Danskerne elsker takeaway. Faktisk spiser danskerne dagligt 360.000 takeaway-måltider, og det betyder desværre også, at store mængder takeaway-emballage ender i skraldespanden. Det er den problemstilling, som et kommende partnerskab for takeaway-emballage skal arbejde for at finde en løsning på. Og det kræver en samlet værdikæde med gode kræfter, erfaring og nytænkning for at levere et bud på løsningen.
Partnerskabet skal hen over de næste 3 år drives af et sekretariat, som skal sørge for fremdrift, samarbejde og resultatskabelse i Partnerskabet. Rollen som sekretariat er netop blevet tildelt Norion, som nu har til opgave at samle værdikæden.
Baggrund for Partnerskabet
På Finanslov 2025 er der 15 mio. kr. i perioden 2025-2027 til ’Partnerskab for takeaway-emballage’, som skal drives af et tilhørende sekretariat. Derfor har Miljøstyrelsen i løbet af maj 2025 haft en pulje åben, hvor interesserede organisationer har haft mulighed for at ansøge om sekretariatsfunktionen.
Der blev modtaget to ansøgninger, som blev vurderet ud fra de fastlagte kriterier. På den baggrund er Norion valgt til at drive sekretariatet.