Danmark har tiltrådt FN-konvention om miljørigtig ophugning af skibe

29-06-2017
Affald

Danmark har som det syvende land i verden tiltrådt Hongkongkonventionen, der skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe hugges op.

FN's internationale søfartsorganisation, IMO, har i går bekræftet, at de den 14. juni 2017 modtog det dokument, hvor Danmark udtrykker ønske om at tiltræde Hongkongkonventionen.

Danmark er dermed officielt nu det syvende land til at tiltræde konventionen, der på globalt plan skal sikre bedre beskyttelse af mennesker og miljø, når skibe bliver ophugget.

Udtjente skibe indeholder typisk farligt affald, og Danmark har længe støttet fælles globale regler for skibsophug.

Danmarks tiltrædelse betyder, at Hongkongkonventionen er et skridt tættere på at træde i kraft. For at konventionen kan træde i kraft, kræves det nemlig, at den er tiltrådt af mindst 15 lande, og indtil nu har udover Danmark kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet tiltrådt konventionen. Indien, hvor mange skibe ophugges, har meldt ud, at de er klar til at tiltræde, når EU-landene har tiltrådt konventionen.

Fakta: Skibsophugning og Hongkongkonventionen

  • FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) vedtog med opbakning fra mere end 60 lande i maj 2009 Hongkongkonventionen om forsvarlig ophugning af skibe.
  • Når konventionen træder i kraft, forpligter de lande, som har tiltrådt konventionen, sig til, at deres skibe bliver ophugget på anlæg, der overholder konventionens krav, og at landets skibsophugningsvirksomheder kun ophugger skibe på en måde, der overholder konventionens krav.
  • For at konventionen kan træde i kraft, kræves bl.a., at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage.
  • Både de store flagstater og de store skibsophugningsstater skal tiltræde konventionen, før den kan træde i kraft. Udover Danmark har kun Norge, Congo, Frankrig, Belgien, Panama og Tyrkiet har tiltrådt konventionen.
  • På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
  • Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt ca. 10 danske skibe til ophugning om året.