FAQ Brugerbetaling - timetakst
Med ændringen af brugerbetalingsbekendtgørelsen (bekendtgørelsen), som træder i kraft den 1. januar 2026, indføres et krav om, at den enkelte myndighed årligt skal fastsætte timetaksten for brugerbetaling i forbindelse med tilsyns- og godkendelsesarbejde på virksomheder og husdyrbrug omfattet af bekendtgørelsen. Formålet med brugerbetalingen er at dække myndighedens omkostninger til udførelse af de brugerbetalingsbelagte opgaver.
Nedenfor beskrives et eksempel på beregning af brugerbetalingstaksten, herunder eksempler på mulige direkte og indirekte omkostninger. Det er ikke en udtømmende liste. Det påhviler den enkelte kommune at vurdere, hvilke udgiftsposter og andele af indirekte omkostninger, der skal indgå - samt at beslutte, hvilken model for takstberegning der anvendes.
Beregning af brugerbetalingstakst
For at beregne timetaksten er det nødvendigt at kende både medarbejderens timepris og de samlede omkostninger til tilsyns- og godkendelsesarbejdet.
Brugerbetalingstaksten kan herefter beregnes som:
Samlede omkostninger til tilsyns- og godkendelsesarbejdet Det forventede antal fakturerbare timer |
Det forventede antal fakturerbare timer
Ændringen af bekendtgørelsen ændrer ikke på, hvilke opgaver der er brugerbetalingsbelagte. Timeforbruget kan derfor fastsættes ud fra forudgående års erfaring, og det forventede antal fakturerbare timer kan således svare til tidligere års timeopgørelse.
Samlede omkostninger til tilsyns- og godkendelsesarbejde
Samlede omkostninger kan beregnes som:
| Timer anvendt på direkte sagsrelevante opgaver × medarbejderpris inkl. overhead + direkte omkostninger |
Direkte sagsrelevante opgaver
Det er tidligere besluttet, at transporttid og tidsforbrug til klager over virksomheder omfattet af brugerbetaling skal finansieres solidarisk, så disse udgifter ikke pålægges enkelte virksomheder. Udgifterne kan derfor i stedet indregnes i timetaksten.
Udgifter, som kan indregnes i direkte sagsrelevante opgaver:
- Timer til brugerbetalingsbelagte opgaver i henhold til bekendtgørelsen
- Timer til kørsel i forbindelse med tilsyn
- Timer til behandling af klager, som ikke er brugerbetalingsbelagte
Bemærk, at tidsforbrug til frivillig dialog eller andre opgaver, der ikke er brugerbetalingsbelagte, ikke medregnes. Her henvises også til Miljøstyrelsens vejledningsnotat om brugerbetalingsbekendtgørelsen, 2004.
Medarbejdertimepris
Timeprisen for en medarbejder beregnes ud fra både løn- og driftsomkostninger og inkluderer:
- Direkte lønudgifter
- En forholdsmæssig andel af indirekte løn- og driftsomkostninger, dvs. udgifter, der understøtter afdelingens funktion, men som ikke er direkte knyttet til sagsbehandlingen
Afgrænsningen af “afdelingen” kan tilpasses kommunens organisering, men bør maksimalt omfatte miljøafdelingen. Beregningen udføres for en faglig medarbejder i afdelingen.
Direkte omkostninger
Direkte omkostninger kan beregnes som:
(Direkte lønudgifter + overhead løn + overhead drift) Fagligt timeforbrug |
- Direkte lønudgifter
- Bruttoløn til afdelingens medarbejdere og evt. andel af løn til chefer.
- Overhead løn
- Løn til stabsfunktioner og evt. andel af løn til chefer, såfremt denne ikke medtages under direkte lønudgifter. Timer til fravær kan ikke medregnes i overheaden.
- Overhead drift
- Driftsudgifter, der understøtter afdelingens opgaver, fx materialer, vedligeholdelse af biler, brændstof, it-tjenester, husleje og bygningsdrift.
- Fagligt timeforbrug
- Timer brugt på faglige aktiviteter, inkl. tilsyn, godkendelser, planlægning, fastlæggelse af praksis, udvalgssager, kompetenceudvikling og frivillig dialog.
Årlig prisregulering
Timepris beregnet på baggrund af tal for indeværende år, kan efterfølgende omregnes til kommende års pris efter det almindelige pristalsindeks.
