FAQ’en henvender sig i udgangspunktet til virksomheder, der ønsker at anvende affaldspiktogrammer på deres produkter/emballager. Affaldspiktogrammer kan hjælpe forbrugeren med at sortere produktet/emballagen korrekt, når det bliver til affald.
FAQ’en kan også anvendes af kommuner, (affalds-)rådgivere og den grafiske branche, f.eks. ved henvendelser fra virksomheder, der ønsker at sætte affaldspiktogrammer på deres produkter/emballager.
Miljøministeriet og Miljøstyrelsen har udarbejdet FAQ’en i samarbejde med en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Brancheforeningen Cirkulær, Affalds- og Ressourceindustrien, Plastindustrien, Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri. Forbrugerrådet Tænk og Dansk Naturfredningsforening har deltaget i gruppen med observatørstatus. Arbejdsgruppen har identificeret nogle af de mest stillede spørgsmål vedrørende virksomheders brug af affaldspiktogrammer på produkter og emballage samt bidraget til svar på disse.
FAQ’en omhandler primært sorteringspiktogrammer for de ti affaldsfraktioner indenfor husholdningsaffald og husholdningslignende affald, og skal fungere som vejledning for virksomheder, der ønsker at benytte de piktogrammer. Den kan som udgangspunkt ikke bruges som vejledning om brug af andre former for emballagemærkning.
Læs mere om de 10 affaldsfraktioner.
FAQ’en vil løbende blive tilpasset, således at den er opdateret efter udviklingen på området.
Spørgsmål og svar angående virksomheders frivillige brug af affaldspiktogrammer på produkter og emballage
Der er på nuværende tidspunkt ikke krav i lovgivningen om, at virksomheder skal sætte affaldssorteringspiktogrammer på deres emballage og produkter. Affaldssorterings-piktogrammerne kommer fra det fælles piktogramsystem, og de består af en række symboler, der bruges i forbindelse med affaldssortering, både derhjemme, på arbejde og på genbrugspladsen. De affaldspiktogrammer, der vedrører de ti fraktioner for husholdningsaffald og husholdningslignende erhvervsaffald, fremgår af bilag 6 i affaldsbekendtgørelsen.
Find og download piktogrammerne her eller læs mere om piktogrammerne og det fælles piktogramsystem på Brancheforeningen Cirkulærs hjemmeside.
I affaldsbekendtgørelsen stilles der krav om at beholdere til husholdningsaffald og husholdningslignende affald fra virksomheder, som hentes af en affaldsrenovatør, skal mærkes med affaldspiktogrammerne. Det drejer sig om beholdere til mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast-, mad-og drikkekarton-, tekstil- og restaffald samt farligt affald. Mærkerne skal være de piktogrammer, som fremgår ved sorteringskriterierne i bilag 6 i affaldsbekendtgørelsen.
Den 30. november 2022 fremlagde EU-Kommissionen et forslag til en ny forordning om emballage og emballageaffald. Forslaget indeholder bl.a. krav om harmoniseret brug af mærkning på emballage i EU.
Det fremgår af Artikel 11, stk. 1 i forslaget til en ny emballageforordning, at der vil blive stillet krav om mærkning på emballage, som giver oplysninger om materialesammensætningen. De konkrete krav til den fælles EU-mærkning vil blive fastlagt efter vedtagelse af den endelige emballageforordning.
Regler om harmoniseret brug af mærkning på emballage i EU vil ifølge forslaget finde anvendelse 42 måneder efter forordningens ikrafttrædelse. Dato for ikrafttrædelse kendes ikke endnu, da forordningen kun ligger som forslag.
Affaldssorteringspiktogrammer på produkter og emballager er en hjælp til borgere og virksomheder i korrekt sortering af husholdningsaffald og husholdningslignende erhvervsaffald. På den måde fremmes korrekt affaldssortering, så ressourcerne efterfølgende kan genanvendes. Piktogrammerne er en forbrugernær supplerende hjælp til kommunernes og affaldsindsamlernes sorteringsvejledninger og Miljøstyrelsens vejledninger om sortering og indsamling af husholdningsaffald.
Det er dog vigtigt, at I som virksomhed anvender det korrekte affaldspiktogram på jeres produkt eller jeres emballage. Brug af forkert piktogram skaber forvirring hos forbrugeren og kan medføre fejlsortering med risiko for, at mulighederne for at udnytte materialer forringes.
