Til fremstilling af brint kan der anvendes elektrolyse, hvor strøm fra eksempelvis vindmøller eller anden vedvarende energi omdannes til brint og ilt. Brinten kan efterfølgende anvendes direkte fx til lastbiler, færger eller industrien, eller erstatte naturgas, men den kan også viderekonverteres. til andre brændstoffer. Viderekonverteringen dækker over de såkaldte Power-to-X (PtX) teknologier, hvor slutprodukterne kan være ammoniak, metanol eller flybrændstof afhængig af den anvendte teknologi. Power-to-X (PtX) anlæg tager udgangspunkt i, at strøm udnyttes til at fremstille brint. Brint fremstillet ved elektrolyse er den mest enkle form for et PtX anlæg.
Fremstilling af brint kan være godkendelsespligtig. En virksomhed, herunder en ændring eller udvidelse, må ikke anlægges eller påbegyndes, før der er meddelt miljøgodkendelse.
Du kan læse mere om miljøgodkendelse i Miljøstyrelsens digitale godkendelsesvejledning på Miljøgodkendelsesvejledningen
Ud over Miljøstyrelsens vejledning kan du også finde vejledning om PtX på Energistyrelsens hjemmeside, som blandt andet indeholder en tringuide, som kan give et overblik over de myndighedstilladelser, der er påkrævet for at kunne etablere et PtX-anlæg. Se Tringuide for etablering af PtX-anlæg på land | Energistyrelsen - Vedvarende Energianlæg.
På Digital MiljøAdministration kan du se meddelte miljøgodkendelser til elektrolyseanlæg og andre PtX-anlæg.
Fremstilling af brint ved elektrolyse kan være omfattet af godkendelsespligt efter listepunkt
4.2. Fremstilling af uorganiske kemikalier som f.eks.:
a) Gasser som f.eks.:
ii) Brint ved elektrolyse
på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1.
Kommunerne er godkendelses- og tilsynsmyndighed for virksomheder, der fremstiller brint ved elektrolyse. Fremstilles brint ved elektrolyse ved andre processer end elektrolyse er staten godkendelses- og tilsynsmyndighed.
For at være omfattet af listepunkt 4.2 a) ii) er det en forudsætning, at der er tale om aktiviteter i industriel målestok. Om der er tale om aktiviteter i en industriel målestok afhænger bl.a. af anlæggets industrielle karakter, produktionsvolumen, om produktionen sker kommercielt, og den miljømæssige påvirkning.
Ikke industriel målestok
Anlæg, hvor fremstilling af brint ved elektrolyse sker ved en kemisk eller biologisk proces og hvor produktionen ikke er i industriel målestok, kan være omfattet af godkendelsespligt efter listepunkt D 210 på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, når fremstillingen kan give anledning til væsentlig forurening.
Det beror på en konkret vurdering om fremstilling af brint ved elektrolyse kan give anledning til væsentlig forurening. Til udøvelse af dette skøn kan der lægges vægt på, hvilke stoffer der anvendes i produktionen, hvilken miljørisiko de udgør i tilfælde af udslip til recipienter, hvilke mængde der anvendes og opbevares, og hvordan de håndteres.
Fremstilles brint kemisk eller biologisk ved andre processer end elektrolyse kan der være tale om godkendelsespligt efter listepunkt 4.2 a) i) på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1:
4.2. Fremstilling af uorganiske kemikalier som f.eks.:
a) Gasser som f.eks.
1.- ammoniak, klor eller hydrogenchlorid, fluor og fluorbrinte, carbonoxider, svovlforbindelser, nitrogenoxider, brint, svovldioxid, carbonyldichlorid. (s)
Fremstilles der ud fra den producerede brint (såvel brint ved elektrolyse som kemisk/biologisk) andre uorganiske eller organiske kemikalier kan denne produktion omfattes af godkendelsespligt efter listepunkt 4.2 Fremstilling af uorganiske kemikalier eller 4.1 Fremstilling af organiske kemikalier. Fremstillingen skal foregå ved kemisk eller biologisk forarbejdning og produktionen skal være i industriel målestok. Miljøstyrelsen er godkendelsesmyndighed for hovedparten af listepunkterne under 4.1 og 4.2.
