Formål med den nationale handlingsplan for tekstiler
Den nationale handlingsplan for tekstiler skal stimulere fremskridt ift. den cirkulære omstilling af mode- og tekstilbranchen. Miljøstyrelsen har identificeret fire løsningsspor, der hindrer den cirkulære omstilling af branchen (se bilag 1). De fire løsningsspor danner rammen for handlingsplanen, og handlingsplanens formål er at levere løsninger inden for disse fire spor. Derudover lægges vægt på, at handlingsplanen leverer løsninger inden for de seks elementer fremhævet i finanslovsaftalen (se nedenfor).
Sekretariatet for den nationale handlingsplan får til opgave at udforme og implementere handlingsplanens initiativer. Bilag 1 uddyber formål og baggrund for sekretariatet samt vejledning til ansøgere.
Baggrund for den nationale handlingsplan for tekstiler
Det blev med Finansloven 2025 aftalt mellem regeringen og aftalepartierne (SF og RV), at der skal udarbejdes en national handlingsplan for tekstiler, som kan bidrage til at sætte retning for en bæredygtig udvikling i tekstilindustrien. Finansloven 2025 beskriver seks elementer, der ønskes indeholdt i den nationale handlingsplan:
- Identifikation af mulige bæredygtighedskrav i EU.
- Undersøgelse af, hvordan miljøaftrykket fra offentlige tekstilindkøb kan reduceres.
- Informationskampagne målrettet borgere og virksomheder om, hvordan det danske forbrug af tekstiler kan nedbringes, og hvordan tekstilaffald kan genanvendes bedre gennem adfærdsændringer.
- Forslag til en model for indsamling og behandling af tekstilaffald ift. kommende EU-krav.
- Forberedelse af grundlaget for den danske implementering af et udvidet producentansvar for tekstiler.
- Inspirationsmateriale om reparation af tekstiler til undervisere.
Formålet med handlingsplanen beskrives nærmere i bilag 1 og er kvalificeret i dialog med branchen.
Krav og vejledning til ansøgning
For at komme i betragtning til at varetage sekretariatsfunktionen skal der indsendes en fyldestgørende ansøgning, som opfylder følgende krav:
- Alle felter i ansøgningsskemaet skal udfyldes, så det udfyldte ansøgningsskema giver en god forståelse af projektets indhold og gennemførelse jf. bilag 1. Ansøgningsskemaet må max fylde 10 sider udfyldt med Georgia skriftstørrelse 10 (skabelon for ansøgningsskema som fremgår af ansøgningsmaterialet skal bruges jf. bilag 2).
- Ud over ansøgningsskemaet er følgende bilag obligatoriske:
- Skitse til handlingsplanen med beskrivelse af initiativer. For hvert initiativ skal angives, hvilke aktører, der påtænkes at udføre og deltage i initiativet samt initiativets budget og tidsplan jf. bilag 2.
- Budgetskabelon (budgetskabelon i ansøgningsmaterialet skal bruges jf. bilag 3).
- Tidsplan (skabelon for tidsplan kan bruges jf. bilag 4, men ansøger kan også vælge at bruge egen skabelon).
- Fokuserede CV’er for nøglepersoner (max 2 sider pr. person), der skal varetage sekretariatsfunktionen.
Øvrige forventninger til sekretariatet og ansøgningen fremgår i bilag 1.
Spørgsmål til ansøgningsmaterialet kan sendes via mail til co@mst.dk og cc til Louise Munkholm - lomun@mst.dk. Bemærk, at Miljøstyrelsen ikke er tilgængelig for spørgsmål i ugerne 27-30.
Hvem kan søge?
Miljøstyrelsen opfordrer alle typer af organisationer til at søge. Sekretariatet skal være upartisk i sin tilgang til sekretariatsarbejdet, og dette skal sandsynliggøres i ansøgningen.
Det er muligt, at eksempelvis to organisationer går sammen om at drive sekretariatet.
Frist for ansøgning
Frist for ansøgning er fredag d. 29. august 2025 kl. 12.00.
Ansøgninger modtaget efter fristen vil ikke blive taget i betragtning.
Ansøgning sendes til co@mst.dk.
