Kortlægning af forurenede arealer
Det er regionerne, der står for den offentlige indsats på jordforureningsområdet. Andre opgaver på jordforureningsområdet varetages af kommunerne, som områdeklassificerer lettere forurenede arealer, udsteder tilladelser til bygge- og anlægsarbejder på kortlagte arealer.
Regionerne kortlægger forurenede arealer, rådgiver om anvendelsen af forurenede arealer og står for eventuel oprydning eller andre tiltag, der har til formål at mindske risikoen ved forurenede arealer.
Der er tale om et bredt spektrum af forureningskilder, hvor forureningen typisk er sket for mange år siden, og der derfor ikke længere er en forurener, som skal rense op. Forurening fra gamle benzin- og servicestationer udgør sammen med gamle renserier en stor andel.
Kortlægning sker på to måder - enten ved, at der er kendskab til aktiviteter, der kan have forårsaget forurening på et bestemt område, eller hvis der er dokumentation for forurening.
Læs mere om kortlægning
De arealer, som kun er lettere forurenede, skal ikke kortlægges. Dette er fx jord med lettere forurening fra forskellige kilder, såsom bilers udstødning og industriens emissioner - også kaldet diffus forurening. De lettere forurenede områder, som typisk er ældre byområder, skal i stedet områdeklassificeres.
Prioritering af den offentlige indsats
Jordforureningsloven har en overordnet prioritering, som betyder, at den offentlige indsats skal koncentreres de steder, hvor forureningen kan have skadelig virkning på grundvand, overfladevand og natur samt boligområder og børneinstitutioner.
Den offentlige indsats kan ske ved råd og vejledning, ved afskærmning af forureningen, ved udskiftning af jorden eller ved gennemførelse af andre tiltag. Regionernes indsats sker i en miljø- og sundhedsprioriteret rækkefølge.
Loven lægger op til, at der anvendes andre midler end offentlig oprydning:
- Der tages hensyn til forurening ved byggeri af boliger, børneinstitutioner og ved øvrige ændringer fra en mindre til en mere følsom arealanvendelse.
- Det sikres, at risiko for at forurene grundvandet ikke forværres som følge af bygge- og anlægsarbejder.
- Ejere af alment tilgængelige udendørsarealer kan pålægges mindre omkostningskrævende foranstaltninger som f.eks. overdækning af den forurenede jord.
- Flytning af jord fra bl.a. forureningskortlagte arealer, områdeklassificerede områder og godkendte modtageanlæg for jord skal anmeldes til kommunen, således at det kan forebygges, at jorden medfører en øget risiko der, hvor den flyttes hen.
- Beboere i lettere forurenede områder får rådgivning om, hvordan de kan undgå risiko.
Forureneren betaler
Forureneren betaler-princippet er det principielle udgangspunkt i jordforureningsloven. Således minimeres risikoen for, at der opstår situationer, hvor der ikke er mulighed for at påbyde nogen at oprense forureningen. Reglerne skal tilskynde en forsvarlig adfærd, således at der sikres en høj grad af miljøbeskyttelse.
Det er kommunen - og i nogle tilfælde staten - som kan give påbud til forurenende virksomheder om at rense op efter en forurening. Dette gælder dog ikke forureninger, der stammer fra brand, hærværk og naturkatastrofer. Der er desuden et ubetinget forureneransvar og en lovpligtig forsikringsordning for ejere af villaolietanke.