Proces for ansøgning og anmeldelse
Her kan du læse om, hvad den digitaliserede proces for ansøgning og anmeldelse indebærer for dig – fra ansøgning og anmeldelse til afgørelse, registrering og opstartstilsyn – og du kan få gode råd til, hvilke forhold du skal være særlig opmærksom på, hvis du er virksomhed eller tilsyns- og godkendelsesmyndighed.
Virksomheder omfattet af bilag 1 eller bilag 2 i godkendelsesbekendtgørelsen, skal ansøge digitalt om miljøgodkendelse via den digitale selvbetjening, Byg og Miljø.
I Byg og Miljø bliver virksomheden guidet igennem ansøgningen trin for trin. Det sikrer, at virksomheden får indtastet alle relevante oplysninger. Når virksomheden har tastet alle oplysninger ind, sendes ansøgningen automatisk til den rette myndighed. Når myndigheden fra starten får en ansøgning med alle relevante oplysninger, bliver sagsbehandlingstiden kortere. Det betyder, at virksomheden kan igangsætte investeringer tidligere.
Processen har fem faser. Ved at klikke på figuren kan du læse om, hvad de enkelte faser indebærer for virksomheden og tilsyns- og godkendelsesmyndigheden, og hvilke forhold du særligt skal være opmærksom på.