Global skovrydning
Den globale skovrydning har store konsekvenser for klima, natur, miljø og biodiversitet. Skovrydning fratager dyr og planter deres levesteder og er samtidig en af de største kilder til CO2-udledning. Skovrydning har også betydelige sociale konsekvenser, især for oprindelige folk og lokalbefolkninger, der lever af skovens ressourcer. I perioden fra 1990 og 2020 er der på verdensplan forsvundet skove på et areal, der er større end hele EU. Det svarer til omkring 10 % af verdens tilbageværende skove.
Ny EU-lov bekæmper skovrydning
Fra 1990 til 2020 blev et område større end EU tabt til skovrydning, 10 procent af dette tab vurderes at være forbundet med EU's forbrug. For at ændre denne bevægelse og bekæmpe klimaforandringer og tab af biodiversitet har man i EU netop vedtaget en forordning mod global skovrydning og skovforringelse, EU Deforestation-Free Regulation (EUDR). Forordningen blev offentliggjort i EU-tidende d. 9. juni 2023. Det betyder, at forordningen formelt træder i kraft den 30. juni 2023, 20 dage efter offentliggørelse. Store- og mellemstore virksomheder skal derfor leve op til kravene i forordningen d. 30. december 2024, 18 måneder efter ikrafttrædelse, mens mikro- og små virksomheder skal leve op til kravene fra d. 30. juni 2025, 24 måneder efter ikrafttrædelse.
EUDR
EUDR kommer blandt andet til at stille krav til, at produktion af soja, palmeolie, kaffe, kakao, naturgummi, kvæg og træ skal foregå uden at rydde eller forringe skov.
Forordningen forpligter virksomheder til at sikre, at en række produkter, der handles med i EU, ikke har ledt til skovrydning og skovforringelse verden over efter 31. december 2020. Dertil skal virksomheder sikre, at produktionen er foregået i overensstemmelse med oprindelseslandets lovgivning, herunder at blandt andet miljølovgivning, menneskerettigheder og oprindelige folks rettigheder respekteres. Oprindelige folk spiller en væsentlig rolle i forbindelse med bekæmpelsen af global skovrydning.
For at sikre at forpligtigelserne overholdes, skal virksomheder udstede en såkaldt "due diligence"-erklæring og sikre sporbarhed i hele værdikæden, før varer kan markedsføres i EU eller eksporteres fra EU.
EUDR vil således garantere europæiske forbrugere, at de produkter, som de køber, ikke bidrager til at verdens skove ryddes eller forringes, og vil dermed være med til at reducere EU's bidrag til klimaforandringer og biodiversitetstab på globalt plan.
Omfanget af EUDR skal løbende evalueres, og i 2024 skal Kommissionen tage stilling til, hvorvidt man skal udvide omfanget til ikke alene at omfatte skov, men også andre træbevoksede områder. Desuden skal Kommissionen senest to år efter lovgivningens ikrafttrædelse vurdere, om man skal udvide anvendelsesområdet til andre økosystemer, hvilket Danmark støtter op om.
Miljøstyrelsen er kompetent myndighed og har ansvaret for håndhævelse og vejledning af virksomheder omkring EUDR.
Læs hele forordningen på dansk her og på engelsk her.
Ved behov for uddybende forklaringer af indholdet i forordningen, kan du få hjælp i Kommissionens opdaterede FAQ, som findes her.
FAQ vedr. EUDR
Miljøstyrelsen har udarbejdet en FAQ vedr. den nye EU-forordningen mod global skovrydning og skovforringelse (EUDR).
Denne FAQ skal ses som en hjælp til virksomheder og organisationer, som bliver påvirket af EUDR.
Miljøstyrelsen tager forbehold for fejlfortolkninger og ændringer.