Du kan læse mere om industriel målestok her.
Og her i EU-Kommissionens FAQ.
Godkendelsesmyndighed
Det er enten kommunen eller staten (Miljøstyrelsen), der er godkendelsesmyndighed for fremstilling af brint og Power-to-X anlæg. Myndighedskompetencen fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens § 5, jf. bilag 1 og bilag 2.
Er et anlæg omfattet af et af listepunkterne på bilagene, som er mærket med "s", har den staten som godkendelsesmyndighed, og hvis ikke, har den kommunen som godkendelsesmyndighed. Er der andre aktiviteter på virksomheden, som er omfattet af listepunkterne på bilag 1 eller 2, men som ikke er s-mærket, er staten godkendelsesmyndighed for hele virksomheden.
Ansøgning om miljøgodkendelse til fremstilling af brint ved elektrolyse og andre godkendelsespligtige aktiviteter skal ske via den digitale selvbetjening Byg og Miljø.
Godkendelsespligtige virksomheder må ikke anlægges eller påbegyndes, før de har fået en miljøgodkendelse, jf. miljøbeskyttelseslovens § 33, stk. 1.
Læs mere om ansøgning af miljøgodkendelse.
Det er vigtigt, at ansøgningen er fyldestgørende, ellers kan myndigheden ikke behandle ansøgningen, og det kan forsinke og besværliggøre processen.
Ansøgningen skal indeholde de oplysninger, der fremgår af bilag 3 i godkendelsesbekendtgørelsen, når det ansøgte er omfattet af aktiviteter på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1. Er aktiviteten opført på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2 skal ansøgningen indeholde de oplysninger der fremgår af bekendtgørelsens bilag 4. Oplysningskravene vil fremgå af Byg og Miljø.
Læs mere om miljøgodkendelse i Miljøgodkendelsesvejledningen.
Du kan læse mere om fastsættelse af vilkår i en miljøgodkendelse i Godkendelsesvejledningen:
Forurenende virksomheder skal begrænse forureningen, så den svarer til, hvad der kan opnås ved anvendelse af bedst tilgængelig teknik (BAT). Godkendelsesmyndigheden må ikke meddele miljøgodkendelse uden at have sikret sig, at virksomhedens indretning og drift er baseret på BAT
Fremstilling omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1
EU-Kommissionen har i en række BREF-dokumenter (BAT reference documents) fastsat, hvad der betragtes som den bedste tilgængelige teknik. Konklusionerne offentliggøres som BAT-konklusioner. Bemærk, at BAT-konklusionerne alene finder anvendelse for virksomheder omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1.
Fremstilling af brint ved elektrolyse er omfattet af to sæt BAT-konklusioner.
- BAT-konklusioner for spildevands- og luftrensning i den kemiske industri (CWW, Common Waste Water and Waste Gas Treatment/Management Systems in the Chemical Sector)
- BAT-konklusioner for spildgasser i den kemiske sektor (WGC, Common Waste Gas Management and Treatment Systems in the Chemical Sector)
BAT-konklusionerne skal anvendes som grundlag for myndighedens vilkårsfastsættelse ved miljøgodkendelse og ved revurdering af miljøgodkendelse. Miljøstyrelsen har udarbejdet BAT-tjeklister, som opsummerer BAT-konklusioner i skemaform. BAT-tjeklisten er et hjælpeværktøj til ansøger og myndighed. BAT-tjeklisterne findes via ovenstående link.
En udfyldt BAT-tjekliste kan indgå som led i oplysninger om valg af den bedste tilgængelige teknik (BAT), jf. bilag 3, pkt. 3) på godkendelsesbekendtgørelsen.
