Evaluering af Miljøstyrelsens kampagne om kemikalier og graviditet

18-07-2012
Kemikalier

En undersøgelse viser, at informationskampagnen er kommet bredt ud og generelt er blevet modtaget godt. Den største effekt ses hos kvinder, der endnu ikke er gravide.

En undersøgelse viser, at informationskampagnen er kommet bredt ud og generelt er blevet modtaget godt. Den største effekt ses hos kvinder, der endnu ikke er gravide.

På baggrund af en ny vurdering af kvinders udsættelse for mistænkte hormonforstyrrende stoffer har Miljøstyrelsen i foråret gennemført en informationskampagne rettet mod gravide og kvinder der planlægger graviditet. Kampagnen giver enkle råd der skal hjælpe kvinderne til at mindske deres udsættelse for problematiske kemikalier.

For at vurdere kampagnens effekt og modtagelse hos målgruppen, har Epinion gennemført en undersøgelse for Miljøstyrelsen. Undersøgelsen viser at informationskampagnen er kommet bredt ud, og generelt er blevet godt modtaget hos kvinderne. 20 procent af alle de adspurge og 38% af de gravide husker kampagnen, og hovedparten har fået øget deres opmærksomhed på at mindske udsættelsen for kemikalier.

De gravide var generelt gode til at følge kampagnens råd i forvejen, så den største adfærdsændring er set hos de kvinder, der endnu ikke var gravide.

Læs mere:
Effektmåling
Om kampagnen (Link ikke længere aktivt)
Faglig baggrundsrapport

Kampagnens primære råd:

● Gå efter produkter med miljømærkerne Svanen og Blomsten, helst uden parfume.
● Fjern støv en gang om ugen, og luft grundigt ud mindst to gange dagligt.
● Minimer din udsættelse for kemikalier – undgå f.eks. maling, sprayprodukter og hårfarve.
● Varier dine råvarer, og spis mange forskellige fødevarer hver dag.
● Indtag kun medicin og kosttilskud efter samråd med din læge. Det gælder også håndkøbsmedicin og naturmedicin.

Uddybende information, råd og test dig selv på klartilstorken.dk