Forordningen stiller skærpede krav til handel med træ, soja, palmeolie, kaffe, kakao, kvæg og gummi samt en række afledte produkter. Med forordningen må de omfattede produkter kun omsættes på EU’s indre marked eller eksporteres, hvis de er dokumenteret fri for skovrydning og skovforringelse, overholder lovgivningen i producentlandet og er omfattet af en erklæring med eksempelvis præcise geografiske koordinater for de jordområder, hvor varen er produceret.
En operatør er enhver fysisk eller juridisk person, der som en del af deres erhvervsvirksomhed bringer relevante produkter i omsætning eller eksporterer dem. Her betyder bringe i omsætning den første tilgængeliggørelse af en relevant råvare eller et relevant produkt på EU-markedet.
På den anden side er en forhandler enhver anden person i forsyningskæden end operatøren, der som en del af deres erhvervsvirksomhed gør relevante produkter tilgængelige på markedet. Her betyder at gøre tilgængelig på markedet enhver levering af et relevant produkt med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på EU-markedet som led i erhvervsvirksomhed mod eller uden vederlag.
Se "definitioner" nederst i denne FAQ.
Operatørers forpligtelser
Operatører skal udføre due diligence, inden de bringer relevante produkter i omsætning eller eksporterer.
Operatørerne må ikke bringe relevante produkter i omsætning eller eksportere dem uden forudgående indgivelse af en due diligence-erklæring
Operatørerne meddeler operatører og forhandlere længere nede i forsyningskæden af de relevante produkter, som de har bragt i omsætning eller eksporteret, alle nødvendige oplysninger for at dokumentere, at der er udført due diligence, og at der ikke blev konstateret nogen eller kun en ubetydelig risiko. Operatører skal derudover oplyse referencenumrene på de due diligence-erklæringer, der er knyttet til disse produkter.
Operatør der fremstiller et produkt med indhold af produkter der allerede er bragt i omsætning
Operatører, der ikke er SMV'er, kan kun henvise til eksisterende due diligence-erklæringer, når de har sikret sig, at der er blevet udført due diligence for relevante produkter, der er indeholdt i eller fremstillet af relevante produkter. De skal inkludere referencenumrene på disse eksisterende due diligence-erklæringer i de due diligence-erklæringer, som de indsender. Hvad angår dele af relevante produkter, der ikke har været genstand for due diligence, skal operatører, der ikke er SMV'er, udføre due diligence i overensstemmelse med kravene.
SMV-operatør
SMV-operatører er ikke forpligtet til at udføre due diligence for relevante produkter, som allerede har været genstand for due diligence. Det kræver dog, at der tidligere er indgivet en due diligence erklæring. I sådanne tilfælde skal SMV-operatører på anmodning give de relevante myndigheder referencenummeret for due diligence-erklæringen. Hvad angår dele af relevante produkter, der ikke har været genstand for due diligence, skal SMV-operatører udføre due diligence.
Forhandleres forpligtelser
Forhandlere, som ikke er SMV'er, betragtes som operatører, som ikke er SMV'er, og er underlagt forpligtelserne om due diligence for de relevante råvarer og relevante produkter, som de gør tilgængelige på markedet.
SMV-forhandler
SMV-forhandlere må kun gøre relevante produkter tilgængelige på markedet, såfremt de er i besiddelse af nedenstående oplysninger:
a) navn, registreret firmanavn eller registreret varemærke, postadresse, e-mailadresse og eventuel webadresse på de operatører eller forhandlere, som har leveret de relevante produkter til dem, samt referencenumrene på de due diligence-erklæringer, der er knyttet til disse produkter
b) navn, registreret firmanavn eller registreret varemærke, postadresse, e-mailadresse og eventuel webadresse på de operatører eller forhandlere, som de har leveret de relevante produkter til
SMV'er er som defineret i artikel 3 i forordningen om årsregnskaber, konsoliderede regnskaber og tilhørende beretninger.
1. Mikrovirksomheder er virksomheder, der på balancetidspunktet ikke overskrider de numeriske grænser for mindst to af følgende tre kriterier:
a) balancesum: 350 000 EUR
b) nettoomsætning: 700 000 EUR
c) gennemsnitligt antal medarbejdere i løbet af regnskabsåret: 10.
