Kortlægning af børn og gravides forbrug af elektronik og kosmetik

Kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter nr. 130, 2014

Kortlægning af børn og gravides forbrug af elektronik og kosmetik

I projektet er børn og gravides forbrug af elektroniske og kosmetiske produkter, samt indkøbssteder og foretrukne mærker blevet kortlagt.

De mest anvendte elektroniske produkter blandt børn er fjernsyn, tablet, lamper, mobiltelefon og bærbar computer. Det gennemsnitlige forbrug af tablets, som børn er i berøring med er ca. 75 min/dag. For mobiltelefoner er det ca. 65 min/dag. Der er aldersmæssige variationer i forbruget af elektroniske produkter. Elektroniske produkter som f.eks. fjernsyn og tablets slukkes sjældent helt, når de ikke er i brug.

De mest anvendte kosmetiske produkter, som børn anvender, er tandpasta, shampoo, håndsæbe, solcreme og bodyshampoo. Antallet af forskellige kosmetiske produkter, der anvendes, er størst for piger. Hovedparten af de kosmetiske produkter bliver handlet sammen med familiens øvrige hverdagsindkøb.

Ca. syv ud af ti bruger solcreme. Creme bruges i højere grad end spray. Forbruget af solcreme varierer meget afhængigt af f.eks. hvor meget tøj barnet har på. Børn mellem 0 og 3 år får både solcreme på i hjemmet og i vuggestuer.

Endeligt afdækker kortlægningen også, hvorvidt nogle elektroniske og kosmetiske produkter særligt forbindes med skadelige stoffer. I besvarelsen nævner de adspurgte både produkter og indholdsstoffer. I toppen over det, som nævnes, er ”parabener” efterfulgt af ”parfume”. Elektroniske produkter nævnes ikke i samme grad som kosmetiske produkter. Mobiltelefoner, batterier og computere er dog på listen over de 20 mest nævnte produkter.

Læs publikation