Oplysningerne Miljøstyrelsen skal have for at kunne behandle en klassificeringsanmodning er:
- Skibets nuværende placering
- Ejerforhold
- Oprindelse
- Tilstand inkl. aktuelle billeder af skibet
- Tekniske oplysninger - herunder IHM, såfremt skibet er omfattet af skibsophugningsforordningen (EU Forordning 1257/2013)
- Oversigt over skibets materialesammensætning
- Påtænkt anvendelse og destination – herunder også hvis det skal eksporteres
- Hvis skibet ikke påtænkes eksporteret, så meddelelse om påtænkt modtageranlæg i Danmark
Miljøstyrelsen kan til enhver tid efterspørge yderlige informationer eller uddybninger. Miljøstyrelsen vurderer, at sagen er tilstrækkelig oplyst, er tidsfristen for en afgørelse 8 arbejdsdage (affaldsbekendtgørelsen § 10 stk. 1).
En sådan klassificeringsanmodning skal ske til Miljøstyrelsen via selvbetjeningen. Da selvbetjeningen ikke er opsat til alene at modtage
klassificeringsanmodninger vedrørende skibe, skal det ovennævnte materiale indskrives/uploades de steder, hvor det er relevant for sagsbehandlingen.
Hvis en klassificeringsanmodningen om klassificering resulterer i en afgørelse, hvor skibet klassificeres som affald, skal ejeren af skibet, snarest muligt, oplyse Miljøstyrelsen om, hvilken godkendt affaldsbehandler ejeren ønsker, skal stå for behandlingen, såfremt dette ikke tidligere er oplyst.
Da en stor del af arbejdsopgaven fortsat ligger hos kommunen, vil det stadig være kommunalbestyrelsen, der foretager inspektion af skibet med henblik på vurdering af stand og dokumenter jf. § 8.