2. Små virksomheder er virksomheder, som på balancetidspunktet ikke overskrider de numeriske grænser for mindst to af følgende tre kriterier:
a) balancesum: 4 000 000 EUR
b) nettoomsætning: 8 000 000 EUR
c) gennemsnitligt antal medarbejdere i løbet af regnskabsåret: 50.
Medlemsstaterne kan fastsætte tærskler, der er højere end tærsklerne i første afsnit, litra a) og b). Tærsklerne må imidlertid ikke overskride 6 000 000 EUR for så vidt angår balancesummen og 12 000 000 EUR for så vidt angår nettoomsætningen.
3. Mellemstore virksomheder er virksomheder, som ikke er mikrovirksomheder eller små virksomheder, og som på balancetidspunktet ikke overskrider de numeriske grænser for mindst to af følgende tre kriterier:
a) balancesum: 20 000 000 EUR
b) nettoomsætning: 40 000 000 EUR
c) gennemsnitligt antal medarbejdere i løbet af regnskabsåret: 250.
Forordningen blev vedtaget d. 31. maj 2023. Jf. artikel 38 finder forordningen anvendelse fra d. 30. december 2024.
Den 31. december 2020 er skæringsdatoen for hvornår et produkt kan betragtes som være forbundet med skovrydning. Det betyder, at produkter, der er fremstillet ved brug af relevante råvarer, produceret på arealer, der er blevet udsat for skovrydning eller skovforringelse før denne dato, er tilladt på det europæiske marked. Produkter, der kommer fra arealer, der er blevet udsat for skovrydning eller skovforringelse efter denne dato, vil ikke være tilladt at bringe i omsætning på EU-markedet. Store og mellemstore virksomheder skal overholde EUDR fra den 30. december 2024, og mikro- og små virksomheder skal overholde EUDR fra den 30. juni 2025.
Relevante produkter omfatter træ, soja, palmeolie, kaffe, kakao, kvæg og gummi samt en række afledte produkter. Se den fulde liste over de forskellige varekoder omfattet af denne forordning i bilag 1 i forordningen.
Produkter, der er inkluderet i Bilag I, som ikke indeholder eller ikke er lavet af de relevante råvarer, er ikke omfattet af forordningen.
Med andre ord så er varen omfattet, hvis følgende to kriterier er omfattet:
- Varen skal være af en af de syv omtalte råvarer
- Varen skal kunne identificeres/indplaceres på bilag 1 i forordningen
Hvis der er "ex" før CN-koden for produkter i Bilag I, betyder det "ekstrakt", og sådanne produkter er omfattet af forordningen. For eksempel kan kode 9401 omfatte sæder lavet af råvarer andre end træ, men det er kun sæder, som der indeholder træ, der er underlagt kravene i forordningen.
For spørgsmål angående kategorisering af varer i forhold til toldkoder henvises til toldmyndighederne.
Alle relevante produkter må ikke gøres tilgængelige på EU-markedet eller eksporteres, medmindre de er skovrydningsfrie og er produceret i overensstemmelse med lovgivningen i det land, hvor de er fremstillet. For at sikre skovrydningsfrie og lovlige produkter, bør operatørerne indføre og gennemføre due diligence-ordninger.
Due diligence oversættes bedst til ‘fornøden omhu’.
Kernen i due diligence begrebet er, at virksomhederne skal foretage en risikovurdering for at minimere risikoen for at bringe produkter i omsætning på EU-markedet, som har medført afskovning eller skovforringelse.
‘Virksomheder’ pålægges at udvise due diligence og det betyder at de skal anvende en due diligence-ordning.
‘Virksomheder’ skal opretholde og regelmæssigt evaluere den due diligence-ordning den anvender. Virksomheden kan også anvende en due diligence-ordning, der er udarbejdet af en tredjepart. Det vil dog altid være virksomheden, som har det overordnede ansvar for at reglerne i forordningen bliver overholdt.
