Støj-Danmarkskortet
Støj-Danmarkskortet giver et visuelt overblik over støjbelastningen langs de største veje og jernbaner og i de største byområder. Kortlægningen er sket for at opfylde EUs støjdirektiv.

I 2022 er vejstøjen kortlægt i kommunerne i hovedstadsområdet samt i byområderne i Aarhus, Odense og Aalborg kommune, samtidig har Transportministeriet kortlagt støjen fra de største veje og jernbaner. Støjkortet viser med farvekoder, hvor kraftig støjbelastningen er fra de forskellige typer af støjkilder – veje, jernbaner og lufthavne.
Kortlægningen er lavet efter retningslinjerne i støjbekendtgørelsen, der implementerer EU støjdirektivet. Både kommunerne og de statslige myndigheder er nu i gang med at udforme støjhandlingsplaner, som beskriver hvilke tiltag der vil blive gjort imod støjen i de næste fem år. Støjkortet og støjhandlingsplanerne skal opdateres hvert femte år.
Gå til støjkortet - Bemærk, at du skal vælge hvilken type af støj, du vil se, for at kunne se noget. Du skal også vælge, om du vil se støjens vægtede middelværdi (L den) eller nattestøjen (L night), og om du vil se støjen i 1,5 m højde (DK) eller i 4 m højde (EU).
Du kan også vælge at se de foregående støjkortlægninger fra 2007 og 2012. Det første Støj-Danmarkskort fra 2007 indeholder ikke helt så mange større veje og jernbaner som de efterfølgende kort - heller ikke alle veje i Aarhus, Odense og Aalborg er omfattet af den første kortlægning.
Ny fælleseuropæisk beregningsmodel CNOSSOS til den strategiske EU støjkortlægning
Fra og med 2022 er støjkortet lidt anderledes. Det er nemlig udarbejdet med den nye fælleseuropæiske beregningsmodel CNOSSOS. Hvor medlemslandene før har kortlagt støjen ud fra forskellige beregningsmodeller, har EU besluttet at alle skal anvende den samme model. Det skal vi, så vi bedre kan sammenligne støjniveauerne og deres udvikling på tværs af hele Europa. Resultaterne fra CNOSSOS-beregningerne kan ikke sammenlignes med tidligere kortlægning eller de danske grænseværdier. Signaturen EU angiver at kortlægningen er udført med CNOSSOS.
CNOSSOS er en simplere og overordnet set mindre nøjagtig model end den vi anvender i Danmark, nemlig beregningsmodellen Nord2000. Det gør at støjniveauerne for trafikken på veje og jernbaner beregnet med CNOSSOS typisk beregnes til at være lavere, end de ville være med Nord2000. Sammenligner man de to modeller, kan der på visse steder være en forskel i det beregnede støjniveau på helt op til 10 dB. Forskellen vil være størst langt fra støjkilden - og de største forskelle ses, hvor støjen udbreder sig over kuperet terræn eller hvor der er opsat afskærmning. Til beregning af støj fra lufthavne har Danmark hidtil brugt metoden DANSIM. Sammenligner man de to modeller (DANSIM og CNOSSOS), vil CNOSSOS give op til 3 dB højere resultater selvom støjen er uændret.
For at kunne sammenligne de foregående EU-støjkortlægninger med de kommende kortlægninger for veje og jernbaner, har man i Danmark besluttet at udføre en ekstra kortlægning af trafikstøjen med Nord2000 modellen. Miljøstyrelsen forventer at kunne offentliggøre kortlægningen med Nord2000 efter sommeren 2023. Signaturen DK angiver at kortlægningen er udført med Nord2000.
Danmark kortlægger fortsat med Nord2000
CNOSSOS skal kun anvendes ved de 5 årlige EU-støjkortlægninger. De danske trafikmyndigheder anvender således fortsat Nord2000 i forbindelse med planlægning af nye veje og opsætning af nye støjskærme. Kommunerne skal også fortsætte med at planlægge nye boligområder, og deres indsats med støjbekæmpelse, på baggrund af Nord2000 kortlægningen.