Hvem kan jeg klage til?

Hvis det ikke lykkes at komme af med den generende støj ved at snakke med dem, der laver støjen, og det heller ikke hjælper når man inddrager myndighederne, kan man i flere tilfælde klage over det til andre myndigheder.

Hvis kommunen har givet et påbud om at dæmpe støjen

Hvis kommunen har givet et påbud om at dæmpe støjen, kan der i to tilfælde være grund til at gå videre med sagen:

1) Påbuddet til støjende virksomheder - er ikke tilstrækkeligt.

Hvis kommunens påbud til virksomheden om at dæmpe støjen ikke er tilstrækkeligt til at få støjen bragt ned, eller hvis påbuddet ikke er egnet, kan du klage over påbuddet til Natur- og Miljøklagenævnet. Det bør stå i på­buddet, at der er mu­lig­hed for at klage over det og hvornår en klage skal være modtaget af kommunen. Klagen sendes til kommunen, som sender den vide­re til klagenævnet, når klagefristen er udløbet, sammen med sagens dokumenter. Man har en frist på 4 uger til at klage over en afgørelse.

I nogle tilfælde kan man dog ikke klage over påbud; for eksempel når det drejer sig om butikker, restaurationer, diskoteker og lignende eller private børneinstitutioner. Man kan heller ikke klage over påbud om venti­la­tions­anlæg eller fyringsanlæg hos private. Det bør stå i afgørelsen, om man kan klage over påbuddet.

2) Påbud til støjende virksomheder - bliver ikke overholdt.

Hvis kommunen har givet et påbud om at dæmpe støjen til en virksomhed, en restaurant eller en forretning, og du på et senere tidspunkt får indtryk af, at påbuddet ikke bliver overholdt, så bør du fortælle det til kommunen. Kommunen har ansvaret for at sørge for, at påbud bliver overholdt. Hvis det ikke sker, kan kommunen anmelde virksomheden til politiet.

Miljøklagenævnet har tlf. 72 54 11 00 og e-mail:

Hvis kommunen ikke behandler min sag

Hvis du oplever, at kommunen ikke tager din henvendelse om generende støj alvorligt, kan der være tale om at den ikke lever op til sin pligt til at tage sig af støjforurening. Så kan du henvende dig til Statsforvaltningen i den region, hvor du bor. Statsfor­valt­ningen har en afdeling, der fører tilsyn med at kommunerne overholder loven.

Statsforvaltningerne kan kontaktes på:

  • Nordjylland: tlf. 72 56 87 00 og e-mail:
  • Midtjylland: tlf. 72 56 83 00 og e-mail:
  • Syddanmark: tlf. 72 56 79 00 og e-mail:
  • Sjælland: tlf. 72 56 76 00 og e-mail:
  • Hovedstaden: tlf. 72 56 70 00 og e-mail:

Hvis politiet ikke behandler min sag

Hvis du oplever, at politiet ikke tager din henvendelse om generende støj (i form af musik og lignende fra naboer) alvorligt, kan du klage over det til politidirektøren i din politikreds.

Vejstøj

Hvis man er generet af vejstøj og kommunen ikke vil gøre noget ved det, kan man i nogle tilfælde klage over det til Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet har tlf. 72 44 33 33 og e-mail:

Nabostøj

Hvis man er generet af nabostøj og det ikke hjælper at udlejer (eller boligselskabet) har givet den støjende nabo en påmindelse, kan man bede udlejer / boligselskabet om at indbringe sagen for beboerklagenævnet eller huslejenævnet. Begge nævnene hører hjemme i kommunen, og har myndighed til at træffe afgørelse om bl.a. overtrædelser af husordenen.