Der er 3 hovedelementer i due diligence-ordningen:
Oplysning
Due diligence-ordninger bør give adgang til oplysninger om kilderne til og leverandørerne af produkterne, der bringes i omsætning på markedet. Disse oplysninger skal dokumentere overholdelse af kravene om skovrydningsfrihed, skovforringelse og lovlighed. Oplysningerne skal bl.a. angive produktionslandet eller dele heraf og inkludere geografiske koordinater for de relevante forskellige jordlodder. Disse geolokaliseringskoordinater (GPS-koordinater), som er afhængige af tidsbestemmelse, positionsbestemmelse og/eller jordobservation, kan indhentes ved brug af satellitdata, der leveres under Unionens rumprogram (EGNOS/Galileo og Copernicus). Operatørerne bør på grundlag af disse oplysninger foretage en risikovurdering.
Risikovurdering
Risikovurderingen bør gøre virksomheden i stand til at analysere og evaluere risikoen for, at produkterne er skovrydningsfrie og er produceret i overensstemmelse med lovgivningen i det land, hvor de er fremstillet. Risikovurderingen bør blandt andet basere sig på ovenstående oplysninger, samt oplysninger om udbredelsen af, skovrydning, skovforringelse og korruption i produktionslandet samt kompleksiteten i forsyningskæden mm.
Risikobegrænsning
Hvis en risiko er blevet identificeret, bør operatørerne begrænse denne risiko med henblik på at opnå ingen eller kun en ubetydelig risiko. Operatøren bør kun have tilladelse til at bringe relevante produkter i omsætning eller eksportere dem, hvis virksomheden efter at have udført due diligence konkluderer, at der ikke er nogen eller kun en ubetydelig risiko for, at de relevante produkter ikke overholder denne forordning. Den pågældende risiko kan afhjælpes ved fx at kræve yderligere oplysninger og dokumentation fra leverandøren og /eller krav om tredjepartskontrol.
En due diligence-erklæring er en erklæring der skal indgives i informationssystemet for de relevante råvarer og relevante produkter der bringes i omsætning eller gøres tilgængelige på markedet eller eksporteres.
Oplysninger, der skal indgå i due diligence-erklæringen:
- Operatørens navn, adresse og, hvis der er tale om relevante råvarer og relevante produkter, der indføres på eller forlader markedet, registrerings- og identifikationsnummeret for økonomiske operatører (EORI), jf. artikel 9 i forordning (EU) nr. 952/2013.
- HS-kode, beskrivelse i fri tekst, herunder handelsnavnet og det fulde videnskabelige navn, af og mængde af det relevante produkt, som operatøren har til hensigt at bringe i omsætning eller eksportere. For relevante produkter, der indføres på eller forlader markedet, udtrykkes mængden i kilogram nettovægt og, hvis det er relevant, i den supplerende mængdeenhed, der er fastsat i bilag I til forordning (EØF) nr. 2658/87 i forhold til den angivne HS- kode, eller i alle andre tilfælde udtrykkes mængden i nettovægt, der angiver et estimat eller en afvigelse i procent, eller, hvis det er relevant, nettovolumen eller antal enheder. En supplerende mængdeenhed skal anvendes, hvis den er defineret konsekvent for alle underpositioner under den HS-kode, der er omhandlet i due diligence-erklæringen.
- Produktionsland og geolokalisering af alle jordlodder, hvor de pågældende råvarer er produceret. For relevante produkter, der indeholder eller er fremstillet ved brug af kvæg, og for sådanne relevante produkter, der er blevet fodret med relevante produkter, henviser geolokaliseringen til alle de bedrifter, hvor kvæget er opdrættet. Hvis det relevante produkt indeholder eller er fremstillet af råvarer, der er produceret i forskellige jordlodder, medtages alle jordlodders geolokalisering i overensstemmelse med artikel 9, stk. 1, litra d).