FAQ Brugerbetaling - fakturering af timer
Risikobekendtgørelsen omfatter godkendelsespligtige virksomheder, men handler også om det koordinerende arbejde mellem risikomyndighederne, hvor miljømyndigheden blot er en af flere aktører.
Alle risikovirksomheder er godkendelsespligtige, enten fordi de allerede er omfattet af godkendelsespligt, eller fordi de er omfattet af listepunkt J 103 eller J 201.
Også på risikoområdet må der kun faktureres timer for arbejde i forbindelse med miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 og 9. De almindelige principper for fakturering af timer, som er beskrevet i bilag 2 og 3 til brugerbetalingsbekendtgørelsen, finder med andre ord fortsat anvendelse.
Der kan således ikke faktureres timer for arbejdet med at koordinere andre myndigheders indsats og samarbejdet med disse myndigheder, eller for underretning af andre myndigheder samt andre opgaver, der ikke vedrører virksomhedens miljøforhold.
Ressourceforbruget til tilsyn med de enkelte virksomheder varierer.
Tilsynsmyndigheden skal vurdere, hvor meget tid og hvor mange ressourcer, der er nødvendige for at føre tilsynet. Myndigheden skal efter den almindelige forvaltningsret kunne begrunde nødvendigheden af de foretagne sagsbehandlingsskridt, herunder at proportionalitetsprincippet overholdes.
Vurderes det således i en konkret situation, at det er nødvendigt, at to eller flere medarbejdere tager på tilsyn sammen, eller samarbejder om sagen i øvrigt, kan det samlede tidsforbrug faktureres.
Der skal foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Da der kun skal faktureres timer for aktiviteter efter kapitel 5 og kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven, er aktindsigt efter forvaltningslovens eller offentlighedslovens regler ikke omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af forvaltningsloven (Forvaltningsloven)
- Bekendtgørelse af lov om offentlighed i forvaltningen (Forvaltningsloven)
Nej, annoncering er ikke omfattet af brugerbetalingspligten, idet reglerne herom findes i miljøbeskyttelseslovens kapitel 10 samt i kapitel 6 i husdyrbrugloven.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelses (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse om lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der opkræves brugerbetaling, hvis der er tale om en virksomhed, anlæg eller indretning m.v. eller et husdyrbrug, der er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og der udføres en aktivitet, som er nævnt i brugerbetalingsbekendtgørelsens § 1.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse om kontrol af beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning og ensilagesaft
- Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring af gødning (Husdyrgødningsbekendtgørelsen)
Kommunen kan ikke opkræve brugerbetaling for sagsbehandling efter anmeldeordningerne, fordi anmeldeordningerne ikke er en aktivitet omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 1.
Der er dermed ikke hjemmel til at opkræve brugerbetaling i forbindelse med behandling af anmeldelser – uanset om det vedrører husdyrbrug, der i øvrigt er omfattet af § 2.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Svaret på dette spørgsmål forudsætter, at der er tale om aktiviteter, der reguleres efter miljøbeskyttelsesloven, og ikke jordforureningslovens bestemmelser, da der ikke kan faktureres timer for aktiviteter med hjemmel i jordforureningslov.
Som eksempel på aktiviteter, der foretages i forbindelse med nedlukning af et deponeringsanlæg, kan nævnes gennemførelse af analyseprogrammer, forureningsovervågning, dialog med ejeren og udstedelse af påbud.
En virksomhed skal alene betale for miljøtilsyn i den tid, hvor den er i drift.
Der foretages efterbehandling efter de vilkår, der er fastsat for behandlingen efter miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 2, selv om anlægget ikke modtager nyt affald.
Efterbehandlingen er en naturlig del af at drive et deponeringsanlæg, og Miljøstyrelsen anser derfor deponeringsanlægget for at være "i drift" i denne periode også.
Der skal således faktureres timer for tilsyn med overholdelsen af vilkår og påbud om efterbehandling og for tilsyn med, at reglerne i miljøbeskyttelsesloven overholdes.
