Oplever du problemer med PRTR-indberetningen, er der her samlet nogle ofte stillede spørgsmål og svar:
Spørgsmål fra virksomhed
Du skal sikre dig at:
- Du er logget ind med din digitale medarbejdersignatur/NemID, som er bundet op på virksomhedens CVR-nr. Hvis du ikke har et sådan login, skal du snakke med virksomhedens IT-ansvarlige.
Hvis ikke det kan løse problemet, kan det eventuelt skyldes at der er sket ændringer i virksomhedens CVR- eller P-nr. Oplysningerne på dit medarbejder NemLogin skal stemme overens med oplysningerne i CVR-registeret, hvor systemet henter oplysninger fra. Dette betyder, at det kan være nødvendigt at opdatere oplysningerne i CVR. I tilfælde af yderligere spørgsmål, kan du kontakte Miljøstyrelsen Erhverv på følgende mail:
It-systemets kontrolfunktion gør opmærksom på, at der pludselig er registreret en "0-udledning", hvor der tidligere har været en større udledning på et stof. I tilfælde af en sådan situation vil feltet bliver markeret med gult, så virksomheden kan sikre sig, at det er korrekt der er sket en større ændring. Hvis det er korrekt, kan indberetningen fortsættes med tryk på "Næste".
Hvis intet af dette kunne hjælpe eller du har yderligere spørgsmål, kan du kontakte Miljøstyrelsen Erhverv på følgende mail:
Lykkedes det ikke at få indberetningen på Virk.dk (virksomhed) eller Digital Miljøadministration, DMA (tilsynsmyndighed) til at gå igennem, tilbyder MST Erhverv at indtaste data direkte i indberetningssystemet (såfremt tilsynsmyndigheden kan bekræfte at de fremsendte miljødata er fuldstændige, konsistente og troværdige).
Spørgsmål fra tilsynsmyndighed
Tilsynsmyndigheden kan til enhver tid tjekke hvilke regnskaber de har modtaget. Dette gøres ved at logge på Digital Miljøadministration (DMA) med en digital medarbejdersignatur, NemID eller DMP.
Derefter skal man på forsiden vælge menupunktet ’Indberetning af PRTR’. På oversigtssiden får man et overblik over de indberetninger, man har modtaget fra virksomheder. Det er her muligt at søge på produktionsenhedens navn, CVR-nr., indberetningens år og status. PRTR-indberetninger med status ’Afsendt til myndighed’ afventer udtalelse fra tilsynsmyndigheden. Indberetningen behandles ved tryk på de tre prikker til højre hvorefter der vælges ’Sagsbehandl indberetning’.
OBS: Vær opmærksom på, at det er nødvendigt at ansøge Danmarks Miljøportal om rollen "miljoe_dma_prtr_sagsbehandler", til de medarbejdere som håndterer PRTR, før de kan få adgang til systemet.
Hvis PRTR-indberetningen er godkendt og afsluttet korrekt, vil status for indberetningen på oversigtssiden være skiftet til ’Afsluttet’. Virksomhedens PRTR-indberetning vil desuden være synlig på Digital MiljøAdministration. Tjek derfor miljøoplysninger ved at søge på virksomheden og det gældende regnskabsår. Hvis PRTR-indberetningen kan findes her, er indberetningen blevet godkendt og afsluttet korrekt.
Hvis intet af dette kunne hjælpe eller du har yderligere spørgsmål, kan du kontakte Miljøstyrelsen Erhverv på følgende mail:
Lykkedes det ikke at få indberetningen på Virk.dk (virksomhed) eller Digital Miljøadministration, DMA (tilsynsmyndighed) til at gå igennem, tilbyder MST Erhverv at indtaste data direkte i indberetningssystemet (såfremt tilsynsmyndigheden kan bekræfte at de fremsendte miljødata er fuldstændige, konsistente og troværdige).