- For operatører, der henviser til en eksisterende due diligence-erklæring i henhold til artikel 4, stk. 8 og 9: referencenummeret på en sådan due diligence-erklæring.
- Teksten: »Ved at indgive denne due diligence-erklæring bekræfter operatøren, at due diligence, jf. forordning (EU) 2023/1115, er udført, og at der ikke blev konstateret nogen eller kun en ubetydelig risiko for, at de relevante produkter ikke overholder nævnte forordnings artikel 3, litra a) eller b).«
- Underskrift i følgende format:
Underskrevet for og på vegne af:
Dato:
Navn og stilling:
Underskrift:
Kommissionen opretter senest den 30. december 2024 og vedligeholder efterfølgende et informationssystem, som skal indeholde de due diligence-erklæringer der indgives.
Informationssystemet kommer bl.a. til at indeholde følgende funktionaliteter:
- registrering af operatører og forhandlere og deres bemyndigede repræsentanter
- registrering af due diligence-erklæringer, herunder meddelelse til den pågældende operatør eller forhandler af et referencenummer for hver due diligence-erklæring, som er blevet indgivet gennem informationssystemet
- tilgængeliggørelse af referencenumrene for eksisterende due diligence-erklæringer
- hvor det er muligt, konvertering af data fra relevante geolokaliseringssystemer
- registrering af resultatet af tilsyn med due diligence-erklæringer
- understøttelse af kommunikation mellem kompetente myndigheder og operatører og forhandlere
Geolokalisering er en præcis geografisk placering eller koordinater. Der er således et krav om information om geolokaliseringen af alle jordlodder, hvor de relevante råvarer, som det relevante produkt indeholder eller er fremstillet ved brug af, blev produceret. Hvis et produkt indeholder eller er fremstillet af relevante råvarer fra forskellige jordlodder, skal geolokaliseringen for hver enkelt jordlod medtages. Derudover skal der indsamles information om produktionsdatoen eller –perioden. Hvis der har været skovrydning eller skovforringelse på nogen af disse jordlodder, vil det automatisk medføre, at alle relevante råvarer og relevante produkter fra disse jordlodder, ikke kan bringes i omsætning, gøres tilgængelige på markedet eller eksporteres.
For produkter, der indeholder eller er fremstillet ved brug af kvæg, samt produkter, der er blevet fodret med relevante produkter, skal geolokaliseringen omfatte alle bedrifter, hvor kvæget er opdrættet. For alle andre relevante produkter vil geolokaliseringen henvise til de specifikke jordlodder.
Det vil være de love, der finder anvendelse i produktionslandet vedrørende produktionsområdets retlige status med hensyn til:
- brugsrettigheder til jord
- miljøbeskyttelse
- skovrelaterede regler, herunder regler om skovforvaltning og bevarelse af biodiversitet, hvis de er direkte knyttet til træhugst
- tredjemands rettigheder
- arbejdstagerrettigheder
- menneskerettigheder, der er beskyttet i henhold til folkeretten
- princippet om frit, forudgående og informeret samtykke, herunder som fastsat i FN's deklaration om oprindelige folks rettigheder
- skatte-, antikorruptions-, handels- og toldbestemmelser
Ansvaret for håndhævelsen af denne forordning ligger hos medlemsstaterne, og medlemsstaternes kompetente myndigheder sikrer, at denne forordning overholdes fuldt ud.
Miljøstyrelsen er den kompetente myndighed i Danmark og samarbejder med både Fødevarestyrelsen, Toldstyrelsen og andre relevante myndigheder. Det er Miljøstyrelsen, der fører tilsyn med EUDR, der forbyder markedsføring af bestemte produktgrupper på det europæiske marked, hvis de har medført afskovning eller skovforringelse.
I første omgang vil du få et påbud om at overholde forordningen. Hvis påbuddet ikke efterleves kan det resulterer i en bøde. Niveauet for bøder for gentagne alvorlige overtrædelser forhøjes gradvis. Det højeste niveau for bøder er fastsat til mindst 4 % af operatørens eller forhandlerens samlede årlige omsætning på EU-plan og forhøjes om nødvendigt for at overstige den potentielle økonomiske gevinst.
