SCR katalysatorer er særdeles effektive ved driftstemperatur (180-500 C). En betydelig del af NOx emissionerne stammer dog fra koldstart af dieselmotorer, hvor SCR katalysatoren ikke endnu har opnået driftstemperaturen. Traditionelt placeres SCR katalysator mod enden af udstødningssystemet, hvor opvarmningen er langsom. I et ”close-coupled SCR” system (cc-SCR), placeres SCR katalysatoren forrest, hvor den opvarmes hurtigere, og så mindsker NOx emissioner ved koldstart. I en cc-SCR vil der dog være mere kulmonoxid, kulbrinter, sod, og SO2 tilstede, som kan påvirke SCR katalysatorens effektivitet og stabilitet. En vigtig fordel af et cc-SCR system er at de kan laves ved omrokering af eksisterende katalysatorelementer.
Projektet har vist at cc-SCR systemer giver generelt en 35-50% lavere NOx emission. Ideelt udgør cc-SCR volumen 25-40% af det totale SCR volumen. Man bør undgå at overskydende ammoniak i cc-SCR katalysatoren, da det giver uønsket N2O på de øvrige katalysatorer i udstødningen. Ved at kombinere V2O5/TiO2 som cc-SCR og Cu-chabazite som nedstrøms SCR katalysator, kan cc-SCR systemer effektiviseres yderligere for enten lavere NOx emission, eller lavere N2O emission og forbedret SO2 tolerance. cc-SCR konceptet har vist sig som en effektiv, konkurrencedygtig og nemt implementerbar løsning til at reducere NOx emissioner med 35-50%. De første kommercielle cc-SCR systemer er på vej. Det forventes, at dette koncept vil bidrage til yderligere at reducere NOx emissioner på verdensplan i den nære fremtid.