Mere affald til genanvendelse
Det er politisk besluttet, at hver 75. virksomhed skal udtages til et fysisk affaldstilsyn – på baggrund af administrative affaldstilsyn (hvor tilsynstrykket er hver 15. virksomhed - svarende til ca. 24.000
administrative tilsyn). Den politiske beslutning har baggrund i EU's genanvendelsesmål for affald med bl.a. målet om, at vi i 2035 skal genanvende mindst 65 % af husholdnings- og erhvervslignende affald.
Det er ligeledes politisk besluttet, at der skal opkræves et gebyr for disse affaldstilsyn.
Det administrative affaldstilsyn med virksomhederne står Miljøstyrelsen for, mens det fysiske affaldstilsyn kan blive udført af enten kommunen eller Miljøstyrelsen.
Administrative affaldstilsyn
De ca. 24.000 årlige administrative tilsyn udfører Miljøstyrelsen. Arbejdet hos Miljøstyrelsen indebærer gennemgang af data og eventuel indhentning af supplerende oplysninger.
De fleste affaldstilsyn er risikobaserede på baggrund af data fra det fælles Affaldsdatasystem (ADS), herunder data der er indberettet af virksomhedens affaldsindsamler eller -behandler på virksomhedens P-nummer samt data i CVR-registreret. Med afsæt i en risikomodel bliver virksomheder sammenlignet ved hjælp af en række indikatorer og rangeret, så virksomheder med høj risiko bliver udvalgt ofte, mens dem med lav risiko sjældnere bliver udvalgt til affaldstilsyn. Derudover er der også en mindre andel af tilsynene, der består af stikprøvekontrol samt tilsyn i forskellige brancher.
I september 2025 begyndte Miljøstyrelsen at udsende breve om administrative affaldstilsyn.
Virksomhedens P-nummer
Det administrative affaldstilsyn er foretaget på en virksomheds P-nummer ud fra de oplysninger, der på tilsynstidspunktet er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Det er virksomhedsejeren, der selv skal sørge for at have de korrekte oplysninger registreret i CVR og henvendelse om dette skal rettes til CVR-registeret.
Brev i e-Boks med tilsynsresultat
Når et administrativt affaldstilsyn er udført, sender Miljøstyrelsen et brev med resultatet af tilsynet til virksomhedens e-Boks. I brevet oplyser vi desuden baggrunden for resultatet af affaldstilsynet, hvilke data der er anvendt, samt at virksomheden kan finde evt. indberettede data om virksomhedens affald i Affaldsdatasystemet (ADS). Virksomhedsejeren kan logge på ADS for at se virksomhedens indberettede affald. Formålet er at få mere fokus på det affald, der kan genanvendes.
Fysiske affaldstilsyn
En virksomhed kan blive udtrukket alene til administrativt tilsyn – eller blive udpeget til fysisk affaldstilsyn på baggrund af det administrative tilsyn.
De fysiske affaldstilsyn gennemføres hovedsageligt af kommunerne. Miljøstyrelsen fører affaldstilsyn med S-listede virksomheder samt de ”affaldsprofessionelle”, der består af affaldsindsamlere og -behandlere.
Det fysiske affaldstilsyn fokuserer typisk på affaldshåndtering og -sortering samt hvorvidt gældende regler og lovgivning overholdes. Derudover kan eventuelle indsamlingsaftaler samt affaldsdata indgå i et affaldstilsyn ligesom dialog med vejledning om muligheder for optimering og forbedringer.
Hvis virksomheden er udpeget til et fysisk affaldstilsyn, bliver virksomheden varslet via brev af den myndighed, der skal udføre det fysiske tilsyn.
Gebyr
Affaldstilsynet er gebyrfinansieret, og det er den enkelte virksomhed, der skal betale for affaldstilsynet. Dette i tråd med det EU-retlige ’forureneren betaler-princip.’
Gebyr for det administrative affaldstilsyn opkræves altid af Miljøstyrelsen. Gebyr for det fysiske tilsyn, opkræves af den myndighed, der står for at udføre det fysiske affaldstilsyn.
Læs mere om det styrkede affaldstilsyn, og hvad det betyder for virksomheden.
Guide til affaldstilsyn for virksomheder
Vi har udviklet en guide, der kan hjælpe jer med at få styr på sortering, håndtering, data og aftaler, der handler om virksomhedens affald.