Kortlægning af kosmetiske produkter som anprises som ”probiotisk” eller ”præbiotisk”

Undersøgelsen giver mere viden om pro-/præbiotisk kosmetik i Danmark med hensyn til ingredienser, produkter og overblik over markedet.

Kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter nr. 170, 2018

Pro- og præbiotiske ingredienser er velkendte som kosttilskud og definitionen heraf er som udgangspunkt baseret på deres anvendelse inden for fødevarer/kosttilskud. Den gængse definition af "probiotisk" indebærer anvendelsen af levende mikroorganismer med en gavnlig, dokumenteret effekt på værten. Undersøgelsen viste dog, at levende mikroorganismer sjældent anvendes i kosmetiske produkter, derimod betegnes en række ingredienser, som er produceret vha. mikroorganismer, som "probiotiske". Branchekontakter vurderer, at pro- og præbiotisk anpriste produkter stadig er nicheprodukter og at markedsandelen er under 1%. I en butiksundersøgelse indgik 932 produkter, hvoraf 80 unikke produkter blev anprist med pro- og/eller præbiotisk. Produkterne, der hovedsageligt var til ansigtspleje, blev fundet i stormagasiner, hos kosmetikforhandlere, som primært fører special- og luksuriøskosmetik, eller på apoteker. Et væsentligt større udvalg kan fås via internetforhandlerne. Prismæssigt ligger pro- og præbiotisk anpriste produkter på niveau med andre specielt udviklede kosmetiske produkter og afviger ikke fra anden kosmetik med hensyn til konservering og holdbarhed. Anprisningen som "probiotisk", "præbiotisk" eller lign. fremgår typisk af produktbeskrivelsen på emballagen, af forhandlerens produkthjemmeside, eller er en del af produktnavnet på forsiden af emballagen, og de fleste relaterer sig til generelle positive sundhedseffekter i huden, f.eks. skabe "bedre balance" eller virke "fugtgivende".

Læs publikation