Et vandforsyningsanlæg kan som udgangspunkt kun have én aktiv indvindingstilladelse med en given tilladt indvindingsmængde. I Jupiterdatabasen bør der derfor kun være oplysninger om én tilladt indvindingsmængde, og denne oplysning vil være at finde under ”Aktiv – tilladt indvindingsmængde”.
Ændres en indvindingstilladelse for så vidt angår mængden af det vand der må indvindes, så er det den nye tilladte indvindingsmængde der er den gældende, og det er denne tilladte indvindingsmængde samt perioden (start- og slutdato) der skal fremgå af Jupiterdatabasen.
Den nye tilladte indvindingsmængde indberettes som erstatning for den indvindingsmængde der indtil da var den gældende. Ved indberetning af en ny tilladt indvindingsmængde i Jupiterdatabasen, bør myndigheden sørge for at ændre slutdato for den tilladte indvindingsmængde der hidtil var gældende, så dennes slutdato stemmer overens med startdatoen for den nye tilladte indvindingsmængde. Den tidligere tilladte indvindingsmængde vil således fremadrettet være registreret under ”Tidligere tilladte indvindingsmængder”.
Angivelse af en start – og slutdato for en tilladt indvindingsmængde er vigtig for at kunne se historikken i Jupiterdatabasen. Tilsynsmyndigheden bør altid kvalitetssikre, at en tilladt indvindingsmængde er registreret korrekt i Jupiterdatabasen.
Meddelelse af en korttidstilladelse
Den eneste situation hvor to tilladte indvindingsmængder kan fremgå samtidig under ”Aktiv tilladt indvindingsmængde” i Jupiterdatabasen, er i de tilfælde hvor der meddeles en midlertidig tilladelse (korttidstilladelse) til at indvinde mere vand fra markvandsboringer pga. "ekstraordinære vejrsituationer".
En korttidstilladelse meddeles efter Kapitel 3 i Bekendtgørelse om vandindvinding og vandforsyning, og kan meddeles i en periode på maksimalt tre måneder.
En korttidstilladelse indberettes med en tilladt indvindingsmængde med en given start- og slutdato, og når den tilladte slutdato passeres, vil denne efterfølgende være at finde under ”Tidligere tilladte indvindingsmængder”.
Angivelse af en start – og slutdato for en tilladt indvindingsmængde er vigtig for at kunne se historikken i Jupiterdatabasen. Tilsynsmyndigheden bør altid kvalitetssikre at en tilladt indvindingsmængde er registreret korrekt i Jupiterdatabasen.
Nedlæggelse af et anlæg
Når et anlæg nedlægges skal tilsynsmyndigheden huske at påføre en slutdato på den tilladte indvindingsmængde, hvis denne ikke er udløbet. Dette er vigtigt, så den tilladte indvindingsmængde ikke længere figurere under ”Aktive tilladte indvindingsmængder” men vil være at finde under ”Tidligere tilladte indvindingsmængder” i Jupiterdatabasen.
Se eventuelt Jupitervejledningens kapitel 8.1.1 (Flere aktive indvindingstilladelser på samme anlæg)