsynsmyndighederne finder, at den dokumentation og de oplysninger, som de har adgang til, er utilstrækkelige til at nå til en konklusion, eller
- hvis den beskyttelse, der ydes mod skader på indholdet (emballage og stabling), er utilstrækkelig.
De nye regler gælder parallelt med reglerne om overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr. Efter reglerne for overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr skal udstyret i visse tilfælde under hele transporten være ledsaget af dokumentation for, at udstyret virker. Dokumentationen skal således være til stede undervejs, da der ikke bliver fastsat en frist.
Se mere herom på siden om EEE/WEEE.
Nye regler om dokumentation
En overførsel af affald kan blive mødt af krav om dokumentation med henblik på at fastslå, om overførslen overholder forordningens regler.
I henhold til art. 50, stk. 4, litra c, har tilsynsmyndigheden mulighed for at bede alle involverede i en overførsel af affald om relevant dokumentation, som kan belyse overførslens lovlighed.
Artikel 50, stk. 4, litra c, indeholder endvidere en særregel om, at den, der står for overførslen af grønlistet affald, skal kunne fremlægge relevant dokumentation fra modtageanlægget om, at affaldet håndteres på miljømæssigt forsvarlig måde under overførslen og på modtageanlægget.
Tilsynsmyndigheden fastsætter i alle tilfælde en frist. Hvis tilsynsmyndigheden ikke modtager den efterspurgte dokumentation inden for den fastsatte frist, er overførslen ulovlig, jf. art. 50, stk. 4, litra d. Der gælder således en omvendt bevisbyrde efter art. 50, hvorefter det er virksomheden, som skal fremskaffe den relevante dokumentation, og passivitet medfører, at overførslen er ulovlig.