Tidligere har det kun været muligt at anvende fold-ud etiketter, når der var tale om små emballager eller emballager med en særlig form.
Med de nye CLP-regler har du udvidede muligheder for at anvende fold-ud etiketter med flere sprog. På den måde kan stoffer og blandinger handles i flere EU-lande, uden at din virksomhed skal trykke individuelle etiketter for hvert land, hvor stoffet eller blandingen markedsføres. Fold-ud etiketter giver desuden mulighed for at tilføje flere mærkningselementer, som kan gøre brugernes sikkerhed bedre.
De nye regler giver også mulighed for digital mærkning, som dog ikke kan erstatte de obligatoriske oplysninger på den fysiske etiket.
Forsiden på en fold-ud etiket skal som minimum indeholde:
- Navn, adresse og telefonnummer på leverandøren/leverandørerne
- Farepiktogrammer, hvis det er relevant
- Hvis det er relevant, signalord på alle de sprog, der anvendes på de indvendige sider.
- Hvis det er relevant, den unikke formelidentifikator (UFI-koden), medmindre den er trykt eller anbragt på den indre emballage
- Et symbol, der informerer brugeren om, at etiketten kan åbnes, og for at illustrere, at der er flere sikkerhedsoplysninger på de indvendige sider. Det kan også være en henvisning til de fuldstændige sikkerhedsoplysninger på den indvendige side af fold-ud-etiketten på alle etikettens sprog.
- En forkortelse (landekode eller sprogkode) for alle de sprog, der anvendes på de indvendige sider. Som minium skal teksten findes på dansk, hvis stoffet eller blandingen markedsføres i Danmark.
Bagsiden/den sidste side skal indeholde:
- De samme mærkningselementer, der er angivet på forsiden, bortset fra forkortelserne for de sprog, der anvendes på de indvendige sider samt symbolet, der indikerer, at etiketten kan foldes ud.
- Bagsiden/den sidste side skal sidde fast på beholderen.
Indersiderne skal indeholde:
- Alle stoffets eller blandingens mærkningselementer bortset fra farepiktogrammer og leverandøridentifikation, på hvert af de sprog, der er nævnt på forsiden
- Stoffets eller blandingens betegnelse eller handelsnavn samt yderligere ”produktidentifikatorer”
- Indhold (vægt eller volumen) - gælder dog kun ved salg til private
- Signalord, faresætninger og sikkerhedssætninger
- Supplerende mærkningsoplysninger, inklusiv UFI-koden
- Mærkningselementerne skal grupperes efter sprog ved hjælp af sprogforkortelsen (landekode eller sprogkode).
Krav til digital etiket og databærer
Ud over på den fysiske etiket kan de obligatoriske mærkningselementer angives i digital form, dvs. som digital etiket. Digitale etiketter gør det nemmere for sårbare grupper at få adgang til oplysningerne, for eksempel for personer med synsnedsættelse.
I den digitale etiket er der også mulighed for at eventuelle supplerende (ikke-obligatoriske) oplysninger, som kan øge sikkerheden for brugerne, alene kan formidles digitalt. Det gælder for supplerende oplysninger at de:
- ikke må gøre det vanskeligere at identificere de krævede mærkningselementer
- skal bidrage med ekstra detaljer
- ikke må være i modstrid med eller sætte spørgsmålstegn ved validiteten af den information, der er specificeret i de krævede mærkningselementer.
En digital etiket skal have tilknyttet en databærer i form af for eksempel en stregkode eller QR-kode. Hvis de supplerende oplysninger kun angives på en digital etiket, skal databæreren ledsages af angivelsen "Der kan findes yderligere oplysninger online" eller lignende.
Hvis de supplerende oplysninger kun findes på en digital etiket, så kan en bruger mundtligt eller skriftligt anmode dig om at udlevere mærkningselementerne på en alternativ måde. Det gælder også, hvis den digitale etiket midlertidigt ikke er tilgængelig på købstidspunktet for stoffet eller blandingen. Som leverandør skal du stille disse elementer gratis til rådighed, uanset om brugeren har købt produktet eller ej.
Som leverandører skal du sørge for, at den digitale etiket opfylder generelle regler og tekniske krav:
- Placering: En databærer, der er knyttet til den digitale etiket, skal fastklæbes eller trykkes på den fysiske etiket eller på emballagen ved siden af etiketten, så den kan behandles automatisk af digitale enheder, der anvendes i vid udstrækning.
- Samlet ét sted: Alle mærkningselementer skal angives samlet på ét sted og være adskilt fra andre oplysninger.
- Søgbarhed: Oplysningerne på den digitale etiket skal være søgbare.
- Tilgængelighed: Oplysningerne på den digitale etiket skal være tilgængelige for alle brugere i EU. Det skal de være i en periode på mindst 10 år eller i en længere periode, hvis det kræves i henhold til anden EU-lovgivning.
- Gratis: Den digitale etiket skal være gratis tilgængelig, uden at det er nødvendigt at registrere, downloade eller installere applikationer eller angive en adgangskode.
- Sårbare grupper: Oplysningerne på den digitale etiket skal fremstå, så der er taget hensyn til sårbare gruppers behov, og hvor det er relevant, støtter de nødvendige tilpasninger for at lette disse gruppers adgang til oplysningerne. Der kan være tale om hensyn til personer med synsnedsættelse og supplerende oplysninger på flere sprog.
- To klik: Oplysningerne skal være tilgængelige med højst to klik.
- Alment udbredte teknologier: Den digitale etiket skal være tilgængelig via digitale teknologier, der er alment udbredte og kompatible med alle større operativsystemer og browsere.
- Sprog: Er oplysningerne tilgængelige på mere end ét sprog, skal alle sprog være tilgængelige uanset brugerens geografisk placering.
- Brugerens oplysninger: Det er forbudt at spore, analysere eller anvende brugsoplysninger til formål, der går ud over, hvad der er absolut nødvendigt for at levere digital mærkning.