Til brug for vores arbejde med mst.dk sættes en cookie som samler data om dit besøg. Andre 3. parts cookies fra fx sociale medier kan du afvise.Læs mere om cookies

Hvorfor denne kampagne?

En undersøgelse foretaget for Miljøstyrelsen viser, at danske forbrugere ikke ved ret meget om fluorstoffer i udendørstøj, selvom nogle af stofferne er problematiske for miljøet og helbredet.

Derfor laver Miljøstyrelsen denne informationskampagne til forbrugere og salgsekspedienter i butikker.

Formålet med kampagnen er for det første at øge forbrugernes viden om fluorstoffer i udendørstøj. For det andet skal kampagnen klæde salgsekspedienterne i butikkerne på til at rådgive forbrugerne om fluorstoffer i udendørstøjet.

Hvis du allerede har købt udendørstøj, som indeholder fluorstoffer, er det ikke i sig selv miljø- eller sundhedsfarligt. Der er ingen grund til at behandle tøjet anderledes, end du normalt ville gøre. Miljøstyrelsen vil med denne kampagne gerne klæde dig på med viden om fluorstoffer til næste gang, du køber udendørstøj.

Miljøstyrelsens gode råd i kampagnen er:

3 gode råd

1) Gå efter tøj som er mærket Fri for fluorstoffer, PFC-fri, Fluorocarbon free, Fluorine free eller fluorfri

2) Spørg efter fluorfri alternativer i butikken.

3) Ta’ testen og download guiden til, hvordan du kan finde fluorfri alternativer.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

At fluor i tandpasta og fluor i tøj ikke er det samme ”, var blandt andet én af de myter forfatter og blogger Cana Buttenschøn fik afkræftet da hun talte med Miljøstyrelsen.

Bemærk! Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt.
Læs mere om cookies

"Jeg synes det var vildt mærkelig at spørge mig, om jeg vidste om min løbejakke indeholdt fluor. ’Mel i min jakke’?" Sådan skriver træningsekspert Michelle Kristensen på sin blog, men det var ikke mel, hun havde i sin løbejakke