Tidsramme
Projektet igangsættes ved meddelelse af tilsagn om tilskud (forventet primo oktober 2025), hvorefter sekretariatet etableres, og arbejdet kan påbegyndes (udgifter afholdes). Projektet afsluttes ved udgangen af 2028.
Persondata
Miljøstyrelsen behandler personoplysninger i forbindelse med modtagelse af ansøgninger, typisk kontaktoplysninger for en eller flere medarbejdere hos ansøger.
Databeskyttelsesforordningen giver rettigheder til de registrerede, og Miljøstyrelsens behandling af personoplysninger er beskrevet i privatlivspolitikken på https://mst.dk/om-miljoestyrelsen/miljoestyrelsens-persondatapolitik.
Vurdering af ansøgninger
Efter ansøgningsfristens udløb vil der blive foretaget en evaluering af indholdet af de modtagne ansøgninger, og på baggrund af en samlet vurdering af de opstillede kriterier nedenfor besluttes det, hvilken ansøger der opnår tilsagn om tilskud.
Kriterier for vurdering af ansøgninger
Generelt ved vurderingen af ansøgningen vil der blive lagt vægt på ansøgers forståelse af opgaven, og hvordan ansøger foreslår den praktiske gennemførelse og planlægning af de enkelte elementer, som er beskrevet i bilag 1.
Initiativerne i handlingsplanen må ikke overlappe med eller erstatte nuværende og fremtidige indsatser igangsat af myndighederne, men må gerne supplere og bygge videre på disse.
Ansøgningerne vil desuden blive vurderet ud fra følgende kriterier:
Sekretariatets organisering og fordeling af midler (vægtes 40 %)
- Sekretariatets dokumenterede erfaring med lignende koordineringsopgaver og projektledelse, herunder kendskab til viden, projekter og aktører på tværs af værdikæden for tekstiler, samt kendskab til forpligtelser i forhold til udmøntning af offentlige midler.
- At der opnås mest mulig udvikling for pengene, dvs. at størstedelen af midlerne til handlingsplanen anvendes til handlingsorienterede initiativer snarere end til sekretariatsbetjening.
- At der er en realistisk tidsplan for udmøntningen af hele tilskuddet (40 mio. kr.) i projektperioden 2025-2028.
Inddragelse af hele værdikæden (vægtes 25%)
At ansøger kan demonstrere, at handlingsplanens initiativer inddrager og aktiverer aktører på tværs af værdikæden for tekstiler, inklusiv borgere. Det ses gerne, at centrale aktører tilkendegiver deres interesse for at bidrage aktivt til arbejdet.
At handlingsplanen bygger videre på og supplerer eksisterende viden, erfaringer og projekter for at undgå unødige undersøgelser, analyser og overlap med allerede eksisterende indsatser på området.
Der gøres opmærksom på, at det er muligt for aktører at afgive tilkendegivelser til flere ansøgere. Puljen forventes tildelt en ansøger/et konsortium.
Relevans (vægtes 25%)
- At initiativer i handlingsplanen 1) spiller ind i de seks områder beskrevet i Finansloven 2025, dog under hensyntagen til at undgå overlap med eksisterende indsatser, eksempelvis samarbejdsforum, og 2) bidrager med relevante handlinger under de fire identificerede løsningsspor beskrevet i bilag 1.
Fokuserede initiativer (vægtes 10%)
- At handlingsplanen samlet set bliver fokuseret, hvilket betyder, at der lægges positivt vægt på udvælgelsen af færre, større initiativer frem for mange, mindre.
Samlet vægtning: 100%.
Tilsagn om tilskud
Projektet igangsættes ved meddelelse af tilsagn om tilskud til sekretariatet primo oktober 2025. Tilsagn gives på baggrund af udkastet til tilsagnsbrev (se bilag 5). Tilsagnsbrevet fastlægger de vilkår og rettigheder, der vil være gældende mellem parterne i forbindelse med løsning af den opgave, der er omfattet af dette opslag. Det bemærkes, at tilsagnsbrevets grundlæggende vilkår ikke kan ændres.
Alle ansøgere vil blive underrettet hurtigst muligt om, hvilken afgørelse der er truffet angående tilsagn om tilskud.
Pressekontakt
Er du journalist henvises der til Miljøstyrelsens presseafdeling.