Kortlægning af økologiske og naturlige kosmetiske produkter

Kortlægning af kemiske stoffer I forbrugerprodukter nr. 153, 2016

Undersøgelse af det danske marked for økologiske og naturlige kosmetiske produkter viser i en spørgeskemaundersøgelse, at 4 ud af 5 kosmetikproducenter og –forhandlere enten fokuserer helt på økologiske eller naturlige produkter eller fører et mindre sortiment heraf.

Der blev identificeret en stor andel af kosmetiske produkter på det danske marked, som er anprist som værende økologisk eller naturlig, men som ikke bærer en mærkningsordning. Kortlægningen viste desuden, at cremer og lotions er blandt de hyppigst forekommende økologiske eller naturlige produkttyper, efterfulgt af renseprodukter, shampoo, balsam og olier, mens fx produkter som parfume og barberskum sjældent markedsføres som økologiske og naturlige. Undersøgelse af produkterne viste, at der anvendes mange forskellige økologiske og naturlige ingredienser i produkterne, især naturlige og økologiske olier og ekstrakter, hvilket bl.a. kan være ekstrakt fra aloe vera eller grøn te, eller olier fra solsikke, oliven eller kokos.

Læs publikation