Alkoholfrie øl skal smage godt og være bæredygtige

GUDP-projektet AFøl vil hjælpe danske mikro-bryggerier med af forbedre smagen af alkoholfrie specialøl og gøre produktionen billigere og mere bæredygtig.

Øl helt uden alkohol eller med meget lidt er blevet trendy, og et stort marked venter de bryggerier, der kan levere velsmagende alkoholfrie øl i fremtiden. Men mikro-bryggerierne har svært ved udnytte markedspotentialet, fordi procesudstyr til produktionen er dyrt, og forbrugernes forventninger til smagen er svære at indfri.

Derfor samarbejder fire mikrobryggerier nu med Teknologisk Institut og laboratoriet White Lab Copenhagen om at gøre processen billigere og øllet bedre i smagen. Det sker i projektet AFøl, som med støtte fra Miljø- og Fødevareministeriets grønne udviklings- og demonstrationsprogram, GUDP, udvikler nye ingredienser og gærkulturer og nye måder at styre fermenteringsprocessen på.

Bedre smag og bæredygtighed

"En af de store udfordringer for bryggerierne er, at alkoholen fjernes under produktionen. Det betyder, at øllene sjældent har en særlig kraftig smag, er mere syrlige og ikke lever op til de krav, som er fra traditionelle mikrobryg med fyldige smagsstoffer," forklarer projektleder Karin Loft Eybye, som er seniorkonsulent ved Teknologisk Institut.

Målet for AFøl er at få udviklet metoder og teknologi til at producere specialøl med mindre alkohol, som både smager bedre, og som kan produceres billigere og mere bæredygtigt i kraft af et mindre forbrug af malt.

Projektdeltagerne har en forhåbning om at kunne reducere maltforbruget med 47 pct. sammenlignet med produktionen af almindelige øl.

Stort marked venter

Hvis det lykkes for AFøl at indfri forventningerne, venter et stort marked forude. I 2018 blev der solgt 18 millioner alkoholfrie øl i Danmark, og salgskurven peger mod en markedsandel på 20 pct. i 2025. Stigningen i salget skyldes primært, at flere danske forbrugere ønsker en bæredygtig og aktiv livsstil, mener projektleder Karin Loft Eybye, og det indebærer samtidig samfundsøkonomiske fordele.

"På samfundsniveau er der en række sundhedsmæssige fordele ved, at forbrugerne vælger en alkoholfri øl i stedet for en pilsner. I forvejen er der også mange forbrugere, som er orienteret i den retning, fordi det er blevet lidt trendy at drikke alkoholfri øl. Vi ser helt klart på markedet, at det segment vokser," siger hun.

Projektet har fået tilsagn om 1,7 mio. kr. til udviklingsarbejdet og involverer partnere på tværs af værdikæden. Teknologisk Institut står får projektledelsen, White Lab Copenhagen udvikler de nye ingredienser, som fire mikro-bryggerier afprøver i praksis (Coisbo ApS, Bryggeriet Flakhaven, Kunstbryggeriet Far & Søn og Bryggeriet Vestfyen A/S), og dagligvarekoncernen DAGROFA tester øllene i udvalgte butikker.