Miljøprojekt nr. 1808, 2015

Undersøgelse af anprisninger af kosmetiske produkter på emballage og beholdere

15-12-2015

Rapporten undersøger forekomsten af sundhedsanprisninger på emballage og beholdere for kosmetiske produkter fra danske forhandlere.

Den blev gennemført fra 27. august til 1. oktober 2015, dækker over en fysisk registrering af brugen af sundhedsanprisninger på emballage og beholdere for i alt 30 udvalgte kosmetiske produkter fordelt på seks produktkategorier: ansigtscreme, hårfarve, øjenmakeup, solcreme, læbepomade og bodylotion/-creme. Produkterne blev udvalgt på baggrund af en tidligere gennemført undersøgelse af brugen af sundhedsanprisninger i markedsføring af kosmetiske produkter i medier. Rapporten beskæftiger sig med otte udvalgte sundhedsanprisninger, nemlig anprisninger om, at pågældende produkt er fri for parfume, allergifremkaldende, hormonforstyrrende eller kræftfremkaldende/mutagene/reproduktionstoksiske stoffer (CMR-stoffer) samt beskrivelse af produkterne som hypoallergene, milde/skånsomme, naturlige eller økologiske.

Blandt de 30 udvalgte kosmetiske produkter forekommer én eller flere af de udvalgte sundhedsanprisninger på emballage eller beholder i 83 % af tilfældene. Anprisningerne er oftest forekommende for bodylotion/-creme og ansigtscreme – her forekommer de udvalgte sundhedsanprisninger på 100 % af de udvalgte produkter. ”Parfumefri” er den type sundhedsanprisning, der forekommer hyppigst (forekommer på 53 % af produkterne). Anprisninger af typen ”Fri for hormonforstyrrende stoffer” er ikke registreret i undersøgelsen.

Sundhedsanprisninger forekommer samlet set oftest som tekst (68 % af de registrerede anprisninger). Der er intet klart mønster for placeringen af sundhedsanprisninger på emballage og beholdere for de seks produktkategorier, når de betragtes samlet.

Læs publikation