Tilsyn i form af analyseprogrammer og forureningsovervågning er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen, da det er en del af nedlukningsarbejdet. Ressourceforbruget i forbindelse med dialog med ejeren faktureres i det omfang, der er tale om dialog om forhold, der er reguleret i forhold til den konkrete virksomhed eller som overvejes reguleret ved påbud, da denne dialog er en integreret del af tilsynsarbejdet. Vejledning om reglernes konkrete anvendelse på en virksomhed og om hvordan de kan opfyldes, skal også faktureres. Derimod kan timer som anvendes til almindelig, generel vejledning om gældende regler m.v. ikke faktureres.
Miljøbeskyttelseslovens § 41 e fastslår, at der for anlæg for deponering af affald kan meddeles påbud efter § 41, stk. 1, om nedlukning og efterbehandling, selv om anlægget ikke længere modtager affald med henblik på deponering. Disse påbud kan meddeles, indtil anlægget ikke længere udgør en fare for miljøet.
Da brugerbetalingsbekendtgørelsen omfatter aktiviteter med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, skal der også faktureres timer for behandling af sager om påbud efter § 41, jf. § 41 e, i forhold til deponeringsanlægget.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
Krav om anmeldelse vedrørende etablering af autoværksteder, og kommunens pligt til at behandle anmeldelsen, fremgår af autoværkstedsbekendtgørelsens kapitel 3. Disse bestemmelser har hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7. Da § 7 står i lovens kapitel 2, skal virksomhederne ikke faktureres for den tid, der bruges på sagsbehandlingen af anmeldelserne.
Der skal derimod faktureres timer for tilsyn med autoværkstedsbekendtgørelsens overholdelse på de enkelte virksomheder, idet dette tilsyn udføres i henhold til miljøbeskyttelseslovens kapitel 9, jf. bekendtgørelsens § 18.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse om miljøkrav i forbindelse med etablering og drift af autoværksteder m.v. (Autoværkstedsbekendtgørelsen)
Reglerne i olietanksbekendtgørelsens kapitel 5 og 6 om anmeldelse af etablering og sløjfning af nedgravede anlæg er fastsat med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 4 og 5. Da bestemmelserne således har ophæng i lovens kapitel 3, og ikke i kapitel 5 eller 9, skal der ikke faktureres timer for tidsforbruget i forbindelse med anmeldelse af etablering og sløjfning af olietanke.
Et efterfølgende tilsyn med, at olietanksbekendtgørelsens regler overholdes, skal faktureres, når tilsynet retter sig mod en konkret virksomhed, der er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse om indretning, etablering og drift af olietanke, rørsystemer og pipelines (Olietankbekendtgørelsen)
Vindmøller, vindmølleparker og vindmøllegrupper, der reguleres af bekendtgørelse om støj fra vindmøller (vindmøllebekendtgørelsen), er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, med undtagelse af vindmøller under 25 kilowatt.
Sagsbehandling i forbindelse med anmeldelse efter vindmøllebekendtgørelsen er ikke omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen, da disse sagsbehandlingsregler ikke har ophæng i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 eller 9.
Tilsyn med bekendtgørelsens overholdelse skal faktureres, da tilsynet sker efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 9.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse om støj fra vindmøller (Vindmøllebekendtgørelsen)
Der kan ikke gives et generelt svar. Der skal foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Der er ikke fastsat særlige regler for, hvornår myndigheden kan anvende fremmede tjenesteydelser til løsningen af opgaver, og hvornår myndigheden selv skal stå for opgaveløsningen.
Myndigheden skal kunne begrunde nødvendigheden af alle de foretagne sagsbehandlingsskridt, og proportionalitetsprincippet skal være opfyldt.
I de tilfælde, hvor der anvendes fremmede tjenesteydelser til løsning af bestemte opgaver, betaler virksomheden maksimalt myndighedens timetakst. Er der udgifter udover myndighedens timetakst betaler myndigheden det resterende.
virksomheden skal dog betale det fulde regningsbeløb for fremmede tjenesteydelser i forbindelse med prøveudtagning, analyser, målinger eller lignende, som ikke faktureres pr. time.
