Hvad sker der, når unge drenge selv skal lave kampagnen?

04-10-2018
Pressemeddelelse Borger Kemikalier

Teenagedrenge udsættes dagligt for risikoen for parfumeallergi, og hverken drengene eller deres forældre ved det. Det viser en ny undersøgelse fra Miljøstyrelsen, der nu tager utraditionelle metoder i brug for at oplyse om problemet.

Lav en reklamefilm, der kan få teenagedrenge som dig selv til at bruge færre produkter med parfume. Sådan lyder opfordringen fra Miljøstyrelsen til landets teenagere i kampagnen Natural Talents, hvor de unge drenge selv får lov til at skabe indholdet. 

Baggrunden er en ny undersøgelsen, der viser, at 84 % af drenge mellem 13-19 år i ringe grad eller slet ikke kender til parfumeallergi, og det samme gælder for 62 % af deres forældre. Mange ved slet ikke, om der er parfume i deres deodorant, shampoo, hårvoks eller andre plejeprodukter.  

Der er flere grunde til, at vi inviterer drengene indenfor, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Magnus Løftstedt:

 ”Teenagedrenge en svær målgruppe at få i tale. Budskabet om at bruge mindre af det, der for mange er lig med adgangsbilletten til det gode samvær, piger mv. er ikke nemt. Derfor bliver drengene inviteret til at være medskabere af budskaber, der skal få dem selv – og andre teenagedrenge til at reducere forbruget af personlige plejeprodukter med parfume”.

Man skønner, at ca. 4,1 % af alle danskere har parfumeallergi, og tal viser, at det starter tidligt, da 2 % blandt unge mellem 12 år og 16 år har parfumeallergi. Allergien kan bl.a. føre til livsvarig eksem, hvilket kan påvirke livskvaliteten for den enkelte. 

 ”Problemet er, at vi ikke på forhånd ved, hvem af de unge drenge, der ender med parfumeallergi, og hvem der ikke gør. Og når man først har allergien, så har man det sandsynligvis resten af livet”, siger Magnus Løftstedt. 

Involvering og Bootcamp med populære youtubere

Kampagnen Natural Talents løber fra uge 40-48, hvor drengene selv kan uploade deres bud på en kampagnefilm om parfumeallergi på naturaltalents.dk. De 15 bedste inviteres på en Bootcamp, hvor de i bedste X-factor stil bliver coachet af erfarne reklamefolk, og ikke mindst youtuberne Gex og Alexander Husum. De to youtubere er også med til - sammen med bl.a. Miljøstyrelsen - at vælge de film, der går videre i en live-finale på facebook. Vinderen kåres den 8. november og får, udover titlen som årets Natural Talent 2018, et rejsegavekort på 7000 kr.

Biografevent kickstarter kampagnen

Kampagnen bliver kickstartet ved en meget utraditionel biografevent, hvor man for første gang kan opleve YouTube og Dansk Biografreklame mixet. Eventen finder sted i forbindelse med premieren på filmen ”Team Albert” den 4. oktober, der handler om youtuberen Albert Dyrlund.

 ”Det er en kampagne, hvor alt kan ske, og vi glæder os utrolig meget til at se, hvad drengene byder ind med – og ikke mindst hvilke budskaber og vinkler, de selv finder mest interessante at fremhæve, udtaler Magnus Løftstedt.

Der samarbejdes med en lang række virksomheder og organisationer omkring kampagnen. Se mere på naturaltalents.dk

 

Yderligere oplysninger:

Kontorchef i Miljøstyrelsen Magnus Løftstedt, tlf. 25 32 01 52, e-mail:
Kampagneansvarlig: Tina Wissendorff, tlf. 25 44 12 25, e-mail:

Fakta fra Miljøstyrelsens undersøgelse

Eksem og kløe er udbredt - men kun få har kendskab til parfumeallergi
15 % af alle teenagedrenge har en form for eksem/kløe.
2 % blandt teenagedrengene ved, at de har parfumeallergi.
84 % blandt teenagedrengene har kun ringe eller ingen kendskab til parfumeallergi.
62 % blandt deres forældre har kun ringe eller ingen kendskab til parfumeallergi.

Unge drenge udsættes hver dag for en potentiel risiko - og den stiger gennem teenageårene
I gennemsnit bruger teenagedrenge 3,5 forskellige personlige plejeprodukter, og forbruget stiger gennem teenageårene. Fra 2,7 forskellige blandt de 13-årige til 4,2 forskellige blandt de 18-årige. 

Vigtighed
43 % af teenagedrengene syntes, det er mindre vigtigt eller slet ikke vigtigt, om der er parfume i deres personlige plejeprodukter.
34 % blandt forældrene syntes det er mindre vigtigt eller slet ikke vigtigt, om der er parfume i drengenes personlige plejeprodukter.

Mange har ikke taget stilling
39 % blandt teenagedrengene ved ikke, eller synes hverken det er vigtigt eller uvigtigt, om der er parfume i deres personlige plejeprodukter.
28 % blandt forældrene ved ikke, eller synes hverken det er vigtigt eller uvigtigt, om der er parfume i deres drenges personlige plejeprodukter.

Misforståelser/Myter
Et flertal af drengene kan ikke undvære specielt deres deodoranter, fordi de fejlagtigt tror, at det er parfumen i deodoranten, der får den til at virke og fjerne svedlugten.
Mange tror fejlagtigt, at produkter med betegnelsen naturligt eller økologisk er lig med parfumefrit

Kilde: Kvantativ undersøgelse, Megafon juli 2018. Kvalitativ undersøgelse, sept 2018.