Forurenende virksomheder skal begrænse forureningen, så den svarer til, hvad der kan opnås ved anvendelse af bedst tilgængelig teknik (BAT). Godkendelsesmyndigheden må ikke meddele miljøgodkendelse uden at have sikret sig, at virksomhedens indretning og drift er baseret på BAT
For bilag 2-virksomheder, der ikke er omfattet af standardvilkår, skal kriterierne i bilag 6 i godkendelsesbekendtgørelsen lægges til grund i forbindelse med fastlæggelse af BAT. Der er ikke standardvilkår for listepunkt D 210.
BAT for bilag 2 aktiviteter fastlægges på baggrund af følgende syv kriterier:
- Anvendelse af teknologi, der resulterer i mindst muligt affald.
- Anvendelse af mindre farlige stoffer.
- Fremme af teknikker til nyttiggørelse og genanvendelse af stoffer, der produceres og forbruges i processen, og i relevant omfang affald.
- De pågældende relevante emissioners art, virkninger og omfang.
- Forbruget og arten af råstoffer, herunder vand, der forbruges i processen, og energieffektiviteten.
- Behovet for at forhindre eller begrænse emissionernes samlede risiko for påvirkning af miljøet til et
- Behovet for at forhindre uheld og begrænse følgerne heraf for miljøet.
Virksomheder, der er omfattet af bilag 1 til godkendelsesbekendtgørelsen, kan være omfattet af krav om udarbejdelse af en basistilstandsrapport. Krav om udarbejdelse af en basistilstandsrapport udløses i forbindelse med godkendelse eller revurdering af miljøgodkendelse til bilag 1-virksomheder, der bruger, fremstiller eller frigiver relevante farlige stoffer, som stammer fra et anlæg omfattet af bilag 1, og som kan medføre en jord- og grundvandsforurening, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § 15.
Farlige stoffer er ifølge IE-direktivet stoffer eller blandinger, som klassificeres som farlige efter artikel 3 i Rådets forordning nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, der som følge af deres farlige karakter, mobilitet, persistens og bionedbrydelighed kan forurene jord eller grundvandet.
Relevante stoffer er stoffer der har potentiale til at kunne forurene jord og/eller grundvand. Det kan være både flydende og faste stoffer. Ikke relevante stoffer er fx gasser, hvorfor brint som udgangspunkt ikke er omfattet af krav om basistilstandsrapport. Det bør dog vurderes konkret om der i den konkrete sag er andre stoffer, der kan være relevante.
Rådets forordning nr. 1272/2008 af 16. december 2008.
Du kan læse mere om basistilstandsrapporter i Godkendelsesvejledningen:
Anlæg til fremstilling af brint omfattes af risikobekendtgørelsen, hvis der på anlægget er brint til stede i mængder lig med eller større end de i bekendtgørelsen angivne tærskelmængder.
Det følger således af bekendtgørelsens bilag 1, Farlige stoffer, Del 2, at tærskelmængden for brint er 5 tons for kolonne 2 virksomheder, hvor kommunen er godkendelses- og tilsynsmyndighed, og 50 tons for kolonne 3 virksomheder, hvor staten (Miljøstyrelsen) er godkendelses- og tilsynsmyndighed. De mængder, der skal lægges til grund ved opgørelsen i forhold til tærskelværdierne, er de maksimale mængder, som er eller kan være til stede på et hvilket som helst tidspunkt (jf. note 3 til bilag 1).
Forpligtelsen til at undersøge om en virksomhed er omfattet af risikobekendtgørelsen ligger hos virksomheden selv. Det betyder, at virksomheder, der håndterer de farlige stoffer, der er anført i bekendtgørelsens bilag 1, selv skal undersøge om de, f.eks. i forbindelse med ansøgning om miljøgodkendelse, ved ændringer på virksomheden eller ved ny lovgivning, er eller bliver omfattet af risikobekendtgørelsen.
Virksomheder, der er omfattet af risikobekendtgørelsen, skal udover miljøgodkendelse underlægges en særlig risikosagsbehandling, der skal sikre, at omgivelserne ikke udsættes for en uacceptabel risiko, og at risikobekendtgørelsens krav til bl.a. udarbejdelse og efterlevelse af sikkerhedsdokument/-rapport, forebyggelses- og beredskabsplaner mv. løbende opfyldes.