Bemærk, at for godkendelsespligtige husdyrbrug, omfattet af husdyrbrugloven, skal der kun faktureres for 80% af timerne for godkendelses- og tilladelsesarbejdet efter §§ 11, 12, 16 a eller 16 b i husdyrbrugloven jf. brugerbetalingsbekendtgørelsens § 8. Er der anvendt fremmede tjenesteydelser til godkendelsesarbejdet, faktureres også kun 80 % af beløbet.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Håndhævelse i form af påbud og forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 30 skal der ikke faktureres timer for, idet der er tale om en aktivitet efter lovens kapitel 4 – og ikke efter kapitel 5 eller 9, hvilket er en af betingelserne for at kunne fakturere tidsforbruget.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Brugerbetalingsbekendtgørelsen omfatter de virksomheder, der er opregnet i bekendtgørelsens § 2.
Virksomheden skal have en vis varig eller vedvarende karakter for at være omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen. Enkeltmandsvirksomheder uden ansatte er også omfattet af bekendtgørelsen.
Listen i bilag 1 til bekendtgørelsen omfatter virksomheder, der tidligere var omfattet af bilaget til anmeldebekendtgørelsen, som nu er ophævet.
For virksomhedstyper, hvor der ikke er fastsat en nedre grænse i bilag 1, er det i praksis antaget, at helt bagatelagtige forhold ikke er omfattet.
Håndværks- og detailvirksomhed er dog som udgangspunkt kun omfattet af bekendtgørelsen, når de eksplicit er nævnt, se eksempelvis listepunkt F 56. Rent hobbyprægede aktiviteter er ikke omfattet af bekendtgørelsens bilag 1, men kan være omfattet af andre grunde, for eksempel, hvis der er tale om et autoværksted.
Der er ingen klageadgang til Miljøstyrelsen eller Miljø- og Fødevareklagenævnet på dette punkt.
Der er mulighed for at klage til Folketingets Ombudsmand og anmode om, at denne tager sagen op. Ombudsmanden vælger selv, hvilke sager, der skal undersøges nærmere. Endelig kan sagen indbringes for domstolene.
Virksomheden eller landbruget har endvidere mulighed for selv at undersøge ret og rimelighed i tilsynsmyndighedernes timeforbrug.
Der er i bekendtgørelsen krav om, at opkrævningen skal afspejle det timeforbrug myndighederne har haft i forhold til den konkrete virksomhed.
Se nærmere om bekendtgørelsens krav til opkrævningen og tidsregistrering under FAQ 27: Hvordan skal fakturerbare timer registreres.
Virksomheden eller landbruget kan udbede sig en yderligere specifikation af regningen, end det der kræves i brugerbetalingsbekendtgørelsen fx tidsforbruget fordelt på dage.
Ligeledes kan virksomheden eller landbruget udbede sig en begrundelse for det anvendte timetal eventuelt suppleret af aktindsigt i sagen efter forvaltningsloven. Myndigheden bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik besvare disse henvendelser, og ud fra sagen redegøre for hvilke sagsbehandlingsskridt, der har været foretaget.
På baggrund af myndighedens svar bør det kunne vurderes, om der er faktureret timer for aktiviteter omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Der skal som udgangspunkt faktureres timer såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrgodkendelsesloven.
Aktiviteter efter regler i jordforureningsloven er derfor ikke omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om forurenet jord (Jordforureningsloven)
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Virksomheden kan ikke faktureres for timer til dette arbejde. Det skyldes, at pligten til journalisering kan udledes af forvaltningslovens regler. Der er således ikke tale om aktiviteter efter reglerne i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 og 9 eller i husdyrbrugloven kapitel 3, 4 og 5.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
- Bekendtgørelse af forvaltningsloven (Forvaltningsloven)
Tilladelsesarbejdet i henhold til jordvarmebekendtgørelsen har hjemmel i miljøbeskyttelseslovens kapitel 3. Dette kapitel i miljøbeskyttelsesloven er ikke omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 1 (det er kun kapitel 5 og 9). Derfor kan der ikke faktureres timer for arbejde efter jordvarmebekendtgørelsen.
Hvis tilsynet retter sig mod en konkret virksomhed, der er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2 og som også har et jordvarmeanlæg, kan der dog også faktureres timer i forbindelse med det tilsynsarbejde, der omfatter jordvarmeanlægget.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse om jordvarmeanlæg (Jordvarmebekendtgørelsen)
Ved "tilberedning af madvarer" forstås f.eks. røgning, stegning, kogning eller lignende, som medfører lugtgener.
Det betyder, at opskæring af kød eller lignende, der ikke medfører lugtgener, ikke er omfattet af begrebet "tilberedning af madvarer".
