Hvad er SEO og WCAG?

SEO

SEO står for søgemaskineoptimering. Målet med SEO er at sende vores hjemmeside ud på en rejse opad i fx Googles søgeresultater og opnå den bedste placering på søgemaskinerne.

Hjælp Google med at forstå indholdet på vores hjemmeside, så vi opnår høj rangering, og brugerne kan finde frem til Miljøstyrelsens indhold.

WCAG

WCAG er webtilgængelighed (Web Content Accessibility Guidelines). WCAG handler om de principper og teknikker, der skal følges, når man udvikler hjemmesider, apps og andre tekniske løsninger.

WCAG handler om at gøre indhold tilgængeligt - ikke kun for svagtseende, blinde, døve eller lignende men for alle, fx ser man video uden lyd, skal den tekstes.

Se manualen om webtilgængelighed for redaktører på mst.dk

SEO og WCAG går hånd i hånd

Det handler om at optimere og tilgængeliggøre indholdet, både filer, billeder, tekst og videoer.

Noget kan gøres i Umbraco, mens andet skal du som redaktør være opmærksom på, herunder når du bl.a. skriver til nettet og sætter dit indhold op i Umbraco.

Eksempel: Optimér og tilgængeliggør filer og billeder

Navngiv dine filer og billeder korrekt. Titlen på en pdf-fil starter allerede i arbejdsdokumentet, fx word. Når du navngiver dine filer med en sigende titel, vil dette fremgå i URL'en og på hjemmesiden. Se billedet nedenfor:

PDF-fil med sigende titel og dermed sigende URL.