Hvis I vil mærke jeres produkt eller en emballage med affaldssorteringspiktogrammer, kan der tages udgangspunkt i Miljøstyrelsens vejledning om sorteringskriterier for husholdningsaffald, som ofte vil kunne give svar. Det er virksomhedens ansvar, at mærke produktet og/eller emballagen med det rette affaldssorteringspiktogram.
Hvis der er tvivl om mærkning af et produkt/emballage efter læsning af vejledning om sorteringskriterierne, kan Miljøstyrelsen kontaktes med henblik på uddybende vejledning. Vær i den forbindelse opmærksom på, at Miljøstyrelsen udelukkende kan vejlede om affaldssortering og dertilhørende piktogrammer.
Henvendelse kan rettes til Miljøstyrelsen på mst@mst.dk.
Et eksempel, hvor der kan opstå tvivl, er, om plastemballage skal mærkes med piktogrammet for hård plast, blød plast eller plast generelt. I henhold til strømliningen af kommunernes affaldsindsamling skelner man ikke længere mellem hård og blød plast, så hvis I skal vælge et piktogram til plastemballage, så skal det være det generelle plastpiktogram for både hård og blød plast.
Et andet eksempel, hvor der kan opstå tvivl, er mærkning af emballager, der består af flere materialer, fx folieemballager som chipsposer og kaffeposer. Den konkrete sammensætning af emballagen er afgørende for om emballagen skal sorteres til genanvendelse eller skal sorteres som restaffald. Her henvises til Plastindustriens designguide, som i øvrigt kan anvendes som inspiration til design af plastemballage ift. cirkularitet. Ved behov for konkret vejledning kan spørgsmål rettes til Miljøstyrelsen på førnævnte mail.
Indtil 2025 er det kommunerne, der er klassificeringsmyndighed på affaldsområdet, og dermed er de eneste, der må klassificere affald som bestemte typer og dermed hvordan, affaldet skal håndteres. Dette ændrer sig fra 2025, hvor Miljøstyrelsen bliver klassificeringsmyndighed.
Hvis I vælger at bruge piktogrammer på et produkt eller en emballage. der består af flere forskellige materialer, bør I bruge de rette piktogrammer til hver materialetype. Hvis I sætter flere piktogrammer på, skal det tydeliggøres, hvilke dele af produktet eller emballagen, der skal sorteres som forskellige fraktioner. Et eksempel er emballage til legetøj eller elektronik, der ofte består af både plast og pap. Her kan forbrugeren adskille de to materialer og sortere dem i hver sin fraktion.
Ved design af sådanne emballager anbefales det at være opmærksom på, hvor meget man kan forvente af forbrugeren ved sortering af emballagen. F.eks. er det uhensigtsmæssigt, hvis delene er besværlige at skille ad, da det kan forringe sorteringen og dermed genanvendelsespotentialet. For råd og vejledning til optimal design af emballage ift. cirkularitet henvises til designguides, herunder fra Plastindustrien, Detailsektoren og Dansk Retursystem.
Der kan godt være produkter med længere levetid, hvor hjælp til sortering giver mening. Det kan f.eks. være batterier, elpærer, møbler, tekstiler og elektroniske produkter. Hvis der kan findes et passende sted at placere et sorteringspiktogram på produktet uden at det slides af under brug, kan det være til god hjælp for sortering af affaldstyper, som man sjældnere står med i hænderne. Et eksempel er batterier, hvor et piktogram trykt på batteriet eller på emballagen om sortering af selve batteriet kan påminde brugeren om at sortere batterier ved batteriskift.
Det kan også være relevant at påføre et piktogram på emballage til eksempelvis citrusfrugter, bananer eller kaffe, der fortæller, at skræller og grums kan sorteres som madaffald. Ligesom det kan være relevant at markere med et piktogram, at muld fra krydderurtepotter sorteres som haveaffald.
I sådanne tilfælde kan der måske være brug for andre affaldspiktogrammer fra det fælles piktogramsystem end de 10 piktogrammer fra affaldsbekendtgørelsens bilag 6. Alle piktogrammerne kan findes her.
Der er ikke fastsat nærmere krav til anvendelse af sorteringspiktogrammerne eller tilsyn hermed i affaldsbekendtgørelsen eller andre regelsæt under Miljøministeriet. Det fælles piktogramsystem er oprindeligt lanceret til brug på genbrugspladser og affaldsbeholdere, men i forbindelse med den øgede fokus på affaldssorteringer er flere virksomheder begyndt at benytte dem på produkter og emballager. Det er frivilligt for virksomheder at benytte affaldssorteringspiktogrammer, og det er virksomhedens ansvar, at det korrekte piktogram anvendes. Vildledende markedsføring kan anmeldes til forbrugerombudsmanden.