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Det fremgår af afsnit 3 i brugerbetalingsbekendtgørelsens bilag 3, at der ved et beredskab, herunder både miljøvagter og et særligt beredskab over for konkrete virksomheder, kun skal faktureres timer i det omfang, der foretages aktivt tilsynsarbejde i forhold til forurening fra en konkret virksomhed. Det "passive" beredskab og et eventuelt særligt beredskab over for en eller nogle få virksomheder skal således ikke faktureres.
Hvis tilsynet skal faktureres, skal det være til samme timetakst som for øvrige miljøtilsyn.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der kan faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Virksomheden skal som udgangspunkt ikke faktureres for timer i forbindelse med tilsyn begrundet i en naboklage. Dog skal der faktureres timer i forbindelse med naboklager fra det tidspunkt, hvor tilsynsmyndigheden konstaterer, at virksomhedens forhold giver anledning til en fortsat tilsynsindsats. Et eksempel kan være en naboklage om støj, hvor tilsynsmyndigheden tager ud på virksomheden for at se nærmere på, om virksomheden har overholdt de givne støjvilkår. Det kan på stedet hverken afvises eller bekræftes, at virksomheden overtræder sine vilkår, og sagen må derfor undersøges nærmere ved en fortsat tilsynsindsats. Fra det tidspunkt, hvor tilsynsmyndigheden vurderer, at der er behov for nærmere undersøgelse, skal der faktureres timer.
Fakturering af timer er ikke afhængig af, om klagen senere viser sig at være berettiget eller kan afvises som uberettiget. Der skal således betales for udførelsen af tilsyn på virksomheden, uanset, om der ved tilsynet viser sig at være sket overtrædelser af godkendelsens vilkår, relevante regler eller der i øvrigt konstateres uacceptable miljøforhold eller ej.
Hvis en naboklage ikke giver anledning til en fortsat tilsynsindsats, skal der ikke faktureres for den tid, der er anvendt i forbindelse med at analysere og vurdere indholdet i naboklagen.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Bekendtgørelsens bilag 1 har sine rødder i bilaget til anmeldebekendtgørelsen, som er ophævet nu.
I de oprindelige lister over godkendelsespligtige og anmeldepligtige virksomheder udgjorde de grænseværdier, som var nævnt i anmeldebekendtgørelsen, overgrænsen for, hvornår virksomheden var anmeldepligtig. Når grænsen blev overskredet, var virksomheden godkendelsespligtig. Denne regel holder ikke helt med de nuværende lister over godkendelsespligtige virksomheder.
Både efter godkendelsesbekendtgørelsen og efter brugerbetalingsbekendtgørelsen gælder der kun en nedre grænse for, hvornår en virksomhed er omfattet af det pågældende listepunkt, hvis der er angivet en nedre grænse. I praksis er det dog antaget, at helt bagatelagtige forhold hverken er omfattet af godkendelsespligt eller af brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Det fremgår af godkendelsesbekendtgørelsens kapitel 6, at der skal ske forudgående offentlighed i forbindelse med godkendelsen af i-mærkede virksomheder. Det indebærer bl.a., at enhver har ret til at se ansøgningsmaterialet og kommentere på det, inden for en nærmere fastsat frist. Da bekendtgørelsens regler, vedrørende særlige krav til godkendelsesbehandlingen for (i)-mærkede virksomheder i bekendtgørelsens kapitel 6, har ophæng i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5, kan sagsbehandlingen i forbindelse med borgernes adgang til at se ansøgningsmaterialet i forbindelse med godkendelsen af en (i)-mærket virksomhed faktureres.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
- Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (Godkendelsesbekendtgørelsen)
Til brug for opgørelsen af det tidsforbrug, som faktureres, foretages en registrering i forhold til den enkelte virksomhed af den tid, som miljømedarbejderne anvender på de relevante aktiviteter, jf. bilag 4.
Tidsforbruget opgøres pr. dag til nærmeste halve time. Tidsforbrug på under 15 minutter på en dag registreres således ikke.
For listevirksomheder omfattet af lov om miljøbeskyttelse opdeles registreringen mindst i følgende kategorier:
- Godkendelse – aktiviteter på virksomheden.
