Hannas hus: Til underviseren
I dette online-undervisningsmateriale fra Miljøstyrelsen lærer elever i 2.-6. klasse om farlige kemikalier på en sjov måde. I "Hannas Hus" finder du: Ni situationer, hvor eleverne skal undersøge kemikalier i hverdagen, Fire artikler om kemi og kemikalier, Lærervejledning (2. – 6. klasse)
Mange almindelige husholdningskemikalier kan have farlige egenskaber, og eleverne kan derfor støde på farlige kemikalier i deres eget hjem.
"Hannas hus - find de skjulte farer" hjælper dine elever med at blive mere bevidste om risiciene ved farlige kemikalier og hvordan man kan håndtere dem på en sikker måde. Bl.a. ved at introducerer eleverne til de ni faresymboler, der bruges til at mærke kemikalier.
Materialet giver også eleverne ny viden om nogle grundlæggende kemiske termer og kemikaliers skadelige effekter på menneskers sundhed og på miljøet.
Rammehistorie
Hanna keder sig. Hele familien gør rent og ordner derhjemme i dag. Hannas mor har sagt til hende, at hun skal holde sig ude af vejen. "Det kan være farligt at gøre rent," siger hun. Hanna beslutter sig for at finde ud af hvorfor. Hun tager sit kamera og tager billeder af familien, mens de gør rent og ordner.
Undervisningsmaterialet indeholder
A. Fire lektionsplaner
En lektionsplan rettet mod 2. og 3. klasse, og tre lektionsplaner rettet mod 4. til 6. klasse.
Ni situationer i Hannas hus, hvor eleverne undersøger kemikalier i hverdagen
Hannas familie gør rent i huset med produkter mærket med faremærker
C. Fire artikler - om kemikalier, sundhed og miljø
Fire artikler, hvoraf de tre er tæt forbundet med lektionsplanerne for 4. til 6. klasse.
Tidsforbruget er en-to lektioner.
Gennemgang af materialet
A. Fire lektionsplaner
På hjemmesiden Hannas Hus finder du fire lektionsplaner, som du kan bruge direkte eller som inspiration til din undervisning. En lektionsplan er beregnet til elever i 2. og 3. klasse og introducerer eleverne til Hannas hus og faresymbolerne. Tre lektionsplaner er beregnet til elever i 4., 5. og 6. klasse og har de samme temaer som tre af artiklerne på hjemmesiden. Hver lektionsplan indeholder et læringsmål og en trin-for-trin lærervejledning. Tidsforbruget er en eller to lektioner.
Gå til lektionsplaner
B. Ni situationer i Hannas hus
I Hannas hus kan eleverne vælge mellem ni forskellige situationer:
Situationer | Produkt | Faresymbol (er) |
Far renser toilettet | Toilet-rens | Æstende |
Lillebror fylder opvaskemaskinen | Opvaske-tabs | Sundhedsfare |
Onkel rydder op i garagen | Fyrværkeri | Eksplosiv |
Mor tænder op i grillen | Optændingsvæske | Alvorlig sundhedsfare |
Storebror giver cykelskuret træbeskyttelse | Træbeskyttelsesmiddel | Farlig for miljøet |
Storesøster sprayer sine nye sko for at holde dem vandtætte | Imprægneringsspray | Brandfare |
Far slår myrer ihjel | Myregift | Farlig for miljøet |
Hannas Tante renser afløbet i brusebadet | Afløbsrens | Ætsende |
Storebror vasker gelænderet ved trappen | Rengøringsmiddel | Sundhedsfare |
En "situation" er udformet som en trinvis fortælling:
- Situationen præsenteres.
- Et spørgsmål om situationen stilles, spørgsmålet har tre mulige svar.
- Det rigtige svar findes, når man klikker på boksen "Det rigtige svar" på plustegnet.
- Eleven skal gætte hvilken eller hvilke type(r) af faresymbol der findes på produktet, der bruges i denne situation.
- Det rigtige svar findes, når man klikker på boksen "Hvordan ser mærkningen ud?" på plustegnet.
C. Artikler om kemikalier, sundhed og miljø
Tre af artiklerne i undervisningsmaterialet er tæt knyttet til de fire lektionsplaner beregnet til elever i 4., 5. og 6. klasse.
"Vores verden består af kemikalier" forklarer, at kemikalier kan være naturligt forekommende eller menneskeskabte, og hvorfor nogle husholdningsprodukter har et eller flere faresymboler på sig.
"Kemikalier og miljøet" forklarer ordet "miljøgift" og hvad der kan gøres for at holde miljøet fri for farlige kemikalier.
"Vær forsigtig" handler om faren for menneskers sundhed med visse kemikalier og hvordan man skal håndtere farlige produkter for at beskytte sig mod skadelige kemikalier.
"De ni faresymboler" indeholder en forklaring på hver af de ni faresymboler, og er knyttet til alle lektionsplaner.
Gå til oversigtsside for artikler
Vejledende Fælles Mål
Ved at arbejde med ”Hannas Hus – find de skjulte farer” har du mulighed for at inddrage en række færdigheds- og vidensmål i faget natur/teknologi. Bemærk at fra 1. januar 2025 er færdigheds- og vidensmål vejledende.
Efter 2. klasse:
- Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område/ Eleven har viden om natur og teknologi i det nære
- Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer/ Eleven har viden om enkle måder til at beskrive resultater
- Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst/ Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål
- Eleven kan fortælle om ressourcer fra hverdagen/ Eleven har viden om ressourcer fra hverdagen
- Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag/ Eleven har viden om enkle råd om sundhed
Efter 4. klasse:
- Eleven kan formidle egne data mundtligt og skriftligt/ Eleven har viden om medier og formidlingsformer
- Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber/ Eleven har viden om fagord og begreber
- Eleven kan læse og skrive enkle naturfaglige tekster/ Eleven har viden om enkle naturfaglige teksttypers formål og struktur
- Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen/ Eleven har viden om materialer og stoffer i produkter
Efter 6. klasse
- Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv/ Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed
- Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber/ Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
- Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster/ Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning
- Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter/ Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb