Har I tjek på jeres affald?
Alle virksomheder kan få affaldstilsyn – også detailbutikker.
Hvilke typer affald har I?
Som detailbutik har I ligesom alle andre virksomheder pligt til at sortere jeres affald. På den måde sikrer I, at affald egnet til det kan blive genanvendt eller på anden måde nyttiggjort frem for brændt. Det kan f.eks. være pap, plast og papir, der kan indgå i nye produkter.
I skal både sortere de ti affaldstyper, I kender hjemme fra husholdningen – herunder madaffald fra de ansatte – og de særlige typer af affald, der opstår hos jer. Det kan f.eks. være flamingo og paller fra varer, eller det kan være ødelagt inventar og elektronik.
Print en tjekliste til, hvilke typer af affald I typisk skal sortere.
Hvordan sorterer I?
På tjeklisten er der også et par gode råd til, hvordan I indretter arbejdspladsen, så det er nemt at sortere korrekt. I kan bl.a. markere spande og beholdere inde og ude med de velkendte piktogrammer, så det er nemt at se, hvad der skal i dem. I kan også placere spande til forskellige affaldstyper dér, hvor affaldet opstår. Det kan være spande til pap og plastik dér, hvor I pakker varer ud – og en spand til madaffald i køkkenet eller kantinen, hvor I spiser frokost. Se mere i filmen herunder.
Hvem samler jeres affald ind?
Det er den enkelte virksomheds ansvar at sortere og lave aftaler om indsamling og behandling af affald.
Hvis I kun har affald, som i art og mængde svarer til en husholdning, så kan I bruge en kommunal indsamlingsordning – hvis jeres butik ligger i en kommune, der tilbyder den løsning.
Eftersom de fleste detailbutikker har større mængder affald end en husholdning, så vil I dog typisk skulle indgå en aftale med en privat indsamler eller transportør – eller selv køre jeres sorterede affald på genbrugspladsen.
Få et overblik over, hvilke muligheder I har for at få håndteret jeres affald, her.
Find en privat indsamler eller transportør i Affaldsregistret.
Hvad er et affaldstilsyn?
Der findes to typer affaldstilsyn: administrative og fysiske. Det administrative affaldstilsyn med virksomheden står Miljøstyrelsen for, mens det fysiske affaldstilsyn bliver ført af enten kommunen eller Miljøstyrelsen, jf. affaldstilsynsbekendtgørelsens § 4, der samtidig bemyndiger tilsynsmyndigheden til at føre affaldstilsyn.
Ved et administrativt affaldstilsyn får virksomheden et tilsyn på baggrund af data fra CVR-registeret, eventuelle data om virksomheden i Affaldsdatasystemet (ADS) samt branchespecifikke data. Virksomheden vil modtage besked om udfaldet af det administrative affaldstilsyn i e-Boks sammen med et dataudtræk, en tilsynsrapport og en gebyropkrævning fra Miljøstyrelsen.
På et fysisk affaldstilsyn vil I som oftest opleve, at det er kommunen, som er tilsynsmyndighed - og dem, som I vil få besøg af. Et affaldstilsyn har fokus på sortering af affald samt håndtering og behandling heraf. Efter et fysisk affaldstilsyn vil I modtage et gebyr, som tilsynsmyndigheden – oftest kommunen – står for at opkræve. Gebyrets størrelse beregnes af den pågældende kommune og vil fremgå af de enkelte kommuners hjemmeside.
Miljøstyrelsens gebyrtakst kan I finde her.
Læs mere om affaldstilsyn i vores guide til virksomheder.
Har I data og dokumentation for jeres affald?
Hvis I får affaldstilsyn, skal I kunne oplyse, hvem der indsamler jeres affald og hvor ofte – og/eller kunne dokumentere, at I har benyttet en privat transportør eller den kommunale genbrugsplads.
Desuden kan der findes data om jeres affald i Affaldsdatasystemet (ADS). Den data indgår som en del af grundlaget for affaldstilsyn, og I kan logge ind og se den her.
Affaldssortering nytter
I forbindelse med kampagnen ”Sortering nytter” udviklede Miljøstyrelsen en række materialer, der kan bidrage til bedre affaldssortering på arbejdspladsen.