- Godkendelse – aktiviteter uden for virksomheden.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter på virksomheden.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter uden for virksomheden.
For virksomheder omfattet af bekendtgørelse om virksomheder, der forarbejder emner af jern, stål eller andre metaller eller af bekendtgørelse om miljøkrav for mellemstore fyringsanlæg opdeles registreringen mindst i følgende kategorier:
- Behandling af anmeldelse – aktiviteter på virksomheden.
- Behandling af anmeldelse – aktiviteter uden for virksomheden.
- Tilsyn m.v. - aktiviteter på virksomheden.
- Tilsyn m.v. - aktiviteter uden for virksomheden.
For godkendelses- og tilladelsespligtige husdyrbrug m.v. omfattet af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. eller lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug opdeles registreringen mindst i følgende kategorier:
- Godkendelse efter § 11 eller § 12 – aktiviteter på husdyrbruget.
- Godkendelse efter § 11 eller § 12 – aktiviteter uden for husdyrbruget.
- Godkendelse eller tilladelse efter § 16 a eller § 16 b – aktiviteter på husdyrbruget.
- Godkendelse eller tilladelse efter § 16 a eller § 16 b – aktiviteter uden for husdyrbruget.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter på husdyrbruget.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter uden for husdyrbruget.
For andre husdyrbrug m.v. opdeles registreringen mindst i følgende kategorier:
- Tilsyn m.v. – aktiviteter på husdyrbruget m.v.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter uden for husdyrbruget m.v.
For andre virksomheder opdeles registreringen mindst i følgende kategorier:
- Tilsyn m.v. – aktiviteter på virksomheden.
- Tilsyn m.v. – aktiviteter uden for virksomheden.
Alle omfattede aktiviteter, der ikke består i behandling af en godkendelsesansøgning eller anmeldelse, medregnes under tilsyn m.v.
Når myndighederne fakturerer timer, skal det samlede tidsforbrug for det pågældende år eller den pågældende godkendelsesbehandling eller behandling af anmeldelse oplyses, opdelt i de ovenfor nævnte kategorier. For så vidt angår fremmede tjenesteydelser, skal det samlede beløb oplyses, opdelt i de oven for nævnte kategorier.
Der er ikke en generel pligt til, forud for sagsbehandlingen, at oplyse, at der vil blive faktureret timer for sagsbehandlingen. Det vil dog være en væsentlig oplysning for ansøger at vide, at der vil blive opkrævet brugerbetaling, fordi denne betaling opkræves efter den faktiske tid, godkendelsesmyndigheden bruger på den pågældende sag.
Brugerbetaling skal betales for behandling af sager efter miljøbeskyttelseslovens § 33 eller husdyrbruglovens §§ 11, 12 eller 16, uanset om virksomheden m.v. eller husdyrbruget m.v. fejlagtigt har indsendt ansøgning efter en forkert bestemmelse i miljøbeskyttelsesloven eller husdyrbrugloven.
Hvis den pågældende virksomhed fejlagtigt mente, at den for eksempel skulle søge tilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 19 (som ikke er omfattet af brugerbetalingsekendtgørelsen), men at det rettelig drejer sig eksempelvis om en ansøgning om godkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33 eller husdyrbruglovens §§ 11, 12 eller 16, kan myndigheden først fakturere timer fra det tidspunkt, hvor den har gjort virksomheden (husdyrbruget) opmærksom på misforståelsen.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Brugerbetalingen skal fastsættes, således det dækker kommunens omkostninger ved revurderinger (100 %).
Det skyldes, at det fremgår af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 3, at godkendelses- og tilsynsmyndigheden opkræver brugerbetaling til dækning af sine omkostninger i forbindelse med de i § 1 nævnte opgaver, der udføres for de i brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nævnte virksomheder, anlæg eller indretninger m.v. eller husdyrbrug m.v.
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Aktiviteter, der indgår i beregningen af andre gebyrer faktureres ikke.
Der er med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 18 fastsat bestemmelser angående gebyr i rottebekendtgørelsens § 16. Med denne bestemmelse er der givet kommunalbestyrelsen adgang til at forlange et gebyr til dækning af omkostningerne ved den kommunale rottebekæmpelse. Dette betyder, at såfremt en kommune opkræver gebyr for rottebekæmpelsen, skal der ikke tillige faktureres efter brugerbetalingsbekendtgørelsen.
