Hudallergikampagnen 2011 – en succesfuld gentagelse

17-10-2011
Kemikalier

I foråret 2011 satte Miljøstyrelsen, for anden gang, kampagnen ”Hudallergi – en partner for livet” i søen. Evalueringen af kampagnen har vist, at kampagnen formåede at overgå succesen fra 2008.

I foråret 2011 satte Miljøstyrelsen, for anden gang, kampagnen ”Hudallergi – en partner for livet” i søen. Informationskampagnen fortæller teenagere om sammenhængen mellem anvendelsen af parfumeholdige produkter, hårfarve og hennatatoveringer og risikoen for at udvikle hudallergi. Nu er evalueringen af hudallergikampagnen klar.

Højt kendskab
Direkte adspurgt om de har kendskab til Miljøstyrelsens kampagne, svarer mere end hver tredje - 34 % - at det har de. Det er en væsentlig højere kendskabsgrad end 2008, hvor 23 % havde bemærket kampagnen. Evalueringen viser også, at kampagnen har haft større gennemslagskraft hos pigerne i målgruppen end hos drengene. 37 % af pigerne har bemærket kampagnen mod 31 % af drengene.

Generelt kan det siges, at alle virkemidler huskes bedre i 2011 end i 2008. Både kampagnesitet www.hudallergi.dk , plakater, annoncer i aviser, ugeblade og på Internettet samt i foldere. For eksempel er der 24 %, der husker at have set kampagnen på kampagnesitet, mens dette kun var gældende for 14 % i 2008.

En stor del af de adspurgte vurderer selv, at de har fået ny viden om risikoen for at få hudallergi. 75 % har ’i høj grad’ (46 %) eller ’i nogen grad’ (29 %) lært noget nyt som følge af kampagnen.

Så samlet set må kampagnen siges at være en succes - da det viste sig at være muligt at overgå de flotte resultater fra 2008.

Mere viden og baggrund

Evalueringen er lavet som en effektmåling, der klarlægger om kampagnens budskaber er nået ud til netop de modtagere, som var målet. Effektmålingen er gennemført som en online-spørgeskemaundersøgelse. 1.073 unge i alderen 13-16 år har svaret.

Læs evalueringen:
Evaluering af hudallergikampagnen 2011

Kampagnen Hudallergi - en partner for livet, blev første gang lanceret i 2008. I 2009 vandt kampagnen Kommunikationsforeningens pris for bedste landsdækkende kampagne.

Se kampagnesitet:
www.hudallergi.dk