Udvikling og test af skibsmotor til LPG som alternativt brændstof

08-07-2020

Projektet skulle udvikle og teste en to-takts diesel skibsmotor så den kan anvende Liquefied Petroleum Gas (LPG). En udfordring som det lykkedes at løfte. MUDP rapport.

MAN ES har med udviklingen af ME-LGIP teknologien udvidet dieselmotorens anvendelse og samtidig gjort den endnu mere miljøvenlig, hvilket betyder stabil eller øget beskæftigelse til danske ingeniører og teknikkere med udviklingsopgaver, og afsmittende nye produkter til fremstillingsvirksomheder både i Danmark og udlandet.

MAN Energy Solutions (MAN ES) i København udvikler, designer og laver forsøgskørsler af store to-takts dieselmotorer, primært til skibe.

De seneste år er udviklingen af mere miljøvenlige motorer intensiveret, grundet skrappere miljøkrav om nedsat SOx indhold i brændslet og færre NOx-udledninger, hvorfor fokus især er øget på anvendelse af mere alternative og grønnere brændstoffer, som eksempelvis naturgas (LNG), etangas, metanol og senest liquified petroleum gas (LPG). Disse miljøvenlige motorer er udviklet og designet efter et sekundært brændstof-koncept, hvilket betyder at motoren kan skifte mellem det alternative, grønne brændstof, f.eks. LPG og det mere konventionelle brændstof, såsom diesel eller heavy fuel oil (HFO) uden ændring af ydelse eller tab af fremdrift.

Ud over nybygninger, er det muligt at eksisterende skibe kan få retro-fitted deres motorer så de kan bruge alternative brændstoffer. Det kræver udskiftning af udvalgte komponenter på motorerne, men dog ikke en helt ny motor. En af de første ordrer, som MAN ES modtog i forlængelse af projektet beskrevet i denne rapport, var fra en reder som ønskede ombygning og opgradering af fire af dennes skibe for at imødekomme drift af skibene med LPG.

Læs publikation