Oplysninger til ansøgning
Ved ansøgning om klassificering af et skib skal Miljøstyrelsen have følgende oplysninger via selvbetjeningen:
- Skibets nuværende placering
- Ejerforhold
- Oprindelse
- Tilstand inkl. aktuelle billeder af skibet
- Tekniske oplysninger - herunder IHM, såfremt skibet er omfattet af skibsophugningsforordningen (EU Forordning 1257/2013)
- Oversigt over skibets materialesammensætning
- Påtænkt anvendelse og destination – herunder også hvis det skal eksporteres
- Hvis skibet ikke påtænkes eksporteret, så meddelelse om påtænkt modtageranlæg i Danmark.
Miljøstyrelsen kan efter behov efterspørge yderlige informationer. Når vi vurderer, at sagen er tilstrækkelig oplyst, er tidsfristen for en afgørelse 8 arbejdsdage (affaldsbekendtgørelsen § 10, stk. 1).
Behandling og inspektion
Hvis skibet klassificeres som affald, skal ejeren af skibet oplyse Miljøstyrelsen om, hvilken godkendt affaldsbehandler der skal stå for behandlingen.
Det er kommunalbestyrelsen, der foretager inspektion af skibet med henblik på vurdering af stand og dokumenter jf. § 8.