13. Støj

Bekendtgørelsen fastsætter støjgrænser for fyringsanlæg omfattet af anmeldeordningen.

13.1 Støjgrænser

Bekendtgørelsens støjgrænser er direkte bindende for fyringsanlæg omfattet af anmeldeordningen, og gælder for den samlede støj fra virksomhedens mellemstore fyringsanlæg (§ 2, stk. 1, nr. 4).

Støjgrænserne gælder ikke for fyringsanlæg omfattet af de særlige regler for listevirksomhed (§ 2, stk. 3). Disse anlæg er omfattet af støjvilkår i virksomhedens miljøgodkendelse, som regulerer den samlede støj fra virksomheden, inkl. støj fra fyringsanlæg.

Bekendtgørelsens støjgrænser svarer til de vejledende støjgrænser i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984.

For enkeltliggende boliger i det åbne land er der fastsat støjgrænser svarende til områdetype 5 (boligområder for åben og lav boligbebyggelse) i støjvejledningen, da Miljøstyrelsen som udgangspunkt ønsker et højt beskyttelsesniveau.

Det bør generelt tilstræbes at mindske støjbelastningen mest muligt i det åbne land, og med de anvendte støjgrænser opnås et højt beskyttelsesniveau, uden at der foretages en konkret vurdering af den enkelte virksomheds muligheder for at reducere støjen, som normalt er udgangspunkt for fastsættelse af støjgrænser.

Maskinværksteder omfattet af maskinværkstedsbekendtgørelsen skal overholde de samme støjgrænser som gælder for fyringsanlæg omfattet af anmeldeordningen.

Hvis et fyringsanlæg er teknisk og forureningsmæssigt forbundet med et maskinværksted, så betragtes fyringsanlægget og maskinværkstedet som én virksomhed, som tilsammen skal overholde støjgrænserne i bekendtgørelsen om mellemstore fyringsanlæg eller maskinværkstedsbekendtgørelsen (§ 36, stk. 3).

Maskinværkstedsbekendtgørelsens § 30, stk. 4, har den tilsvarende bestemmelse.

13.2 Skærpelse af og dispensation fra støjgrænser

Tilsynsmyndigheden kan i forbindelse med en anmeldelse meddele påbud efter bekendtgørelsens § 49 om skærpede støjgrænser.

Dette kan f.eks. være relevant, hvis tilsynsmyndigheden ved tilsyn på en eksisterende ikke-godkendelsespligtig virksomhed har en mistanke om, at driften af et nyt fyringsanlæg vil medføre støjgener fra den samlede virksomhed, der ligger over støjgrænserne (§ 36, stk. 4, og § 49).

I så fald bør tilsynsmyndigheden overveje, om der forinden skal meddeles et § 72 påbud om beregning af støj fra den samlede virksomhed.

Som et helt eller delvist alternativ til at støjdæmpe fyringsanlægget kan virksomheden foreslå en anden placering af det nye fyringsanlægget, så det er bedre placeret i forhold til naboer, eller at støjdæmpe den eksisterende virksomhed, så den samlede støj er acceptabel.

Tilsynsmyndigheden kan dispensere fra bekendtgørelsens støjgrænser, hvis driftslederen anmoder herom i forbindelse med en anmeldelse (§ 53). Dispensationsmuligheden er som udgangspunkt kun tænkt at skulle anvendes i forhold til bestående fyringsanlæg.

Hvis et eller flere bestående fyringsanlæg har en miljøgodkendelse med støjvilkår, der er forskellige fra bekendtgørelsens krav, så kan driftslederen i forbindelse med anmeldelse søge om, at de tidligere støjkrav bliver videreført i en dispensation. En sådan dispensation forudsætter dog, at de hensyn, som lå til grund for de tidligere fastsatte støjkrav, forsat er relevante.

Afgørelse om skærpede støjgrænser og dispensationer fra støjkrav kan påklages (§ 97, stk. 1).

Særligt for visse anmeldepligtige el-producerende mellemstore fyringsanlæg, der anvender vedvarende energikilder som brændsel

Tilsynsmyndighedens evt. påbud om skærpede støjkrav (§ 49) og evt. afgørelser om dispensation fra bekendtgørelsens støjkrav (§ 53) meddeles samtidigt med meddelelsen om registrering af hhv. nye mellemstore fyringsanlæg og ændringer af nye og bestående mellemstore fyringsanlæg (§ 67, stk. 2), medmindre tilsynsmyndigheden vælger at udskyde fristen (§ 67, stk. 4).

Hvis tilsynsmyndigheden udskyder tidsfristen for meddelelse af afgørelse om skærpede støjkrav eller dispensation fra støjkrav til el-producerende mellemstore fyringsanlæg, der anvender vedvarende energikilder som brændsel, skal myndigheden iagttage reglerne om tidsfrister i kapitel 3 i bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen. (§ 67, stk. 5). Bestemmelsen gælder kun, hvis der i øvrigt er tale om anmeldepligtige nye mellemstore fyringsanlæg eller anmeldepligtige ændringer af nye og bestående mellemstore fyringsanlæg.

(Godkendelsesbekendtgørelsens § 12 finder tilsvarende anvendelse, hvis der er tale om mellemstore fyringsanlæg omfattet af bekendtgørelsens særlige regler for listevirksomhed.)

Bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen kan findes på retsinformation.

Link: Bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen (retsinformation.dk)

Der henvises til Energistyrelsen for yderligere vejledning om tidsfrister i kapitel 3 i bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen.

Afsnit 13.2 er ændret den 9. januar 2024.

 

13.3 Regulering af støj fra nye og bestående fyringsanlæg

Som hovedregel skal bestående fyringsanlæg > 5 MW omfattet af anmeldeordningen overholde bekendtgørelsens støjgrænser fra 1. januar 2025, mens bestående fyringsanlæg ≤ 5 MW omfattet af anmeldeordningen skal overholde støjgrænserne fra den 1. januar 2030 (§ 38, stk. 1 og 2). Se eksempel 13.1-13.4.

Hvis en virksomhed, hvor hovedaktiviteten er listepunkt G 201, har både bestående fyringsanlæg > 5 MW og bestående fyringsanlæg ≤ 5 MW, vil de bestående fyringsanlæg > 5 MW i overgangsperioden den 1. januar 2025- 1. januar 2030 ikke være reguleret af bekendtgørelsens støjgrænser, selvom de bliver omfattet af bekendtgørelsens øvrige miljøkrav fra den 1. januar 2025 (§ 38, stk. 3). Se eksempel 13.5.

Nye fyringsanlæg omfattet af anmeldeordningen skal overholde bekendtgørelsens støjgrænser fra idriftsættelsen (§ 36, stk. 1). Se eksempel 13.1-13.5.

Tilsynsmyndigheden kan dog skærpe støjgrænserne for det nye fyringsanlæg, hvis etableringen af de nye anlæg betyder, at alle virksomhedens fyringsanlæg ikke kan overholde støjvilkårene i virksomhedens godkendelse (§ 38, stk. 4 og 5).