Derudover omfatter sanktioner:
- konfiskation af de relevante produkter fra operatøren og/eller forhandleren
- konfiskation af operatørens og/eller forhandlerens indtægter fra en transaktion med de relevante
- midlertidig udelukkelse i en periode på højst 12 måneder fra offentlige udbudsprocedurer og fra adgang til offentlig finansiering, herunder indkøbsprocedurer, tilskud og koncessioner
- midlertidigt forbud mod at bringe relevante råvarer og relevante produkter i omsætning, gøre dem tilgængelige på markedet eller eksportere dem i tilfælde af en alvorlig overtrædelse eller gentagne overtrædelser
- forbud mod at udføre den lempede due diligence, der er fastsat i artikel 13, i tilfælde af en alvorlig overtrædelse eller gentagne overtrædelser
Miljøstyrelsen afventer endelig afklaring fra kommissionen vedr. overstående.
Det er kommissionen, som er ansvarlige for inddelingen af lande i de tre kategorier. Det er endnu uvist, hvornår en endelig liste bliver offentliggjort.
Med henblik på at anerkende god praksis kan risikovurderingsproceduren omfatte certificeringsordninger eller andre tredjepartsverificerede ordninger. De bør dog ikke erstatte operatørens ansvar med hensyn til due diligence.
Forordning (EU) nr. 995/2010 (EUTR) ophæves d. 30. december 2024.
Forordning (EU) nr. 995/2010 (EUTR) vil dog fortsætte med at være gældende indtil 31. december 2027, for træ og træprodukter, som er fremstillet før EUDR-skæringsdatoen den 29. juni 2023. Dette gælder alle træ og træprodukter, som er defineret i artikel 2, litra a), i samme forordning.
Fra 31. december 2027 skal alle træ og træprodukter overholde EUDR.
1) »relevante råvarer«: kvæg, kakao, kaffe, oliepalmer, soja, træ og gummi
2) »relevante produkter«: produkter opført i bilag I, som indeholder, er blevet fodret med eller er blevet fremstillet ved brug af relevante råvarer
3) »skovrydning«: omlægning af skov til landbrugsmæssig anvendelse, uanset om den er menneskeskabt eller ej
4) »skov«: arealer på over 0,5 ha med træer af en højde på mere end 5 m og et kronedække på over 10 % eller træer, der kan nå disse tærskler på stedet, med undtagelse af arealer, der overvejende anvendes til landbrug eller bymæssig bebyggelse
5) »landbrugsmæssig anvendelse«: anvendelse af arealer til landbrugsformål, herunder til landbrugsplantager og braklagte landbrugsarealer og til opdræt af husdyr
6) »landbrugsplantage«: arealer med træbevoksninger i landbrugsproduktionssystemer, f.eks. frugtplantager, oliepalmeplantager, olivenplantager og skovlandbrugssystemer, hvor afgrøder dyrkes under trædække; dette omfatter alle plantager af relevante råvarer, bortset fra træ; landbrugsplantager er ikke omfattet af definitionen af »skov«
7) »skovforringelse«: strukturelle ændringer af skovdække i form af omlægning af:
a) primærskove eller naturligt foryngende skove til plantageskove eller andre træbevoksede områder, eller
b) primærskove til plantede skove
8) »primærskov«: naturligt forynget skov med hjemmehørende træarter, hvor der ikke er noget klart synligt tegn på menneskelig aktivitet, og hvor de økologiske processer ikke er forstyrret i væsentlig grad
9) »naturligt foryngende skov«: skov, som overvejende består af træer, der er etableret ved naturlig foryngelse; herunder én eller flere af følgende:
a) skove, hvor det er umuligt at skelne mellem, om de er plantede eller naturligt foryngede
b) skove med en blanding af naturligt foryngede hjemmehørende træarter og plantede eller såede træer, og hvor de naturligt foryngede træer forventes at udgøre størstedelen af den voksende bestand ved bevoksningsmodenhed
c) lavskov fra træer, der oprindeligt blev etableret ved naturlig foryngelse
