Regler for skrotningsgodtgørelse

Fra 1. januar 2020 blev processen for skrotning af biler digitaliseret. Her på siden kan du blive klogere på det nye digitale system, og hvad det betyder for dig som autoophugger.

Fra 2020 er det definitivt slut med skrotningsattester i papirformat. Et nyt digitalt system kaldet DUS (Digitalisering af Udbetaling og Skrotningsattest) skal gøre processen nemmere for autoophuggere og bilejere, mens det samtidig vil mindske snyd med skrotningsgodtgørelser.

Kort fortalt betyder det nye digitale system, at bilejeren kan starte skrotningsprocessen hjemmefra med NemID og vælge en godkendt autoophugger, mens autoophuggeren nemt via Virk.dk kan behandle de igangværende skrotningssager.

Information om den digitale skrotningsproces:

Se spørgsmål og svar om skrotning af biler

Hent infografik med overblik over hele processen

Videoguides: Sådan foregår en digital skrotning

I disse videoguides kan du se, hvordan et skrotningsforløb bliver oprettet i det nye digitale system.

Guide 1: Bilejeren opretter selv sagen

Denne film demonstrerer processen, hvor bilejeren selv opretter sagen med NemID, inden hun henvender sig til autoophuggeren.

Guide 2: Autoophuggeren hjælper bilejeren med sagen

Denne film viser forløbet for den digitale skrotning, hvor bilejeren møder op hos autoophuggeren og skal have hjælpe til at oprette sagen.

Kontakt Miljøstyrelsen

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Miljøstyrelsen
72 54 40 00