Risikovirksomhed er i sig selv en godkendelsespligtig aktivitet efter listepunkt J 201 eller J 209 på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2.
Du kan læse mere om risikovirksomhed i Risikohåndbogen.
Og i Godkendelsesvejledningen.
Hvordan opgøres den maksimale brintmængde?
Alle anlægsdele, hvor der forekommer hulrum (det vil sige hvor brinten er lukket inde – f.eks. i beholdere eller rør), skal inddrages i beregningen af maksimal brintmængde. For virksomheder, som leverer brinten ud fra virksomheden via en eller flere rørledninger, er rørledningerne frem til leveringspunktet omfattet af risikobekendtgørelsens anvendelsesområde, mens den del af rørledningen, der ligger efter, ikke er omfattet af risikobekendtgørelsen. Leveringspunktet vil typisk være bestemt ved en ventil, hvor leverancen ud af virksomheden kan styres.
Er anlægget ikke omfattet af risikobekendtgørelse
Selv om der ikke er brint til stede i en mængde, så anlægget omfattes af risikobekendtgørelsen, kan der være behov for at stille relevante vilkår om, hvordan virksomheden skal forholde sig i unormale driftssituationer og vilkår om virksomhedens indretning og drift, der er nødvendige for at sikre, at virksomheden ikke påfører omgivelserne væsentlig forurening, herunder ved uheld. Det fremgår godkendelsesbekendgørelsens § 21, punkt 10 og 11.
Opmærksomheden henledes også på bekendtgørelsens § 21, punkt 6, hvoraf det fremgår, at der skal fastsættes vilkår om, at driftsherren for bilag 1-virksomhed straks indberetter til tilsynsmyndigheden, når vilkårene ikke overholdes. Desuden fastsættes vilkår om, at driften af virksomheden eller den relevante del heraf indstilles, indtil vilkårene igen overholdes, hvis den manglende overholdelse af godkendelsesvilkårene medfører umiddelbar fare for menneskers sundhed eller i betydeligt omfang truer med at påvirke miljøet negativt. Desuden fastsættes vilkår om, at driftsherren straks skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at vilkårene igen overholdes.
Bemærk, at der kun kan stilles vilkår inden for miljøbeskyttelseslovens område.
Af hensyn til myndighedens mulighed for at fastsætte relevante vilkår er det vigtigt, at ansøgningen om miljøgodkendelse indeholder de relevante oplysninger, jf. godkendelsesbekendtgørelsens bilag 3 punkt 18 ”Oplysninger om mulige driftsforstyrrelser eller uheld, der kan medføre væsentlig forøget forurening i forhold til normal drift” og punkt 19 ”Oplysninger om særlige forhold i forbindelse med opstart/nedlukning af anlæg”. Yderligere bør ansøgningen indeholde oplysninger om driftsforstyrrelser og uheld, jf. punkt I på godkendelsesbekendtgørelsens bilag 3. Der skal i henhold til punkt I oplyses om følgende særlige emissioner ved de under punkt 18 nævnte driftsforstyrrelser eller uheld, de foranstaltninger, der er truffet for at imødegå driftsforstyrrelser og uheld og en beskrivelse af de foranstaltninger, der er truffet for at begrænse virkningerne for mennesker og miljø af de under punkt 18 nævnte driftsforstyrrelser eller uheld.
Der kan ikke træffes afgørelse om miljøgodkendelse før forholdet til miljøvurderingsloven er afklaret.
Du skal derfor, når du søger om miljøgodkendelse af et anlæg til fremstilling af brint ved elektrolyse, og når du søger om godkendelse af en udvidelse eller ændring overveje, om projektet er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 1 og bilag 2.
For projekter opført på miljøvurderingsbekendtgørelsens bilag 1 er miljøvurdering obligatorisk, mens der for projekter på bilag 2 skal foretages en screening med henblik på at afklare om der skal foretages en miljøvurdering.
Du kan læse mere om miljøvurdering på hjemmesiden for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø og i Godkendelsesvejledningen.