NOx Emissions from Ships in Danish Waters

Denne rapport er udarbejdet af Explicit ApS på vegne af Miljøstyrelsen. På baggrund af en analyse af faktiske udledningsdata fra mere end 2.200 luftprøver indsamlet fra skibe i dansk farvand over en fireårig periode fremsættes en vurdering af de nuværende udledningsniveauer af NOX set i lyset af den gældende NOx-regulering på skibsområdet. Rapporten finder, at der på flere områder er en manglende overensstemmelse imellem intentionerne i NOX-reguleringen og de faktiske udledningsniveauer til søs. Dette gælder særligt for Tier II-skibe. Herudover identificerer rapporten flere udfordringer med håndhævelse af den gældende NOX-lovgivning til søs. Endelig udforsker rapporten to mulige modeller for håndhævelse af det europæiske NECA-område ved brug af de samme overvågningsteknikker som i dag bruges til svovlovervågning til søs inklusive en vurdering af modellernes styrker og svagheder. AbstractThis report has been prepared by Explicit ApS on behalf of the Danish Environmental Protection Agency. The report presents an assessment of NOX emission levels from ships in Danish waters considering the current NOX regulation for shipping. The report finds several instances where the intentions of the NOX regulation do not align with the actual real sailing emissions at sea. This is particularly prevalent for Tier II ships. The report further identifies several challenges with enforcing the existing NOX regulation at sea. Finally, the report explores two possible models for enforcement of the NECA using the same at-sea surveillance techniques currently used for sulphur emissions monitoring, including an assessment of strengths and weaknesses of the models.

Denne rapport er udarbejdet af Explicit ApS på vegne af Miljøstyrelsen. På baggrund af en analyse af faktiske udledningsdata fra mere end 2.200 luftprøver indsamlet fra skibe i dansk farvand over en fireårig periode fremsættes en vurdering af de nuværende udledningsniveauer af NOX set i lyset af den gældende NOx-regulering på skibsområdet. Rapporten finder, at der på flere områder er en manglende overensstemmelse imellem intentionerne i NOX-reguleringen og de faktiske udledningsniveauer til søs. Dette gælder særligt for Tier II-skibe. Herudover identificerer rapporten flere udfordringer med håndhævelse af den gældende NOX-lovgivning til søs. Endelig udforsker rapporten to mulige modeller for håndhævelse af det europæiske NECA-område ved brug af de samme overvågningsteknikker som i dag bruges til svovlovervågning til søs inklusive en vurdering af modellernes styrker og svagheder.

Abstract
This report has been prepared by Explicit ApS on behalf of the Danish Environmental Protection Agency. The report presents an assessment of NOX emission levels from ships in Danish waters considering the current NOX regulation for shipping. The report finds several instances where the intentions of the NOX regulation do not align with the actual real sailing emissions at sea. This is particularly prevalent for Tier II ships. The report further identifies several challenges with enforcing the existing NOX regulation at sea. Finally, the report explores two possible models for enforcement of the NECA using the same at-sea surveillance techniques currently used for sulphur emissions monitoring, including an assessment of strengths and weaknesses of the models.

Læs publikation