d) naturligt foryngede træer af indførte arter
10) »plantet skov«: skov, der overvejende består af træer, der er etableret ved plantning og/eller tilsåning, forudsat at de plantede eller såede træer forventes at udgøre mere end 50 % af bestanden ved modenhed; det omfatter lavskov fra træer, der oprindeligt blev plantet eller sået
11) »plantageskov«: en plantet skov, der forvaltes intensivt, og som ved plantning og bevoksningsmodenhed opfylder alle følgende kriterier: en eller to arter, ensartet aldersklasse og regelmæssig afstand; det omfatter plantager med kort rotation til træ, fibre og energi, men omfatter ikke skove, der er plantet med henblik på beskyttelse eller genopretning af økosystemer, samt skove, der er etableret ved plantning eller såning, og som ved deres bevoksningsmodenhed ligner eller vil komme til at ligne naturligt foryngende skoveDA L 150/220 Den Europæiske Unions Tidende 9.6.2023
12) »andre træbevoksede områder«: arealer på over 0,5 ha, som ikke er klassificeret som »skov«, med træer af en højde på mere end 5 m og et kronedække på 5-10 % eller træer, der kan nå disse tærskler på stedet, eller med en kombineret dækning af krat, buske og træer på over 10 %, med undtagelse af arealer, der overvejende anvendes til landbrug eller bymæssig bebyggelse
13) »skovrydningsfri«:
a) at de relevante produkter indeholder, er blevet fodret med eller er blevet fremstillet ved brug af relevante råvarer produceret på arealer, som ikke har været udsat for skovrydning efter den 31. december 2020, og
b) i tilfælde af relevante produkter, som indeholder eller er fremstillet ved brug af træ, at træet er fældet i skoven uden at forårsage skovforringelse efter den 31. december 2020
14) »produceret«: dyrket, fældet, høstet, frembragt eller opdrættet på relevante jordlodder eller, hvis der er tale om kvæg, på bedrifter
15) »operatør«: enhver fysisk eller juridisk person, der som led i erhvervsvirksomhed bringer relevante produkter i omsætning eller eksporterer dem
16) »bringe i omsætning«: første tilgængeliggørelse af en relevant råvare eller et relevant produkt på EU-markedet
17) »forhandler«: enhver anden person i forsyningskæden end operatøren, der som led i erhvervsvirksomhed gør relevante produkter tilgængelige på markedet
18) »gøre tilgængelig på markedet«: enhver levering af et relevant produkt med henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på EU-markedet som led i erhvervsvirksomhed mod eller uden vederlag
19) »som led i erhvervsvirksomhed«: med henblik på forarbejdning, distribution til kommercielle eller ikkekommercielle forbrugere eller til brug i operatørens eller forhandlerens egen forretning
20) »person«: en fysisk person, en juridisk person eller enhver sammenslutning af personer, som ikke er en juridisk person, men som i henhold til EU-retten eller national ret anerkendes at have rets- og handleevne
21) »person, der er etableret i Unionen«:
a) for så vidt angår en fysisk person: enhver person, der har bopæl i Unionen
b) for så vidt angår en juridisk person eller en sammenslutning af personer: enhver person, som har sit hjemsted, sit hovedsæde eller et fast forretningssted i Unionen
22) »bemyndiget repræsentant«: enhver fysisk eller juridisk person, der er etableret i Unionen, og som i overensstemmelse med artikel 6 har modtaget en skriftlig fuldmagt fra en operatør eller en forhandler til at handle på dennes vegne i forbindelse med varetagelsen af specifikke opgaver vedrørende operatørens eller forhandlerens forpligtelser i henhold til forordningen
23) »oprindelsesland«: et land eller område som omhandlet i artikel 60 i forordning (EU) nr. 952/2013
