Miljøprojekt nr. 1807, 2015

Undersøgelse af anprisninger af kosmetiske produkter i danske medier

15-12-2015

Rapporten undersøger forekomsten af sundhedsanprisinger i reklamer for kosmetiske produkter i de danske medier.

Epinion har i perioderne 20. til 26. april og 18. til 24. maj 2015 indsamlet og analyseret samtlige reklamer for kosmetiske produkter i en række udvalgte danske medier.

Inden for medietyperne internetsites, TV, landsdækkende dagblade, magasiner og ugeblade, tilbudsaviser samt blogs og sociale medier er der udvalgt datakilder i form af 24 konkrete medier, som rammer forskellige målgrupper. Derved blev der opnået et både repræsentativt og kvalificeret materiale, der gav en indikation af, i hvilket omfang sundhedsanprisninger forekommer i medierne. Der blev i alt indsamlet 408 reklamer for kosmetiske produkter. Rapporten beskæftiger sig med 201 af disse reklamer, som alle vedrører de til undersøgelsen udvalgte produkttyper: bodylotion/creme, øjenmakeup, hårfarve, ansigtscreme, læbepomade og solcreme. Af de 201 reklamer for de udvalgte typer af kosmetiske produkter indeholder 68 (34 %) én eller flere af de udvalgte sundhedsanprisninger: fri for allergifremkaldende, hormonforstyrrende kræftfremkaldende/ mutagene/reproduktionstoksiske stoffer samt beskrivelse af produkterne som hypoallergene, parfumefrie, milde/ skånsomme, naturlige eller økologiske. Solcreme, læbepomade og bodylotion er de tre produkttyper, hvor reklamerne hyppigst indeholder én eller flere sundhedsanprisninger. På tværs af produkttyperne er sundhedsanprisningen ”Fri for parfume” den mest anvendte i reklamerne for de udvalgte produkttyper (21 %). Dernæst anvender flest (13 %) af reklamerne sundhedsanprisninger om produktets naturlighed eller naturligt forekommende ingredienser.

Læs publikation