Kampagnen Kemikalier bør ikke være på mode

Signe Kragh fotograferet i en af de 190 unikke T-shirts. Signe Kragh er en af influencerne, der er ambassadør på kampagnen. Hun har over 100.000 følgere på Instagram.

​Når den nyindkøbte T-shirt eller andet tøj møder huden for første gang, tænker de færreste over, at den indeholder kemikalier. Det satte Miljøstyrelsen fokus på i kampagnen Kemikalier bør ikke være på mode, rettet mod unge. Nogle kemikalier kan skade både mennesker og miljø. Derudover er der ved tøjproduktion et stort forbrug af energi og vand – og faktisk er industrien blandt de mest forurenende industrier i verden

Det kreative koncept for kampagnen - med budskabet “Kemikalier bør ikke være på mode” - var lanceringen af en kollektion med 190 helt unikke genbrugs-t-shirts med hvert sit logo, der fortæller en historie om kemikalier i tøj.

Kampagnen var målrettet de 16-22-årige, der ifølge indsigter fra Miljøstyrelsen desværre ikke har et stort nok kendskab til de skadelige effekter af kemikalier i tøjet. Derfor var kampagnens målsætning at højne de unges bevidsthed om uønskede kemikalier.

Målet med kampagne var at klæde de unge på til bedre at kunne navigere i, hvordan de kan både mindske klima- og miljøaftrykket gennem deres tøjvalg og samtidig mindske kemikaliernes skadelige effekt på egen krop.

Miljøstyrelsen gav i kampagnen tre gode råd til, hvad du som forbruger kan gøre:

🏷️ Kig efter miljømærker, når du shopper nyt tøj.
🧺 Vask dit nye tøj, inden du bruger det.
♻️ Køb genbrug, del og byt tøj

Kampagnen blev kørt på Instagram, YouTube, WebTV og på digitale skærme i 33 storcentre landet over.

Kampagnesitet www.kemiogmode.dk kan stadig tilgås.

Se kampagnefilmen og læs om kampagnen