Projektet har haft til formål at udvikle, demonstrere og produktmodne efterbehandlingssystemer til skibe i kystnære farvande, med fokus på NOx og sodpartikler. Projektets partnere har udviklet og afprøvet disse løsninger på tre mindre skibe.
Exilator ApS har udviklet og installeret partikelfiltre på bilfærgen M/F Isefjord. Fire partikelfiltre har været i drift på skibets hovedmotorer og generatorsæt siden 2018. Partikelfiltrene fjerner sodpartikler effektivt og dæmper støjen fra udstødningen til et meget lavt niveau. Eftermonteringen øger komforten for besætningen og passagererne, og der har samlet set været stor tilfredshed med processen og resultatet.
Purefi A/S har udviklet og produceret svovltolerante emissionssystemer med partikelfiltre og NOx-katalysatorer til motorer, som anvender brændstof med op til 0,1 % svovlindhold. Systemerne blev udviklet til et servicefartøj, som transporterer serviceteknikere ud til vindmølleparker. Demonstrationen viste, at systemerne opfyldte målsætningen ift. NOx- og partikelreduktion.
Amminex Emission Solutions A/S har arbejdet med eftermontering af NOx-katalysatorer til passagerfærgen M/S Pernille. Det blev demonstreret, at katalysatorerne med dosering af ren ammoniak kunne opnå en høj NOx-reduktion under færgens overfart.
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi har udarbejdet en detaljeret redegørelse for helbredseffekter og sundhedsomkostninger som følge af luftforurening med NOx og partikler fra skibe i national søfart, samt de forventede samfundsøkonomiske gevinster ved at reducere disse emissioner med efterbehandlingssystemer.