Følgende. relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
- Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (Rottebekendtgørelsen)
Efter miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 1, nr. 4, og husdyrbruglovens § 48 kan myndighederne foretage selvhjælpshandlinger, hvis påbudte foranstaltninger ikke er gennemført inden for den givne frist.
Selvhjælpshandlinger efter reglerne i miljøbeskyttelsesloven og husdyrbrugloven skal ikke faktureres efter brugerbetalingsbekendtgørelsen. Der er særskilte regler i loven om refusionskrav efter selvhjælpshandlinger, og betalingen for selvhjælpshandlinger, herunder også myndighedens tidsanvendelse, skal udelukkende behandles efter disse regler.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer til, virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. der er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og hvor godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Slambekendtgørelsens regler er fastsat med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven.
Bekendtgørelsens tilsynsregler er fastsat med hjemmel i lovens §§ 67 og 73. Tilsynet med slambekendtgørelsens overholdelse er dermed et kapitel 9-tilsyn, og der skal derfor faktureres for tidsforbruget i forbindelse med udøvelsen af tilsynet.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
- Bekendtgørelse om anvendelse af affald til jordbrugsformål
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugsloven.
Ifølge brugerbetalingsbekendtgørelsens §9, stk. 1, opkræver myndigheden hvert år i november måned brugerbetaling hos de virksomheder m.v., hvor myndigheden har udført brugerbetalingspligtige opgaver i perioden fra 1. november det foregående år til 31. oktober det indeværende år.
For godkendelsessager gælder den særregel, at der kan faktureres timer særskilt for behandling af en godkendelsesansøgning, når behandlingen er afsluttet, jf. § 9, stk. 2.
En tilsvarende regel gælder ikke for tilsyn uanset omstændighederne, dvs. at fakturerbare timerfor tilsyn altid skal opkræves i november.
Myndigheden fastsætter forfaldsdatoen, jf. § 9, stk. 3. Der skal være en rimelig frist.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Virksomheden kan ikke faktureres for den tid, der anvendes på tidsregistrering og opkrævning af brugerbetaling. Det skyldes, at arbejdet med tidsregistrering og opkrævning af brugerbetaling er aktiviteter efter reglerne i brugerbetalingsbekendtgørelsen og ikke aktiviteter efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 og kapitel 9, eller lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug. Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Kontrol af, om en virksomhed overholder de vilkår, der er fastsat i forbindelse med godkendelser og tilladelser efter loven, er en del af det tilsyn, som myndighederne skal føre, jf. miljøbeskyttelseslovens § 65, stk. 2, nr. 2, og husdyrbruglovens § 44, stk. 2. Tilsynet omfatter også tilsyn med, at virksomhedens egenkontrolresultater er korrekte.
Der skal derfor faktureres timer for dette tilsyn, hvis der er tale om en konkret virksomhed, der er omfattet af bekendtgørelsens § 2.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Det betyder, at hvis medarbejderen er på tilsyn på et autoværksted med tilknyttet benzinstation, skal der kun faktureres for tidsforbruget i forbindelse med tilsyn på autoværkstedet, idet benzinstationer ikke er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Påbud og forbud efter miljøbeskyttelseslovens §§ 41 og 42 er kapitel 5-aktiviteter og dermed omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen, hvis påbuddet gives i forhold til en virksomhed, der er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2.
Påbud og forbud efter lovens § 69 er kapitel 9-aktiviteter, som også er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsen. Det gælder dog ikke selvhjælpshandlinger efter § 69, stk. 1, nr. 4, da der findes særskilte regler i miljøbeskyttelsesloven om refusionskrav efter selvhjælpshandlinger, og betalingen for selvhjælpshandlinger, herunder også myndighedens tidsforbrug, skal udelukkende behandles efter disse regler.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1 og stk. 2, giver kommunalbestyrelsen tilladelse til, at spildevand tilføres vandløb, søer eller havet. Der er tale om aktiviteter efter lovens kapitel 4.
Ifølge lovens § 34, stk. 4, behandles spørgsmål om tilladelse til udledning af spildevand direkte til vandløb, søer eller havet fra en listevirksomhed samtidig med afgørelsen om miljøgodkendelse efter kapitel 5, og indgår således i miljøgodkendelsen. Vilkår for udledningen skal fastsættes efter reglerne i kapitel 5.