Det er naturligvis et problem for sorteringen, hvis virksomheder anvender et forkert piktogram på deres emballage eller produkt, da det kan resultere i uhensigtsmæssig eller direkte forkert sortering hos forbrugerne. Hvis affald sorteres forkert, forringes mulighederne for at udnytte materialerne, og ressourcer går tabt. Eksempelvis kan papaffald kontamineret med mad skade genanvendelsen, da det øvrige rene og tørre pap kan blive ødelagt (fx med råd og mug) og uegnet til genanvendelse.
Brancheforeningen Cirkulær har udarbejdet en brugerguide, som kan give svar på spørgsmål vedrørende placering, størrelse, mv. af piktogrammerne. Brugerguiden kan findes her.
Ønsker I at påføre jeres produkt/emballage et piktogram fra det fælles piktogramsystem, må der ikke ændres på form og farve udover det der er vejledt om i Brancheforeningen Cirkulærs vejledning om brug af piktogrammer. Piktogrammerne er de samme, som kommuner og virksomheder skal anvende på indsamlingsbeholdere, og de fremgår af affaldsbekendtgørelsens bilag 6. Piktogrammerne i det fælles piktogramsystem er udviklet af Brancheforeningen Cirkulær, Kommunernes Landsforening (KL) og Miljøstyrelsen i samarbejde med designbureauet futu. Find og download piktogrammerne her.
Systemet skal gøre det lettere for borgere og virksomheder at sortere affald. Brugen af det fælles piktogramsystem både mht. farve, ikon og ordlyd vil bidrage til at sikre genkendeligheden for de forbrugere, som skal læse og forstå piktogrammerne. Bl.a. derfor må der ikke foretages justeringer af piktogrammerne.
Udover den velkendte version i farver findes piktogrammerne også i sort/hvid. Det anbefales at anvende piktogrammerne i farver, hvor det er muligt, da det giver det tydeligste signal til forbrugeren og dermed vil have den bedste effekt på sorteringen. Er der tekniske udfordringer eller andet, der gør, at det ikke er muligt at anvende piktogrammerne i farve, kan sort/hvid-versionen anvendes. Alternativt kan I anvende sorteringsvejledning i tekst alene.
Ved små emballager, der er uegnede til piktogram, kan I ligeledes anvende sorteringsvejledning i tekst alene.
Piktogrammerne findes i en version, der inkluderer navnet på fraktionen, og en version, der ikke gør. Anvendes versionen uden navnet på fraktionen, kan navnet fremgå af en supplerende tekst.
Desuden kan piktogrammet suppleres med en lille forklarende tekst, der vejleder forbrugeren i korrekt sortering, hvis producenten ønsker det. Dette kan være særligt relevant, hvis produktet eller emballagen skal skilles ad og sorteres i flere fraktioner, eller hvor f.eks. indhold eller affaldstilstand afgør sorteringen.
Det kan f.eks. være tilstanden på en t-shirt, som er afgørende for, om den skal sorteres som tekstilaffald eller til genbrug. Et andet eksempel kan være pap- eller papiremballage til madvarer, hvor der er risiko for forurening fra indholdet, f.eks. æggebakker. Emballagen på æggebakker kan eksempelvis se sådan ud: ”Ren og tør æggebakke sorteres som pap. Æggebakke med æggerester sorteres som restaffald.”
Brancheforeningen Cirkulær har lavet en oversættelse af piktogrammerne til både engelsk og tysk.
Skildpaddemærket (også benævnt ”plastik i produktet-mærket”) er et EU-retligt mærkningskrav, som kommer fra engangsplastdirektivet. Mærket har til formålet at oplyse forbrugerne om, at et konkret produkt indeholder plast, hvilke afskaffelsesmåder der bør undgås, og den negative miljøpåvirkning forkert bortskaffelse af produktet vil have.
Kravet om mærkning med skildpaddemærket gælder kun visse engangsplastprodukter, som ofte bortskaffes på en uhensigtsmæssig måde. Det gælder eksempelvis følgende produkttyper; drikkebægre, vådservietter, tobaksvarer med filtre og filtre som markedsføres til anvendelse i forbindelse med tobaksvarer, hygiejnebind, tamponer og indføringshylstre til tamponer. For producenter af ovenstående produkter, som indeholder engangsplast, er det et krav, at skildpaddemærket påføres.
Skildpaddemærket er ikke et sorteringspiktogram. Det oplyser ikke om, hvilken affaldsfraktion produktet tilhører.
Læs mere om skildpaddemærket i bilag 1 til engangsplastbekendtgørelsen.