24) »produktionsland«: det land eller område, hvor den relevante råvare eller den relevante råvare, der er anvendt i produktionen af eller er indeholdt i et relevant produkt, er produceret
25) »produkter, der ikke overholder kravene«: relevante produkter, der ikke overholder artikel 3
26) »ubetydelig risiko«: det risikoniveau, der gælder for relevante råvarer og relevante produkter, når disse råvarer eller produkter på grundlag af en fuldstændig vurdering af både produktspecifikke og generelle oplysninger og om nødvendigt anvendelse af passende risikobegrænsende foranstaltninger ikke giver anledning til bekymring med hensyn til ikke at være i overensstemmelse med artikel 3, litra a) eller b)
27) »jordlod«: et areal inden for en ejendom som anerkendt i produktionslandets lovgivning med tilstrækkeligt ensartede forhold til, at det samlet set er muligt at vurdere den risiko for skovrydning og skovforringelse, der er forbundet med relevante råvarer, der er produceret på det pågældende areal
28) »geolokalisering«: et jordlods geografiske placering beskrevet ved hjælp af bredde- og længdegradskoordinater, der svarer til mindst ét bredde- og ét længdegradspunkt med mindst seks decimaler; for jordlodder på over fire hektar, der bruges til produktion af andre relevante råvarer end kvæg, angives dette ved hjælp af polygoner med tilstrækkelige bredde- og længdegradspunkter til at beskrive hvert jordlods perimeter
29) »bedrift«: enhver lokalitet, struktur eller, hvis der er tale om frilandslandbrug, omgivelser eller sted, hvor der midlertidigt eller fast holdes husdyrDA 9.6.2023 Den Europæiske Unions Tidende L 150/221
30) »mikrovirksomheder og små og mellemstore virksomheder« eller »SMV'er«: mikrovirksomheder samt små og mellemstore virksomheder som defineret i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU ( 19 )
31) »begrundet mistanke«: en behørigt begrundet påstand baseret på objektive og verificerbare oplysninger vedrørende manglende overholdelse af denne forordning, som kan kræve intervention fra de kompetente myndigheders side
32) »kompetente myndigheder«: de myndigheder, der er udpeget i henhold til artikel 14, stk. 1
33) »toldmyndigheder«: toldmyndigheder som defineret i artikel 5, nr. 1), i forordning (EU) nr. 952/2013
34) »toldområde«: det område, som er defineret i artikel 4 i forordning (EU) nr. 952/2013
35) »tredjeland«: et land eller område uden for Unionens toldområde
36) »overgang til fri omsætning«: den procedure, der er fastsat i artikel 201 i forordning (EU) nr. 952/2013
37) »eksport«: den procedure, der er fastsat i artikel 269 i forordning (EU) nr. 952/2013
38) »relevante produkter, der indføres på markedet«: relevante produkter fra tredjelande, der er henført under toldproceduren »overgang til fri omsætning«, og som er bestemt til at blive bragt i omsætning på EU-markedet, og som ikke er bestemt til privat anvendelse eller forbrug inden for Unionens toldområde
39) »relevante produkter, der forlader markedet«: relevante produkter, der er henført under toldproceduren »eksport«
40) »relevant lovgivning i produktionslandet«: de love, der finder anvendelse i produktionslandet vedrørende produktionsområdets retlige status med hensyn til:
a) brugsrettigheder til jord
b) miljøbeskyttelse
c) skovrelaterede regler, herunder regler om skovforvaltning og bevarelse af biodiversitet, hvis de er direkte knyttet til træhugst
d) tredjemands rettigheder
e) arbejdstagerrettigheder
f) menneskerettigheder, der er beskyttet i henhold til folkeretten
g) princippet om frit, forudgående og informeret samtykke, herunder som fastsat i FN's deklaration om oprindelige folks rettigheder
h) skatte-, antikorruptions-, handels- og toldbestemmelser.