I forhold til fakturering af timer, betyder dette, at tidsforbruget i forbindelse med udarbejdelsen af en tilladelse til direkte udledning af spildevand fra en listevirksomhed kan faktureres.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal faktureres timer, såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrbrugloven.
Miljøbeskyttelseslovens § 28 omhandler tilladelse til udledning af spildevand. Der er tale om en aktivitet efter lovens kapitel 4.
Da der kun skal faktureres timer for aktiviteter efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 og 9, skal der ikke faktureres for tidsforbruget i forbindelse med udarbejdelse af spildevandstilladelsen efter kapitel 4.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Virksomheden kan ikke faktureres for disse ydelser.
Det skyldes, at der her er tale om aktiviteter der kan udledes af de generelle regler om god forvaltningsskik og evt. forvaltningslovens regler om aktindsigt, hvis der har været indgivet begæring om aktindsigt. Der er således ikke tale om aktiviteter efter reglerne i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 og 9 eller lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug kapitel 3, 4 og 5.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Der skal opkræves brugerbetaling såfremt virksomheden, anlægget eller indretningen m.v. eller husdyrbruget m.v. er omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 2, og godkendelses- eller tilsynsmyndigheden:
- har behandlet en ansøgning om godkendelse eller andre opgaver efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 5,
- har behandlet en ansøgning om godkendelse efter kapitel 3 og opgaver efter kapitel 4 i husdyrbrugloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 9 i miljøbeskyttelsesloven,
- har ført tilsyn efter kapitel 5 i husdyrgodbrugloven.
En stor del af såvel godkendelses- som tilsynsarbejdet er dialogbaseret. I det omfang, der er tale om dialog om forhold, der er reguleret i forhold til den konkrete virksomhed eller som overvejes reguleret ved påbud eller vilkår, er det en integreret del af godkendelses- og tilsynsarbejdet, og ressourceanvendelsen skal medregnes.
Vejledning om reglernes konkrete anvendelse på en virksomhed og om, hvordan man kan opfylde dem, skal således også medregnes. Derimod er almindelig, generel vejledning om gældende regler m.v. ikke omfattet.
Dialog om forhold, der ikke er eller kan reguleres i forhold til virksomheden (f.eks. frivillig indførelse af miljøledelsessystemer og renere produkter) skal kun medregnes, hvis den er en integreret og nødvendig del af en godkendelses- eller tilsynsopgave.
Som eksempler på tilfælde, hvor dialogen er en integreret del af godkendelses- eller tilsynsarbejde og altså skal medregnes, kan nævnes:
- Dialog om miljøledelsessystem i forbindelse med en godkendelsesbehandling, hvor virksomhedens miljøledelsessystem vil have betydning for udformning af egenkontrolvilkår.
- Dialog om virksomhedens miljøledelsessystem og virksomhedens åbenhed herom til brug for kategoriseringen af virksomheden/tilrettelæggelse af tilsynet.
Dialog om forhold, som ikke er reguleret i forhold til den konkrete virksomhed, og som der ikke er tale om at give den påbud eller vilkår om, og som ikke er en integreret og nødvendig del af de egentlige godkendelses- og tilsynsopgaver, skal ikke medregnes. Man skal således ikke medregne drøftelser, som måske nok har taget afsæt i en godkendelsesansøgning eller et konkret tilsyn, men som ikke er nødvendig for nogen af parterne i denne forbindelse - altså som hverken er nødvendig for myndighedens behandling af ansøgningen eller tilrettelæggelse af (det differentierede) tilsyn, eller er affødt af virksomhedens behov for konkret vejledning.
Aktiviteter vedrørende netværk som f.eks. Green Network, skal ikke medregnes.
Følgende relevante bekendtgørelser kan findes på retsinformation.dk:
- Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse (Miljøbeskyttelsesloven)
- Bekendtgørelse af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Husdyrbrugloven)
Nej, sagsbehandlingen er ikke omfattet af brugerbetalingspligten, fordi anmeldelserne ikke er en aktivitet omfattet af brugerbetalingsbekendtgørelsens § 1.
Spørgsmål om brugerbetaling
Sidst opdateret: 16.12.2025
Yderligere revidering forventes i 2026.