Salg af ”grimme grønsager” skal styres digitalt

Restaurations- og kantinekøkkener har hidtil ikke haft mulighed for at købe anden sorteringsgrønt via grossister. Foto: EatGrim

Det lille start-up-firma GRIM får 1,7 mio. kr. af GUDP til udvikling af digital styring af salget af anden sorterings øko-grønt til restauranter og storkøkkener. Målet er at reducere madspildet ved at få de gode, men ukurante varer ud på tallerkenerne.

To unge kvinder har fået succes med at sælge anden sorterings frugt og grønt fra økologiske avlere i abonnementskasser gennem firmaet GRIM. Nu vil de tage skridtet videre og udvide kundekredsen til restauranter og storkøkkener. En fælles vision om at reducere madspildet driver deres arbejde.

”Cirka en tredjedel af alle grøntsager når aldrig forbrugerne. Det tal er alt for højt, for anden sortering er ikke lig med dårlig kvalitet. Derfor er vores mål at udnytte og sælge alt det grønt, som landmændene ikke selv kan afsætte i dag,” siger Petra Kaukua, der har stiftet GRIM sammen med studiekammeraten Carolin Schiemer.

Håndsrækning fra GUDP

I dag er det ikke muligt for storkøkkener at bestille klasse II-grøntsager gennem grossister, selv om interessen for at mindske madspild er stigende.

Derfor har Miljø-og Fødevareministeriets grønne udviklings og demonstrationsprogram GUDP besluttet at støtte de to iværksættere med 1,7 mio. kr. Bevillingen skal bruges til at udvikle et digitalt afsætningssystem, som kan lette de ”grimme grønsagers” vej fra økologiske marker til storkøkkenernes gryder.

”Et blomkål kan ende som klasse II, hvis det er for stort eller for lille. I den proces er det vigtigt at gøre det enkelt for landmændene at rapportere, hvor meget klasse II-grønt de har og på samme måde gøre det let for køkkenerne at bestille det,” forklarer Petra Kaukua.

Bestilling direkte hos landmanden

GRIMs afsætningssystem skal bestå af en digital platform, hvor landmænd kan rapportere, hvor meget klasse II-grønt de har, og hvilke grønsager det drejer sig om. Desuden bliver der etableret en webshop, hvor interesserede købere kan bestille varerne. Dermed får restauranter, storkøkkener og fødevareproducenter mulighed for at få en mere bæredygtig ressourceanvendelse gennem direkte indkøb hos de økologiske landmænd.

Petra Kaukua ser salget af klasse II-varer som en vej til at effektivisere ressourceudnyttelsen i den økologiske frugt- og grøntsektor, og det er der brug for, fordi forbrugerne i stigende grad ønsker et bæredygtigt forbrug.

Det økologiske marked i Danmark er større end nogensinde, og storkøkkenernes efterspørgsel på økologi er ifølge en ny opgørelse fra Danmarks Statistik (september 2019) mere end fordoblet i de seneste fem år.

Miljømæssige og økonomiske fordele

Udover at mindske madspildet kan GRIM´s nye digitale afsætningssystem også spare landmændene for penge.

”En ting er, at vi kan mindske madspildet. Det er rigtig positivt. Men derudover giver effektiviseringen også en stor ressourcebesparelse og økonomisk gevinst for de økologiske landmænd, som kan sælge mere uden at øge produktionen,” siger Petra Kaukua.

”Når grøntsagerne kasseres, har landmanden spildt både mark, vand, arbejdstid, opbevaring og forpakning i løbet af processen. Hele cyklussen skal med i betragtningen, og i sidste ende vil landmændene opleve en stor økonomisk besparelse,” vurderer hun.

Afsætningssystemet forventes at være færdigudviklet i begyndelsen af 2021. Projektet er et samarbejde mellem GRIM, som udvikler den digitale platform og webshop, Compass Group, REGA, Hotel- og Restaurantskolen, Stop Spild Af Mad, Plantepølsen og MaMam.

 

 

Fakta

Projekttitel: Afsætning af klasse II grønt fra primærproduktion til restaurationsbranchen, kantiner og fødevareproduktionen

Projektdeltagere: GRIM, Compass Group, REGA, Hotel & restaurantskolen, Stop Spild Af Mad, Plantepølsen, MaMam

Projektperiode:
1.8.2019 til 31.12.2020

Bevilget beløb: 1.706.100 kr. 

Kontaktperson: Petra Kaukua