Hver fjerde bil skrottes ulovligt

05-09-2016
Affald

Op mod hver fjerde bil ender ikke hos en autoriseret autoophugger, viser ny rapport fra Miljøstyrelsen. For at komme de ulovlige skrotninger til livs hæves skrotningsgodtgørelsen nu med 700 kroner til 2.200 kroner.

De ophugges uden hensyn til, hvor bly, gammel olie og andre problematiske stoffer ender i miljøet. De eksporteres til tvivlsomme skæbner i fremmede lande. Eller de efterlades til forfald i vejkanter og andre steder.

Det ulovlige marked er steget markant, efter at man for nogle år siden sænkede skrotningsgodtgørelsen, som bilejeren får for at skrotte sin bil hos en autoriseret ophugger. Det skal der gøres noget ved, og derfor hæves skrotningsgodtgørelsen nu fra 1.500 til 2.200 kroner. Forventningen er, at det vil gøre en ende på mange af de ulovlige skrotninger.

Billigere at være bilejer

Bekendtgørelsen, der vil forhøje skrotningsgodtgørelsen, sendes nu i høring. Samtidig nedsættes ved en bekendtgørelse miljøbidraget, som alle bilejere er med til at betale for at finansiere skrotningsordningen gennem ansvarsforsikringen, fra 101 kr. til 84 kr. om året. Dermed gøres det billigere både at være bilejer samtidig med, at miljøbeskyttelsen forbedres.

Den nye skrotningsgodtgørelse forventes at træde i kraft fra 1. januar 2017.

Læs rapporten her.

Yderligere oplysninger:

Funktionsleder i Miljøstyrelsen Cecilie Spanner Rydeng, tlf.: 72 54 41 51, e-mail:

Fakta: Ulovlige bilskrotninger

  • 20-25 % af bilskrotninger i Danmark er ulovlige – dvs. bilen får ikke en korrekt miljøbehandling hos en registreret autoophugger.
  • Størrelsen på skrotningsgodtgørelsen påvirker både antallet af skrotninger og andelen af ulovlige skrotninger.
  • Ved at hæve godtgørelsen fra 1.500 til 2.200 vurderes det, at antallet af ulovlige skrotninger nedsættes fra de nuværende 20-25 % til ca. 10 %.
  • De ulovlige skrotninger tager primært tre forskellige former:
  • ca. 50 % sker via ikke-registrerede autoophuggere, der skrotter bilen uden at foretage korrekt miljøbehandling
  • ca. 40 % sker via ulovlige affaldsbehandlere, der eksporterer bilerne, ofte til lande uden for EU.
  • ca. 10 % efterlades, for eksempel i en vejkant. 

Kilde: Udredning af skrotningsgodtgørelsens incitamentsstruktur, Deloitte for Miljøstyrelsen 2016